DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) DEMOGRAFIA I EPIDEMIOLOGIA Código 12895102
Titulación
Antropologia Mèdica i Salut Global (2020)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Ciències Mèdiques Bàsiques
Geografia
Coordinador/a
ALBERICH GONZÁLEZ, JOAN
Correo-e joan.alberich@urv.cat
eudald.correig@urv.cat
Profesores/as
ALBERICH GONZÁLEZ, JOAN
CORREIG FRAGA, EUDALD
Web
Descripción general e información relevante
Aquesta assignatura es composa de dues parts diferenciades, però al mateix temps complementàries, com demografia i epidemiologia. Es presenten les nocions bàsiques d'ambdues disciplines, per tal de dotar als alumnes dels instruments per l'anàlisi quantitatiu d l'impacte social de les malalties.

Aquesta assignatura el curs 2020-2021 s’impartirà excepcionalment només mitjançant docència en línia. Els continguts, les competències i els resultats d’aprenentatge seran els ordinaris i els podeu consultar en l’apartat corresponent de la guia. Les metodologies, la planificació i l’avaluació seran tan similars com sigui possible a la modalitat presencial / semipresencial i cal que consulteu el detall en l’apartat d’Avaluació. Altres comentaris i segona convocatòria.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Dominar i saber utilitzar les eines tècniques, metodològiques i teòriques avançades que es fan servir en recerca bàsica i aplicada en antropologia mèdica, salut global i altres camps afins.
 A3 Saber analitzar de forma avançada dades qualitatives i etnogràfiques, així com quantitatives, amb l'objecte d'assessorar i intervenir en els àmbits propis de l'antropologia mèdica i la salut global.
 A4 Saber redactar de forma professional informes i articles científics en el camp de l'antropologia mèdica i la salut global, com són, entre d’altres, les etnografies de serveis i els estudis sobre desigualtats en salut.
 A5 Dissenyar i implementar projectes de recerca sobre la base de les diferents metodologies i tipologies de projectes en el camp de l'antropologia mèdica.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT4 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix i sap utilitzar els instruments tècnics i metodològics que es fan servir actualment en recerca bàsica i aplicada en antropologia mèdica, salut global i altres camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció.
Coneix i sap utilitzar les tècniques de recerca qualitativa i quantitativa en antropologia mèdica de forma avançada.
Sap treballar en un context de recerca multidisciplinària.
 A3 Interpreta críticament dades etnogràfiques, fonts històriques, fonts documentals i estadístiques referents a antropologia mèdica i salut global i camps afins relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció.
 A4 Coneix i sap utilitzar críticament les fonts i la bibliografia científica sobre antropologia mèdica i salut global en la redacció d'un informe o d'un article científic en el camp de l'antropologia mèdica.
Sap redactar un informe etnogràfic o un article científic en el camp de l'antropologia mèdica i salut global.
Sap comunicar i defensar els resultats d'una recerca de forma correcta i eficaç, tant en la seva formulació escrita com en el marc d'una eventual presentació pública.
 A5 Coneix i sap dissenyar i implementar els diferents tipus de projectes de recerca avançats en antropologia mèdica i salut global.
Extreu conclusions operatives de la recerca per disminuir les desigualtats en salut.
Sap aplicar els protocols de recerca estàndard existents en el camp de l'antropologia mèdica, incloent-hi els aspectes ètics.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa.
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada.
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores.
 CT4 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Les bases demogràfiques de la salut global.
Els processos de transició demogràfica i epidemiològiques, característiques i tipus d'anàlisi.
Metodologies i tècniques de la feina demogràfic.
Anàlisi de dades quantitatives mitjançant programaris específics.
Tema 2. Les bases epidemiològiques de la salut global. Metodologies de treball, tècniques i eines.
El disseny d'investigacions epidemiològiques.
Anàlisi de les dades quantitatives.
L'epidemiologia dels determinants socials en salut.
Dilemes i debats.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A2
A3
CT4
10 0 10
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A3
0 44 44
Treballs
A2
A4
CT4
0 44 44
Fòrums de debat
CT4
1 5 6
Presentacions / exposicions
CT2
CT4
1 20 21
Seminaris
A3
CT4
4 18 22
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.
Fòrums de debat Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret.
Seminaris Treball en profunditat sobre un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb la tasca professional.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Atenció personalitzada
descripción

Donada la situació d’emergència sanitària, durant el curs 2020-2021 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A2
A4
CT4
Elaboració d'un comentari sobre contingut de la matèria 50%
Fòrums de debat
CT4
Debats 20%
Seminaris
A3
CT4
Participació en seminaris de treball 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).

La segona convocatòria consistirà en una prova basada en un assaig crític per indicació del docent.

Docència en línia: l'avaluació d'aquesta modalitat segueix les mateixes activitats i percentatges que els explicats a la part superior.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica:

ABELLÁN, A. et al. (1991). La población del mundo. Madrid: Síntesis. 

CANTO, C. et al. (1998) Trabajos prácticos de Geografía Humana. Madrid: Síntesis. 

LIVI BACCI, M. 81993). Introducción a la Demografía. Barcelona: Ariel. 

PUYOL, R.; VINUESA, J.; ABELLÁN. (1993). Los grandes problemas actuales de la población. Madrid: Síntesis.

PRESSAT, R. (2000). El análisis demográfico: métodos, resultados, aplicaciones. México: Fondo de Cultura Económica. 

TAPINOS, G. (1988). Elementos de demografía. Madrid: Espasa Calpe. 

VALLIN, J. (1955). La demografía. Madrid: Alianza. 

VINUESA, J. [coord.] (1989). El estudio de la población. Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública.

VINUESA, J. [ed.]. (1994). Demografía. Análisis y proyecciones. Madrid: Síntesis.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.