DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) EL MARC COMÚ EUROPEU DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES Codi 12855103
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén oferir un acostament al Marc comú europeu de referència: aprenentatge, ensenyament, avaluació (MCER), document del Consell d'Europa que defineix les línies generals de l'ensenyament i l'aprenentatge de llengües en el context europeu. Així mateix, s'ocupa de dos documents estretament vinculats amb el MCER: el Portfoli europeu de les llengües (PEL), instrument fonamental per a avaluar la nostra competència lingüística en relació amb altres idiomes, i el Plan curricular de l'Instituto Cervantes (IPPC), que constitueix el desenvolupament, en termes d'ensenyament i aprenentatge, per al cas de l'espanyol, dels nivells comuns de referència explicitats al MCER. L’assignatura s'imparteix en dues modalitats, que comparteixen continguts, competències i resultats d'aprenentatge, el detall dels quals es pot consultar a l'apartat corresponent de la guia. En la modalitat presencial, l'assignatura es desenvoluparà d'acord amb la planificació i les metodologies descrites; en la modalitat a distància, es procurarà que resultin el més coincidents possibles, considerant les característiques pròpies de l'entorn virtual. Així mateix, les activitats d'avaluació seran comuns per a ambdues modalitats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar les teories de l'adquisició de llengües estrangeres y els fonaments pedagògics i psicològics d'aquestes teories, com també els principis metodològics i les aplicacions més adequades per a optimitzar l'aprenenttage d'una llengua estrangera.
 A3 Estructurar el procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llenges, del Consell d'Europa.
 A4 Planificar i avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge d'acord amb el context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i el component afectiu.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix el procés d'adquisició del llenguatge particularment pel que es refereix a la llengua estrangera, amb especifitat de l'espanyol.
 A3 Utilitza amb domini els documents oficials més rellevants en l'actuació de la professió de professor d'espanyol: MCER, PCIC, Portafoli europeu de les llengües i coneix les implicacions que es deriven de l'ús d'aquests documents en e procés d'ensenyament-aprenentatge.
 A4 Utilitza amb domini els documents oficials més rellevants en l'actuació de la professió de professor d'espanyol: MCER, PCIC, Portafoli europeu de les llengües i coneix les implicacions que es deriven de l'ús d'aquests documents en e procés d'ensenyament-aprenentatge.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica els resultats de la innovació
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. El context europeu 1.1. La política lingüística del Consell d'Europa
1.2. Precedents: el Nivell Umbral
2. El Marc comú europeu de referència (MCER) 2.1. Estructura. Dimensions i escales de domini
2.2. Enfocament metodològic: un enfocament orientat a l'acció
2.3. Avaluació al MCER
2.4. El volum complementari del MCER (2018)
3. Documents relacionats amb el MCER 3.1. El Portfoli Europeu de les Llengües (PEL)
3.2. El Portfoli Europeu per als futurs professors d'idiomes (PEFPI)
3.3. Altres documents d'interès
4. El Plan curricular del Instituto Cervantes (PCIC): niveles de referencia para el español 4.1. Estructura i característiques
4.2. Components i inventaris

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A3
C3
12 4 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A4
B3
C3
10 10 20
Treballs
A1
A3
A4
B3
B4
C3
C5
0 10 10
Estudis previs
A1
A3
A4
B3
B4
C3
C5
5 5 10
Pràctiques a través de TIC
A1
A3
A4
B3
B4
0 15 15
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i del sistema d'avaluació
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats pràctiques d'aplicació del contingut teòric de les sessions magistrals
Treballs Redacció d'un treball de síntesi
Estudis previs Lectura de documentació prèvia a les sessions magistrals
Pràctiques a través de TIC Realització d'activitats pràctiques autònomes lliurades mitjançant la plataforma Moodle
Atenció personalitzada Resolució de dubtes i comentari individualitzat de pràctiques i treballs

Atenció personalitzada
Descripció

Tutoría virtual / Resolución de dudas

Dada la situación de emergencia sanitaria, durante el curso 2020-21 las tutorías, tanto individuales como de grupo, se podrán realizar de manera presencial o virtual. Al inicio de la asignatura se informará de cómo se llevará a cabo esta atención personalizada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A4
B3
C3
Pràctiques presencials 20%
Treballs
A1
A3
A4
B3
B4
C3
C5
Treballs de síntesi i aplicació dels continguts teòrics de l'assignatura. 30%
Pràctiques a través de TIC
A1
A3
A4
B3
B4
Correcta aplicació dels conceptes explicats a les classes magistrals. 30%
Altres  

Assistència i participació a les classes i als fòrums.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El sistema d'avaluació descrit s'aplicarà a les dues modalitats (presencial i en línia). En la modalitat presencial, s'haurà d'assistir al 80% de les sessions. En la modalitat virtual, totes les pràctiques es realitzaran a distància; així mateix, es valorarà el seguiment i la participació als fòrums de discussió.

Els estudiants, en cas de no superar l'assignatura en primera convocatòria, tindran dret a una segona convocatòria d'avaluació.

Fonts d'informació

Bàsica

Consejería de Educación de la Embajada de España en Bruselas (2002). "MCER y PEL". Mosaico, núm. 9, diciembre. 

GARCÍA SANTA-CECILIA, Álvaro (2003). "Bases comunes para una Europa plurilingüe: MCER para las lenguas". http://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_02/garcia/

LLORIÁN, Susana (2007). Entender y utilizar el MCER desde el punto de vista del profesor de lenguas. Madrid: Santillana – Universidad de Salamanca. 

SÁNCHEZ LOBATO, Jesús (dir.) (2005). Carabela, 57, Marco común europeo de referencia para las lenguas: enseñanza, aprendizaje y evaluación (I), Madrid: SGEL.

SÁNCHEZ LOBATO, Jesús (dir.) (2006). Carabela, 58, Marco común europeo de referencia para las lenguas: enseñanza, aprendizaje y evaluación (II), Madrid: SGEL.

Complementària

FERNÁNDEZ, Sonsoles (2003): Propuesta curricular y Marco común europeo de referencia: desarrollo por tareas, Madrid: Edinumen.

GONZÁLEZ PORTO, Javier (2005): «Una visión del MCER a través de mapas conceptuales», Glosas didácticas, núm. 14.

PUIG, Fuensanta (ed.) (2008): Evaluación. Monográfico de MarcoELE.

ROBLES ÁVILA, Sara (2006): La enseñanza de ELE a la luz del MCER. Málaga: Universidad de Málaga.

ROZA GONZÁLEZ, M. Belén (2005): «El MCER y su implicación en el ámbito escolar», Quaderns Digitals.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent