DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) TALLER INTERDISCIPLINARI: ARXIUS FOTOGRÀFICS I AUDIOVISUALS Codi 12304120
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Adreça electrònica vaninayael.hofman@urv.cat
Professors/es
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura teorico-pràctica ofereix fonaments per a l'estudi de diferents tipologies d'arxius fotogràfics i audiovisuals, i eines per al seu disseny i desenvolupament en el context de la cultura digital. Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer els fonaments teòrics de les humanitats digitals i gestionar els principals mitjans tecnològics aplicats al patrimoni historicoartístic i arqueològic.
 A5 Analitzar, interpretar i comparar el patrimoni arqueològic i historicoartístic propi del territori en relació amb l'arqueologia i la història de l'art general.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Aplica els coneixements sobre noves tecnologies a la conservació i valoració del patrimoni arqueològic i artístic.
Combina els coneixements teòrics de les humanitats digitals amb la capacitat d'optimitzar la socialització del patrimoni arqueològic i historicoartístic.
Desenvolupa coneixement pràctic útil per a l'organització d'itineraris culturals i la creació i organització d'arxius digitals.
 A5 Desenvolupa capacitat crítica que li permet comparar les obres figuratives, monumentals i la producció material local amb la producció cultural d'altres països.
 A7 Usa mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A8 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció. Una arqueologia del coneixement: els arxius visuals.
Tema 2. La fotografia com a objecte d'investigació en arqueologia, història de l'art i antropologia.
Tema 3. L'audiovisual com a arxiu de la memòria i identitat cultural.
Tema 4. Recerca en arxius públics i col·lecció privada.
Tema 5. Arxius per a l'oblit: catalogació i descatalogació digital de béns culturals.
Tema 6. Arxius del futur: programació i direcció de campanya fotogràfica i audiovisual.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
4 0 4
Sessió Magistral
A4
20 0 20
Treballs
A5
A7
CT2
7 30 37
Seminaris
CT3
20 30 50
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves orals
CT3
3 15 18
Proves orals
A5
A7
CT2
3 15 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats dirigides a conèixer-nos i explicar-vos la dinàmica de l'assignatura i els processos d'avaluació.
Sessió Magistral Classes presencials i/o virtuals en les quals la vostra professora introduirà i desenvoluparà els temes de l'assignatura.
Treballs L'avaluació de l'assignatura consta d'un treball escrit final que anirem desenvolupant tot el curs i que tindrà com mínim dues instàncies de presentació oral: la primera a mitjan semestre i la segona cap fins al final, quan hàgim acabat el desenvolupament.
Seminaris Activitats de lectura, visualització d'audiovisuals i debat a l'entorn virtual mitjançant les quals anirem aprofundint en els temes centrals de l'assignatura així com aprendrem a desenvolupar i justificar un punt de vist propi en la matèria. Aquests seminaris/debats ens ajudaran a preparar conceptualment el treball final.
Atenció personalitzada Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)

Atenció personalitzada
Descripció

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A5
A7
CT2
L'avaluació de l'assignatura consta d'un treball escrit final que anirem desenvolupant tot el curs. 25%
Seminaris
CT3
L'avaluació no es farà solament sobre el resultat obtingut, sinó sobre el procés de recerca i creació de tot el semestre que inclou la implicació de l'estudiant en les activitats proposades com els seminaris. 25%
Proves orals
A5
A7
CT2
Avaluació presencial o virtual de l'estat del treball a mig semestre. 25%
Proves orals
CT3
Presentació oral presencial o virtual curta del treball finalitzat. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).

Aquells estudiants no superin l'avaluació continuada de l'assignatura o que no s'hagin presentat al 75% de les classes (sense justificació) hi hauran de presentar-se a la segona convocatòria. Les indicacions específiques per a la preparació de la segona convocatòria es publicarà al tauler de l'assignatura quan arribi el moment.


Fonts d'informació

Bàsica

Aquestes són fonts generals d'introducció a les temàtiques que treballarem. La bibliografia especifica pel treball i els seminaris se us donarà al començament del semestre i durant el curs quan correspongui:


DERRIDA, J.: Mal de Archivo. Una impresión freudiana, 1994.

DOMÍNGUEZ RUBIO, Fernando: Preserving the unpreservable: docile and unruly objects at MoMA. Theory and Society. Vol. 43(6), pp. 617-645, 2014.

ERNST, Wolfgang: Digital Memory and the Archive. (Editado y con una introducción de J. Parikka).  Minnesota University Press,  Minneapolis, 2012.

HALBWACHS, M. On Collective Memory. University of Chicago Press, Chicago, 1992.

NORA, Pierre: Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire. Representations, 26 (Special Issue: Memory and Counter-Memory), pp. 7–24, 1989.

OSTHOFF, Simone: Performing the archive: The transformation of the archive in Contemporary art from repository of documents to art medium. New York: Atropos Press, 2009.

RINEHART, R.; Ippolito, J. (2014). Re-Collection. Art, New Media, and Social Memory. Cambridge Mass.; London, UK: MIT Press.

RINEHART, R. (2007). The Media Art Notation System: Documenting and Preserving Digital/Media Art. Leonardo Vol. 40(2), pp. 181–187.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent