Type A
|
Code |
Competences Specific |
|
Common |
|
AC1 |
To evaluate the updated information in the different fields of research. |
|
AC2 |
Have analytical decision capability. |
|
AC9 |
To plan research projects. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
|
Common |
|
BC1 |
Learning to learn |
|
BC2 |
Effective solutions to complex problems |
|
BC3 |
Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate |
|
BC4 |
Autonomy, responsibility and initiative |
|
BC6 |
Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
|
Common |
|
CC1 |
Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English |
|
CC3 |
Be able to manage information and knowledge |
|
CC5 |
Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals |
Objectives |
Competences |
1.- Conèixer els principis epistemològics de la paleoecologia humana i les bases teòriques de l'ecologia general.
|
AC1
|
BC3
|
CC1 CC3
|
2.- Determinar la relació entre la neoecologia i la paleoecologia.
|
AC1
|
BC1 BC3
|
CC1 CC3
|
3.- Determinar la relació entre una tècnica d'anàlisi ecològica i la resolució d'un problema arqueològic concret.
|
AC1 AC2 AC9
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6
|
CC1 CC3 CC5
|
4.- Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'estudi de jaciments arqueològics.
|
AC1 AC2 AC9
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6
|
CC1 CC3 CC5
|
Topic |
Sub-topic |
I. History of Quaternary climates and environments |
- Evolution of the climatic conditions
- Environmental changes through the Quaternary |
II. From neoecology to paleoecology |
- History of paleoecology
- Basics on ecology
- Concepts for paleoenvironmental reconstruction
- Hutton’s principle of uniformitarianism |
III. Reconstruction of Pleistocene environments and habitats. Part 1: Autecology. Part 2: Synecology |
- Reconstruction at different temporal and spatial scales: cenograms, histograms, ecomorphology, stable isotopes, tooth wear
- From assemblages to associations (food webs and carrying capacity)
- Interactions: predation, competition, niche separation |
IV. Human responses to environmental change |
- Hypotheses of hominin evolutionary ecology
- Variability selection hypothesis
- Ecology of social transitions |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
|
Assignments |
|
5 |
60 |
65 |
Lecture |
|
32 |
0 |
32 |
|
Personal attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Introducció a la paleoecologia com a metodologia global en la interpretació del passat humà. Anivellament del grup. |
Assignments |
2.- Projecte de treball d'aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
3.- Treball d’aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
- NOTA: Sense realitzar els punts 1. i 2. no es podrà presentar el treball (3).
|
Lecture |
Comentar els principis ecològics que es poden inferir en un exemple urbà d'ecosistema.
Projectar documentals que serveixin per a aprofundir els conceptes apresos a les classes teòriques.
Ensenyar a aplicar els conceptes neoecològics al registre arqueològic.
Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació sobre l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.
|
Personal attention |
- Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic:
- Orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat.
- Proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.
|
|
Description |
Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic:
1.- D’un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica
- orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat.
2.- D’un treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, d’acord amb el projecte de treball prèviament elaborat i defensat en públic
- proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.
Donada
la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-2021 s’atendrà els
estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles
dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria
podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a
l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada
(horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
|
|
Description |
Weight |
Assignments |
A (compulsory) work of deepening one of the topics of the programme, exposed in class with multimedia support. |
80% |
Others |
Assistència i participació a les classes |
20% |
|
Other comments and second exam session |
Los estudiantes matriculados en la URV siguen el sistema ECTS y tienen derecho a las convocatorias de evaluación indicadas en la normativa académica de grado y máster vigente. This teaching guide is provisional only. If any health emergency arises it will be adapted in order to comply with the directives issued by the competent bodies. Any modification will be announced via the news forum on the Moodle online campus. |
Basic |
|
Revistes:
Americal Journal of Physical Anthropology, Environmental Archaeology, Human Ecology, Quaternary Science Reviews
Bibliografia general:
Butzer, K. W. (1989): Arqueología, una Ecología del Hombre. Barcelona: Bellaterra.
Campbell, B. (1985): Ecología Humana. Barcelona: Salvat.
Dajoz, R. (2002): Tratado de Ecología. 2a ed. (revisada i ampliada). Madrid-Barcelona-Mèxic, D. F.: Mundi-Prensa.
Dincauze, D. F. (2000): Environmental Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press.
Margalef, R. (1981): Ecología. Barcelona: Planeta. |
Complementary |
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|