DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) LA PRONUNCIACIÓ A LA CLASSE DE LLENGUA ANGLESA Código 12865106
Titulación
Ensenyam. i Adquis. de l'Anglès com a Llengua estrang./segona Llengua
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
ROMERO GALLEGO, JOAQUIN
Correo-e joaquin.romero@urv.cat
Profesores/as
ROMERO GALLEGO, JOAQUIN
Web
Descripción general e información relevante This course provides a general overview of the relevance of pronunciation in the EFL class. We will deal with issues having to do with the teacher's role in the teaching of pronunciation and the importance of awareness in developing proper pronunciation habits. We will review the sound system of English, with special emphasis on those aspects that are problematic for learners of different languages, with a special focus on Spanish/Catalan learners. We will also review some methodological aspects in the teaching of pronunciation and we will explore a variety of activities and tasks that can lead to the effective acquisition of English pronunciation As an exceptional measure, in the 20-21 academic year these subjects will be taught exclusively online. The usual contents, competencies and learning outcomes will apply and are available in the relevant section of the teaching guide. The teaching methods, course plan and assessment criteria will be as close as possible to those described for the face-to-face/blended-learning mode. Please see the Assessment section for further information. “Other comments and second call”.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Posseir un coneixement avançat de la llengua anglesa oral i escrita a tots els nivells i del seu sistema lingüístic (lèxic, fonètic, gramatical, pragmàtic, discursiu) i donar-li un tractament didàctic adequat
 A5 Identificar, descriure, analitzar i avaluar recursos, estratègies, mètodes i procediments didàctics emprats en l'ensenyament de la llengua anglesa i aplicar-los adequadament en qualsevol entorns ILE / ISL i en funció de les necessitats de l'alumnat.
 A6 Planificar, estructurar i dissenyar unitats didàctiques, programar i pautar els continguts de la disciplina en entorns diversos amb sensibilitat als diferents ritmes d'aprenentatge de la llengua anglesa
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Reflexiona críticament sobre l'ensenyament-aprenentatge dels diferents nivells lingüístics (gramàtica, lèxic, fonètica, pragmàtica) i analitza, elabora, compara i avalua propostes didàctiques al respecte
Posseeix fluïdesa i precisió en l'ús instrumental i acadèmic de la llengua anglesa.
 A5 Analitza, compara, avalua i selecciona material adequat per presentar, practicar i corregir elements de la pronunciació, la gramàtica, el lèxic i la pragmàtica de la llengua anglesa
Argumenta i raona sobre com, quan, i de quina manera treballar la pronunciació, la gramàtica, el lèxic i la pragmàtica en la classe de llengua anglesa
 A6 Elabora propostes i activitats pràctiques per incorporar les diferents competències lingüístiques (pragmàtica, gramatical, lèxica, fonètica) en els programes docents
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introduction 1.1. The importance of teaching pronunciation
1.2. Pronunciation awareness
1.3. Analysis of deficiencies
1.4. The role of the instructor
1.5. Fluency vs. accuracy
1.6. Pronunciation in the EFL class
1.7. Assessing pronunciation
2. The sound system of English 2.1. Basic notions of phonetics and phonology
2.1.1. Contrast, minimal pairs, neutralization
2.1.2. Speech production, the articulators
2.2. The sound system of English
2.2.1. Segmental issues
2.2.1.1. Vowels
2.2.1.2. Consonants
2.2.2. Suprasegmental issues
2.2.2.1. Stress
2.2.2.2. Rhythm
2.2.2.3. Intonation
2.2.2.4. Sounds in contact
2.3. Dialectal variation
3. Transfer problems 3.1. Awareness of L1
3.2. The sound systems of Spanish and Catalan
3.3. Transfer problems
3.3.1. Segmental issues
3.3.2. Suprasegmental issues
3.2. The interaction between phonology and spelling
4. Methodological aspects in the teaching of pronunciation 4.1. Review of methods
4.2. Acquisition of pronunciation skills
4.2.1. Age factors
4.2.2. Exposure to the language
4.2.3. Amount and type of instruction
4.2.4. Aptitude, attitude and motivation
4.3. Pronunciation in the curriculum
5. Practical tools for the teaching of pronunciation 5.1. Awareness-raising activities
5.2. The use of phonetic transcription and other notational devices
5.3. Working segmental aspects of pronunciation
5.3.1. Same/different exercises: distinguishing vowels
5.3.2. Repetition drills: consonants and consonant clusters
5.4. Working suprasegmental aspects of pronunciation
5.4.1. Stress and vowel reduction
5.4.2. Rhythm: reading aloud exercises.
5.4.3. Intonation: use of speech analysis software
5.4. Pronunciation teaching materials
5.4.1. Printed materials
5.4.2. Online resources
5.5. The use of recorded exercises

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
5 0 5
Treballs
A3
0 50 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
B4
2 16 18
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Course presentation. General discussion on the role of pronunciation in the EFL class
Sessió Magistral Lecture based presentation of the main issues in each module
Treballs Students will be asked to develop a set of exercises for the teaching of a specific aspect of pronunciation
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Practical exercises with special emphasis on the in-depth analysis of the sound system of English
Atenció personalitzada One-on-one session on the preparation of the assignment and other course-related aspects.

Atenció personalitzada
descripción
Due to the current emergency health situation, in the 2020-21 academic year students will be able to consult their teachers in individual and/or group tutorials if they have any questions or queries on subject-related issues. Students will receive a schedule for these tutorials at the start of the course and be informed what form they will take (i.e. whether they will be held face-to-face, online, via email or on Moodle, etc.).

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A3
I will value intellectual depth in the treatment of the specific aspect that is dealt with, as well as the innovation and rigor in the development of teaching materials. 60%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
B4
Active participation in these sessions will be considered essential for this course. 20%
Otros  

Class attendance is required for this course.

20%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Los estudiantes matriculados en la URV siguen el sistema ECTS y tienen derecho a las convocatorias de evaluación indicadas en la normativa académica de grado y máster vigente.


Fonts d'informació

Bàsica M. Celce-Murcia et al, Teaching Pronunciation, , CUP, 1996
Pronunciation Practice Activities, M. Hewings, , CUP, 2004

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
TREBALL DE FI DE MÀSTER/12865301

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
ADQUISICIÓ DE SEGONES LLENGÜES/12865101
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE SEGONES LLENGÜES/12865102
MATERIALS I TÈCNIQUES PER A L'ENSENYAMENT DE LA LLENGUA ANGLESA/12865103
MÈTODES I EINES DE RECERCA EN L'ENSENYAMENT DE LA LLENGUA ANGLESA/12865107

(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.