DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) GESTIÓ DE L'AULA: DINÀMIQUES DE TREBALL I TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ Codi 12855105
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Adreça electrònica sandra.iglesia@urv.cat
Professors/es
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s’imparteix en dues modalitats. En la modalitat pròpia, no hi ha cap canvi i en podeu consultar la informació als apartats corresponents d’aquesta guia. Pel que fa a la docència en línia, els continguts, les competències i els resultats d’aprenentatge seran els ordinaris i els podeu consultar a l’apartat corresponent de la guia. Les metodologies, la planificació i l’avaluació seran tan similars com sigui possible a la modalitat presencial/semipresencial i cal que en consulteu el detall a l’apartat “Avaluació. "Altres comentaris i segona convocatòria”. En aquesta assignatura es treballen aspectes de gestió de l'aula que tot docent ha de tenir en compte: elements de discurs del professorat, gestió de conflictes i gestió d'espais i temps a l'aula.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A3 Estructurar el procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llenges, del Consell d'Europa.
 A4 Planificar i avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge d'acord amb el context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i el component afectiu.
 A6 Introduir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua.
 A7 Gestionar la classe de manera adequada i adoptar diferents rols (transmissor, facilitador, mediador) en funció de les necessitats dels estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
 B5 Sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Planifica el procés d'ensenyament-aprenentatge en funció de la diversa tipologia contextual en què es desenvolupa.
Pren decisions sobre la programació de cursos d'espanyol com a llengua estrangera en funció del context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i l'anàlisi de necessitats.
 A3 Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
 A4 S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
Planifica el procés d'ensenyament-aprenentatge en funció de la diversa tipologia contextual en què es desenvolupa.
Pren decisions sobre la programació de cursos d'espanyol com a llengua estrangera en funció del context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i l'anàlisi de necessitats.
 A6 Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
 A7 S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B5 Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1. El concepto de gestión del aula
2. El discurso del aula 2.1. La interacción
2.2. El discurso generado y el discurso aportado
2.3. El discurso del profesor: las instrucciones
3. Gestión de grupos 3.1. Dinamización de la clase
3.2. Gestión de conflictos
3.3. Motivación
4. Gestión del tiempo y el espacio del aula 4.1. El espacio del aula
4.1.1. Posibilidades de modificación de los elementos
4.2. Gestión del tiempo


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A6
A7
B2
C2
C5
10 16 26
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A6
A7
B1
B2
B3
C2
C3
12 24 36
Resolució de problemes, exercicis
A3
A4
A6
A7
B1
B2
B3
C2
C3
6 5 11
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción del contenido de la asignatura y de los objetivos que debe alcanzar el alumnado al término de las clases.
Sessió Magistral Introducción teórica al tema objeto de la asignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentación por parte del alumnado de las actividades propuestas en clase
Resolució de problemes, exercicis Resolución de distintos casos prácticos relacionados con el temario, propuestos en clase
Atenció personalitzada Tutorización del alumno a lo largo del proceso

Atenció personalitzada
Descripció

Tutorización del alumnado a lo largo de la asignatura, encaminada a la presentación de los trabajos propuestos en clase. El profesor destinará tiempo a resolver posibles dudas, consultas y otras cuestiones relacionadas con la asignatura que el estudiante pueda presentar. A principios de curso se informará a los alumnos sobre cómo se realizará la atención personalizada (Moodle, presencial, horario).

Dada la situación de emergencia sanitaria, durante el curso 2020-21 se atenderá a los estudiantes en tutoría individualizada y/o grupal para resolver posibles dudas, consultas y otras cuestiones relacionadas con la asignatura. La tutoría podrá ser presencial y/o virtual. A principios de curso se informará al estudiante sobre cómo se llevará a cabo esta atención personalizada (horarios, si será presencial, por correo electrónico, Moodle...).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A6
A7
B1
B2
B3
C2
C3
Presentación en clase de la resolución de casos prácticos basados en los aspectos teóricos que se trabajan y participación en las actividades de Moodle. 40%
Resolució de problemes, exercicis
A3
A4
A6
A7
B1
B2
B3
C2
C3
Realización de un trabajo final de resolución de un caso práctico. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Los estudiantes matriculados en la URV siguen el sistema ECTS y tienen derecho a las convocatorias de evaluación indicadas en la normativa académica de grado y máster vigente.

Los estudiantes serán penalizados en la puntuación de los contenidos si los trabajos no presentan corrección ortográfica, léxica y sintáctica. No se evaluarán trabajos en los que se detecte plagio.

Docencia en línea:

Los métodos e instrumentos de evaluación serán los mismos que en la docencia presencial, ya que las actividades que forman parte de la evaluación y tienen peso a nota están pensadas para ser realizadas a partir de la plataforma virtual Moodle.


Fonts d'informació

Bàsica E. Alonso, Cómo ser profesor-a y querer seguir siéndolo, , 1994
X. Villalobos, Reflexión en torno a la gestión del aula y a la mejora en los procesos de enseñanza y aprendizaje, REvista Iberoamericana de Educación, 2011

Álvarez, A. G. (2013). Metodología cooperativa para el aprendizaje de ELE.Cuadernos CANELA, 24, 31-43.

Cassany, D. (2009). La cooperación en ELE: De la teoría a la práctica. Tinkuy,(11), 7-29.

de Desarrollo Próximo, Z., & mediador de la Ll, U. (2002). La interacción en el aula desde el punto de vista de la co-construcción de conocimiento: un planteamiento didáctico. La lengua, vehículo cultural multidisciplinar, 61.

Escobar Urmeneta, C., & Nussbaum, L. (2008). El portafolio oral como instrumento de evaluación formativa en el aula de lengua extranjera.

Evertson, C.M.; Weinstein, C.S. (eds.) (2006). Handbook of classroom management. Research, practice and Contemporary Issues. New York-London: Routdlege.

Huneault, C. (2009). Estrategias motivacionales en el aula de ELE. Tinkuy: Boletín de investigación y debate, (11), 145-165.

Jetté, Karinne (2015). Las innovaciones pedagógicas para garantizar una gestión eficaz en la clase de ELE. MarcoELE. Disponible en https://marcoele.com/gestion-en-la-clase-de-ele/

Jiménez, K. G. (2009). Propuesta estratégica y metodológica para la gestión en el trabajo colaborativo. Revista Educación, 33(2), 95-107.

Moreno, J., & Torrego, S. (2008). La Disrupción: Revisar y mejorar las estrategias de gestión del aula: Interacción verbal y no verbal, discurso del profesor, estilo motivacional y reacción inmediata a la disrupción. URL: http://213.0, 8.

Moreno, A. I. La gamificación para (auto) evaluar las competencias léxico-gramaticales en el aula de inglés como segunda lengua en el contexto de la enseñanza a distancia: un estudio de caso. VERBEIA VERBEIA VERBEIA, 75.

Riquel García, A. M. (2014). Incrementando la motivación en la clase de ELE: el uso de la gamificación en el aula.
Sangrà, J. P., Garriga, M. S., Parramon, J. P., Figueras, M. R., Cànaves, M. L., Santasusana, M. V., ... & BLANCHAR, M. C. (2001). El aula como espacio de investigación y reflexión: investigaciones en didáctica de la lengua (Vol. 162). Graó.

Vilaseca, A. O. (2000). Hacia la competencia intercultural en el aprendizaje de una lengua extranjera: estudio del choque cultural y los malentendidos. Editorial Edinumen.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent