Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A2 |
Dominar i saber utilitzar les eines tècniques, metodològiques i teòriques avançades que es fan servir en recerca bàsica i aplicada en antropologia mèdica, salut global i altres camps afins. |
| A3 |
Saber analitzar de forma avançada dades qualitatives i etnogràfiques, així com quantitatives, amb l'objecte d'assessorar i intervenir en els àmbits propis de l'antropologia mèdica i la salut global. |
| A4 |
Saber redactar de forma professional informes i articles científics en el camp de l'antropologia mèdica i la salut global, com són, entre d’altres, les etnografies de serveis i els estudis sobre desigualtats en salut. |
| A5 |
Dissenyar i implementar projectes de recerca sobre la base de les diferents metodologies i tipologies de projectes en el camp de l'antropologia mèdica. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT2 |
Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris. |
| CT4 |
Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A2 |
Coneix i sap utilitzar els instruments tècnics i metodològics que es fan servir actualment en recerca bàsica i aplicada en antropologia mèdica, salut global i altres camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció.
Coneix i sap utilitzar les tècniques de recerca qualitativa i quantitativa en antropologia mèdica de forma avançada.
Sap treballar en un context de recerca multidisciplinària.
| | A3 |
Interpreta críticament dades etnogràfiques, fonts històriques, fonts documentals i estadístiques referents a antropologia mèdica i salut global i camps afins relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció.
| | A4 |
Coneix i sap utilitzar críticament les fonts i la bibliografia científica sobre antropologia mèdica i salut global en la redacció d'un informe o d'un article científic en el camp de l'antropologia mèdica.
Sap redactar un informe etnogràfic o un article científic en el camp de l'antropologia mèdica i salut global.
Sap comunicar i defensar els resultats d'una recerca de forma correcta i eficaç, tant en la seva formulació escrita com en el marc d'una eventual presentació pública.
| | A5 |
Coneix i sap dissenyar i implementar els diferents tipus de projectes de recerca avançats en antropologia mèdica i salut global.
Extreu conclusions operatives de la recerca per disminuir les desigualtats en salut.
Sap aplicar els protocols de recerca estàndard existents en el camp de l'antropologia mèdica, incloent-hi els aspectes ètics.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT2 |
Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa.
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada.
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 1. Les bases demogràfiques de la salut global.
|
Els processos de transició demogràfica i epidemiològiques, característiques i tipus d'anàlisi.
Metodologies i tècniques de la feina demogràfic.
Anàlisi de dades quantitatives mitjançant programaris específics. |
Tema 2. Les bases epidemiològiques de la salut global. |
Metodologies de treball, tècniques i eines.
El disseny d'investigacions epidemiològiques.
Anàlisi de les dades quantitatives.
L'epidemiologia dels determinants socials en salut.
Dilemes i debats.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
10 |
0 |
10 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
0 |
44 |
44 |
Treballs |
|
0 |
44 |
44 |
Fòrums de debat |
|
1 |
5 |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
20 |
21 |
Seminaris |
|
4 |
18 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques. |
Treballs |
Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes. |
Fòrums de debat |
Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret. |
Seminaris |
Treball en profunditat sobre un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb la tasca professional. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència. |
descripción |
Donada la situació d’emergència
sanitària, durant el curs 2020-2021 s’atendrà els estudiants en tutoria
individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i
altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser
presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com
es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial,
per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Treballs |
|
Elaboració d'un comentari sobre contingut de la matèria |
50% |
Fòrums de debat |
|
Debats |
20% |
Seminaris |
|
Participació en seminaris de treball |
30% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). La segona convocatòria consistirà en una prova basada en un assaig crític per indicació del docent. Docència en línia: l'avaluació d'aquesta modalitat segueix les mateixes activitats i percentatges que els explicats a la part superior. |
Bàsica |
|
Bibliografia bàsica: ABELLÁN, A. et al. (1991). La población del mundo. Madrid: Síntesis. CANTO, C. et al. (1998) Trabajos prácticos de Geografía Humana. Madrid: Síntesis. LIVI BACCI, M. 81993). Introducción a la Demografía. Barcelona: Ariel. PUYOL, R.; VINUESA, J.; ABELLÁN. (1993). Los grandes problemas actuales de la población. Madrid: Síntesis. PRESSAT, R. (2000). El análisis demográfico: métodos, resultados, aplicaciones. México: Fondo de Cultura Económica. TAPINOS, G. (1988). Elementos de demografía. Madrid: Espasa Calpe. VALLIN, J. (1955). La demografía. Madrid: Alianza. VINUESA, J. [coord.] (1989). El estudio de la población. Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública. VINUESA, J. [ed.]. (1994). Demografía. Análisis y proyecciones. Madrid: Síntesis. |
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|