DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) ORIENTACIÓ PROFESSIONAL EN ARQUEOLOGIA I DEONTOLOGIA Código 12805108
Titulación
Arqueologia Clàssica (2013)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
REMOLÀ VALLVERDÚ, JOSEP ANTON
Correo-e josep.remola@urv.cat
Profesores/as
REMOLÀ VALLVERDÚ, JOSEP ANTON
Web
Descripción general e información relevante Paral·lelament al sorgiment d'una normativa específica per part de les administracions públiques, la professionalització de l'arqueologia ha comportat la necessitat de crear una legislació sobre la pròpia praxis de la professió. A més, l'assignatura permet visualitzar a l'alumne que, a més de l'arqueologia de camp i la investigació arqueològica, hi ha tota una sèrie d'altres sortides professionals que són interessants de conèixer i valorar. S'intenta inculcar a l'alumne la importància del treball en equip i de la col·laboració entre professional de diferents disciplines, per tal d'elaborar i oferir un millor producte.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Dominar metodologies específiques així com conèixer l'activitat investigadora en els camps de coneixement de l'arqueologia protohistòrica mediterrània, de l'arqueologia grega i romana i de l'antiguitat tardana. Adquirir capacitats en l'àmbit de l'arqueologia professional.
  AC8 Aprofundir en el coneixement de les ciències de l'antiguitat relacionades amb l'arqueologia: Història, Filologia clàssica, Epigrafia i Numismàtica i Història de l'Art Clàssic.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC5 Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
- Conèixer els codis deontològics que hi ha a Espanya i a altres països europeus i americans, per regular la bona pràxis en el camp de l'arqueologia professional. - Treballar la importància de crear equips pluridisciplinars per tal de fer bons projectes que t'ajudin a aconseguir feines. - Treballar aspectes de diversificació de la feina com a eina de incentivació del coneixement sobre la matèria i de fer més factible l'èxit a l'hora de presentar un projecte en el camp de l'arqueologia clàssica, - Veure altres sortides professionals més enllà de l'arqueologia de camp i la investigació. AC1
AC8
BC1
BC2
BC3
BC5
BC6
BC8
CC3
CC5
CC6

Continguts
tema Subtema
Presentació de l'assignatura.
T1. Arqueologia, deontologia i ètica.
T2. El Codi deontològic del professional de l’Arqueologia.
T3. Els projectes culturals.
T4. Com fer un projecte?.
T5. La investigació i l’arqueologia d’intervenció.
T6. Turisme i patrimoni històric.
T7. Divulgació i recreació històrica.
T8. Pedagogia, difusió i divulgació del Patrimoni històric.
T9. Patrimoni històric i comunicació.
T10. la "gamificació" i el patrimoni històric.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
22 42 64
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de desenvolupament
0 3 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de les fons d'informació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts segons temari
Atenció personalitzada Atenció a les consultes personalitzades en relació a la prova d'avaluació

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Proves de desenvolupament
descripción

Seguiment personalitzat de l'elaboració dels treballs/proves de desenvolupament. Comença per la definició dels temes, continua amb el seguiment del progrés en l'elaboració.

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-2021 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
  descripción Peso
Proves de desenvolupament Treball personal sobre aspectes a concretar de l'asssignatura 100%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

- A. Baldeón 2007: Deontología y responsabilidad profesional: el caso de los museos de Arqueología, Museo (12), 203-209.

- A. Bermúdez/J.V. M. Arbeloa/A. Giralt 2004: Intervención en el patrimonio cultural. Creación y gestión  de proyectos. Editorial Síntesis. Madrid, 2004.

- Ll. Bonet/X. Castañer/J. Font 1999: Gestión de proyectos culturales. Análisis de casos. Ariel. Barcelona.

- C. Burton/N.Michael 1995: Guía práctica para la gestión por proyectos. Paidós, Barcelona.

- R. Calaf 2008: Didáctica del patrimonio. Epistemología, metodología y estudio de casos.

- J.M. Cano de Mauvesín  2005: Turismo cultural. Manual del gestor de Patrimonio.

- Institute fot Archaeologists 1985: Code of Conduct. Revisat el 2014 (http://www.archaeologists.net/).

- Y. Évrard 1993: Le management des entreprises artistiques et culturelles. Edition Economia, París.

- J. Font 2004: Casos de turismo cultura. De la planificación estratégica a la gestión del producto.  Ariel.

- Fundación Del Patrimonio Histórico De Castilla Y León 2000: Turismo cultural: el patrimonio histórico como fuente de riqueza.

- M. E. Geber 2006: Las siete disciplinas esenciales para crear una empresa competitiva. Los secretos del e-myth. Paidós.

- P. Guber 2011: Storytelling para el éxito. Conecta, persuade y triunfa gracias al poder oculto de las historias. Empresa activa. Barcelona.

- Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 2001: Código deontológico profesional de la Arqueología, a PH (37), 7-10.

- N. Kotler/Ph. Kotkler 2001: Estrategias y marketing de museos. Ariel. 

- M. Lynott/ Y.A. Wylie 1995: Ethics in American Archaeology: challenges for the 1990’s,a Special Report. Society of American Archaeology.

- M. Lynott 1997: Ethical principles and archaeology practices development of an ethics policy, a American Antiquity, 62, 4.

- A. Martinell 2001: Diseña y elaboración de proyectos de cooperación cultural. Organización de Estados Iberoamericanos.

- J.A. Mondéjar-M.A. Gómez 2009: Turismo cultural en ciudades Patrimonio de la Humanidad.

- L. Puchol 2008: El libro del currículum vitae. Como superar la barrera del currículo y conseguir el trabajo que deseas.

- J.I. Pulido (coord.), M. de la Calle; M. Velasco 2013: Turismo cultural. Editorial Síntesis.

- C. Rapaille 2007: El código cultural. Editorial Norma.

- A. Ries/L. Ries 2005: The origin of brands. Collins.

- A. Ries/L. Ries 2005: La caída de la publicidad y el auge de las RR PP. Empresa Activa. Barcelona.

- D. Roselló 2011: Diseño y evaluación de proyectos culturales. (4ª edició). Barcelona.

- P. Santandreu 2003: Cómo preparar un buen currículum. Gestión 2000. Barcelona.

- Society of American Archaeology 1961: Committee on Ethics and Standards, Four Statements for Archaeology.

- S. Walter 2004: Think global, act local. Loath Press Ltd. Edinburgh.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.