Type A
|
Code |
Competences Specific |
|
Comú |
|
AC1 |
Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació. |
|
AC2 |
Tenir capacitat de decisió analítica. |
|
AC9 |
Planificar projectes d'investigació. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi. |
|
BC3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Objectives |
Competences |
1.- Conèixer els principis epistemològics de la paleoecologia humana i les bases teòriques de l'ecologia general.
|
AC1
|
BC3
|
CC1 CC3
|
2.- Determinar la relació entre la neoecologia i la paleoecologia.
|
AC1
|
BC1 BC3
|
CC1 CC3
|
3.- Determinar la relació entre una tècnica d'anàlisi ecològica i la resolució d'un problema arqueològic concret.
|
AC1 AC2 AC9
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6
|
CC1 CC3 CC5
|
4.- Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'estudi de jaciments arqueològics.
|
AC1 AC2 AC9
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6
|
CC1 CC3 CC5
|
Topic |
Sub-topic |
I. History of Quaternary climates and environments
|
- Evolution of the climatic conditions
- Environmental changes through the Quaternary
|
II. From neoecology to paleoecology - History of paleoecology |
- Basics on ecology
- Concepts for paleoenvironmental reconstruction
- Hutton’s principle of uniformitarianism |
III. Reconstruction of Pleistocene environments and habitats. Part 1: Autecology. Part 2: Synecology |
- Reconstruction at different temporal and spatial scales: cenograms, histograms, ecomorphology, stable isotopes, tooth wear
- From assemblages to associations (food webs and carrying capacity)
- Interactions: predation, competition, niche separation |
IV. Human responses to environmental change |
- Hypotheses of hominin evolutionary ecology
- Variability selection hypothesis
- Ecology of social transitions |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Treballs |
|
5 |
60 |
65 |
Sessió Magistral |
|
32 |
0 |
32 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
Introducció a la paleoecologia com a metodologia global en la interpretació del passat humà. Anivellament del grup. |
Treballs |
2.- Projecte de treball d'aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
3.- Treball d’aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
- NOTA: Sense realitzar els punts 1. i 2. no es podrà presentar el treball (3).
|
Sessió Magistral |
Comentar els principis ecològics que es poden inferir en un exemple urbà d'ecosistema.
Projectar documentals que serveixin per a aprofundir els conceptes apresos a les classes teòriques.
Ensenyar a aplicar els conceptes neoecològics al registre arqueològic.
Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació sobre l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.
|
Atenció personalitzada |
- Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic:
- Orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat.
- Proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.
|
|
Description |
Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic:
1.- D’un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica
- orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat.
2.- D’un treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, d’acord amb el projecte de treball prèviament elaborat i defensat en públic
- proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.
Donada
la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-2021 s’atendrà els
estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles
dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria
podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a
l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada
(horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
|
|
Description |
Weight |
Treballs |
Treball escrit (obligatori) d'aprofundiment d'un dels temes del programa, i presentat a classe amb ajut multimèdia. |
80% |
Others |
Assistència i participació a les classes |
20% |
|
Other comments and second exam session |
Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). |
Bàsica |
|
Revistes:
Americal Journal of Physical Anthropology, Environmental Archaeology, Human Ecology, Quaternary Science Reviews
Bibliografia general:
Butzer, K. W. (1989): Arqueología, una Ecología del Hombre. Barcelona: Bellaterra.
Campbell, B. (1985): Ecología Humana. Barcelona: Salvat.
Dajoz, R. (2002): Tratado de Ecología. 2a ed. (revisada i ampliada). Madrid-Barcelona-Mèxic, D. F.: Mundi-Prensa.
Dincauze, D. F. (2000): Environmental Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press.
Margalef, R. (1981): Ecología. Barcelona: Planeta. |
Complementària |
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|