DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) ANÀLISI MICROSCÒPICA EN ARQUEOLOGIA Código 12785214
Titulación
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4 Optativa AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
OLLÉ CAÑELLAS, ANDREU
GAVALDÀ MARTÍNEZ, JOSEFA
Correo-e fina.gavalda@urv.cat
andreu.olle@urv.cat
josepmaria.verges@urv.cat
Profesores/as
GAVALDÀ MARTÍNEZ, JOSEFA
OLLÉ CAÑELLAS, ANDREU
VERGÈS BOSCH, JOSEP MARIA
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura presenta breument els principis de la microscòpia així com els diferents aparells òptics i electrònics que tenim a l’abast. A continuació, se centra en les aplicacions més comuns que té la microscòpia en les diverses disciplines implicades en l’estudi del registre arqueològic. Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
1.- Conèixer i comprendre els procediments fonamentals de l'observació amb microscòpia òptica. AC1
AC2
AC3
AC7
AC9
AC11
BC2
2.- Conèixer i comprendre els procediments fonamentals de l'observació amb microscòpia electrònica. AC1
AC2
AC3
AC7
AC9
AC11
BC2
3.- Valorar la pertinència de l'observació microscòpica en les diferents disciplines implicades en l'estudi del registre arqueològic. AC1
AC2
AC3
AC9
AC11
BC2
CC3
4.- Aplicar l'observació microscòpica (òptica) en un camp d'interès de l'alumne i analitzar registre arqueològic. AC1
AC2
AC3
AC7
AC9
AC11
BC2
CC3

Continguts
tema Subtema
I. Introducció
Introduir els fonaments físics tant de la microscòpia òptica com de la microscòpia electrònica.
II. Aplicació i mostreig
Els àmbits d’aplicació de la microscòpia en arqueologia. La recollida i preparació de mostres.

III. Microscòpia òptica
Microscòpia òptica (lupa binocular i microscopis metal•logràfic i petrogràfic)
IV. Microscòpia electrònica
Microscòpia electrònica (MER i MET).

V. Protocols de recerca
Elaboració i execució de protocols de recerca

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
0 30 30
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
Pràctiques a laboratoris
15 0 15
Sessió Magistral
22 10 32
Pràctiques a través de TIC
0 5 5
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries - Introducció a l'assignatura
Treballs - Elaboració i execució d’un protocol de recerca.
Resolució de problemes, exercicis - Documentació bibliogràfica i organització de la informació.
Pràctiques a laboratoris - Observació microscòpica d’objectes arqueològics de naturalesa diversa.
Sessió Magistral - Exposició dels continguts del programa amb suport de mitjans audiovisuals
Pràctiques a través de TIC - Simulacions de la formació d’imatges en diversos sistemes òptics, via web.

Atenció personalitzada - Seguir el procés acadèmic dels alumnes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción

1.- Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2.- Resoldre problemes de comprensió i seguiment dels continguts tractats en l’assignatura. 3.- Assessorar l’alumne sobre les possibilitats d’aplicació de la microscòpia en el seu camp d’interès particular de recerca.

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-2021 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
  descripción Peso
Treballs - Examen sobre aplicació pràctica de la microscòpia en arqueologia (30% de la nota final).
Resolució de problemes, exercicis -Examen sobre fonaments teòrics (30% de la nota final).
Otros

Prova de manipulació d'aparells

(40% de la nota final)
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

(qualificació mínima imprescindible en cadascun dels apartats).

Criteris d'avaluació:

1.- Coneixement bàsic de les aplicacions de la microscòpia en les diferents disciplines arqueològiques.

2.- Domini del funcionament d'aparells de microscòpia òptica.

3.- Capacitat d'extreure conclusions i de plantejar hipòtesis interpretatives a partir de dades procedents de l'observació microscòpica.

4.- Capacitat d'estructurar la informació i d'exposar-la de forma correcta (conceptualment i formal).

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

-Internet

-Sala de Microscòpia

-Col·leccions de referència

 

Revistes científiques:

 

Archaeometry, Journal of Archaeological Science, Journal of Human Evolution, Microscopie, Scanning Microscopy, World Archaeology.

 

Bibliografia general:

 

Tipler, P., (1992),  “Física”, ed. Reverté, Barcelona.

 

Bargalló, R. (1993). El Microscopi Electrònic de Transmissió aplicat a la Biologia. Barcelona: P.P.U.

 

Bourquin-Mignot, C., Brochier, J.-É., Chabal, L., Crozat, S., Fabre, L., Guibal, F., Marinval, P., Richard, H., Terral, J.-F. & Théry-Parisot, I. (1999). La botanique. Paris: Editions Errance (Archéologies).

 

Chabal, L. (1997). Forêts et sociétés en Languedoc (Néolithique final, Antiquité tardive). L'anthracologie, méthode et paléoécologie. Paris: Éditions de la Maison des Sciences de l'Homme (Documents d'Archéologie Française, 63).

 

Goldstein, J. I., Newbury, D. E., Echlin, P., Joy, D. C., Romig, A. D., Lyman, C. E., Fiori, C. & Lifshin, E. (1992). Scanning electron Microscopy and X-Ray Microanalysis. A text for Biologists, Materials Scientists, and Geologists. New York: Plenum Press.

 

González Urquijo, J. E. & Ibáñez Estévez, J. J. (1994). Metodología de Análisis funcional de instrumentos tallados en sílex. Bilbao: Universidad de Deusto. (Cuadernos de arqueología de Deusto, 14).

 

González, R., Pareja, R. & Ballesteros, C. (1991). Microscopía electrónica. Madrid: EUDEMA. (Temas de la física de hoy).

 

Hayden, B. Editor. (1979). Lithic Use-Wear Analysis. New York: Academic Press. Studies in Archaeology.

 

Olsen, S.L. (Ed) (1988). Scanning Electron Microscopy in Archaeology. B.A.R. International Series, 452. Oxford: Tempus Reparatum.

 

Sauret i Hernàndez, M. (1984). Microscòpia. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.