IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject (*) PALEOECOLOGIA HUMANA Code 12785107
Study programme
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
4 Obligatòria Primer AN
Modality and teaching language
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
RIVALS , FLORENT JOSEPH LOUIS
E-mail florent.rivals@urv.cat
hugues-alexandre.blain@urv.cat
carlos.tornero@urv.cat
Lecturers
RIVALS , FLORENT JOSEPH LOUIS
BLAIN , HUGUES-ALEXANDRE
TORNERO DACASA, CARLOS
Web http://www.urv.cat/es/estudios/masteres/oferta/arqueologia-cuaternario/
General description and relevant information Les comunitats humanes es mouen ineludiblement dins d’un marc ecològic que les condiciona i al qual elles mateixes condicionen alhora. Per a poder interpretar correctament els condicionants paleoecològics o de l’ecologia del passat, és necessari de conèixer els fonaments de la neoecologia o ecologia del present. La necessitat de dotar, a l’alumnat del Màster en Arqueologia de Quaternari i Evolució Humana, d’unes bases ecològiques fa que aquesta disciplina formi part troncal del seu pla curricular. Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Type A Code Competences Specific
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
Type B Code Competences Transversal
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Type C Code Competences Nuclear
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
1.- Conèixer els principis epistemològics de la paleoecologia humana i les bases teòriques de l'ecologia general. AC1
BC3
CC1
CC3
2.- Determinar la relació entre la neoecologia i la paleoecologia. AC1
BC1
BC3
CC1
CC3
3.- Determinar la relació entre una tècnica d'anàlisi ecològica i la resolució d'un problema arqueològic concret. AC1
AC2
AC9
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
CC1
CC3
CC5
4.- Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'estudi de jaciments arqueològics. AC1
AC2
AC9
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
CC1
CC3
CC5

Continguts
Topic Sub-topic
I. History of Quaternary climates and environments
- Evolution of the climatic conditions
- Environmental changes through the Quaternary

II. From neoecology to paleoecology - History of paleoecology - Basics on ecology
- Concepts for paleoenvironmental reconstruction
- Hutton’s principle of uniformitarianism
III. Reconstruction of Pleistocene environments and habitats. Part 1: Autecology. Part 2: Synecology - Reconstruction at different temporal and spatial scales: cenograms, histograms, ecomorphology, stable isotopes, tooth wear
- From assemblages to associations (food webs and carrying capacity)
- Interactions: predation, competition, niche separation
IV. Human responses to environmental change - Hypotheses of hominin evolutionary ecology
- Variability selection hypothesis
- Ecology of social transitions

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Treballs
5 60 65
Sessió Magistral
32 0 32
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introducció a la paleoecologia com a metodologia global en la interpretació del passat humà. Anivellament del grup.
Treballs 2.- Projecte de treball d'aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
3.- Treball d’aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
- NOTA: Sense realitzar els punts 1. i 2. no es podrà presentar el treball (3).
Sessió Magistral Comentar els principis ecològics que es poden inferir en un exemple urbà d'ecosistema.

Projectar documentals que serveixin per a aprofundir els conceptes apresos a les classes teòriques.

Ensenyar a aplicar els conceptes neoecològics al registre arqueològic.

Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació sobre l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.
Atenció personalitzada - Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic:
- Orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat.
- Proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Description

Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic: 1.- D’un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica - orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat. 2.- D’un treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, d’acord amb el projecte de treball prèviament elaborat i defensat en públic - proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-2021 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
  Description Weight
Treballs Treball escrit (obligatori) d'aprofundiment d'un dels temes del programa, i presentat a classe amb ajut multimèdia. 80%
Others

Assistència i participació a les classes

20%
 
Other comments and second exam session

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Revistes:

 

Americal Journal of Physical Anthropology, Environmental Archaeology, Human Ecology, Quaternary Science Reviews

 

Bibliografia general:

 

Butzer, K. W. (1989): Arqueología, una Ecología del Hombre. Barcelona: Bellaterra.

 

Campbell, B. (1985): Ecología Humana. Barcelona: Salvat.

 

Dajoz, R. (2002): Tratado de Ecología. 2a ed. (revisada i ampliada). Madrid-Barcelona-Mèxic, D. F.: Mundi-Prensa.

 

Dincauze, D. F. (2000): Environmental Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Margalef, R. (1981): Ecología. Barcelona: Planeta.

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.