DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) SÍNTESI ORGÀNICA Código 13204121
Titulación
Grau de Química (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4.5 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
CASTILLÓN MIRANDA, SERGIO
Correo-e sergio.castillon@urv.cat
Profesores/as
CASTILLÓN MIRANDA, SERGIO
Web
Descripción general e información relevante La docència de teoria i de problemes serà mixta (presencial i a distància) amb horari programat. L’organització concreta s'especificarà en l'espai Moodle de l’assignatura en funció de la situació d'emergència sanitària. 

L'assignatura pretén capacitar a l'alumne per al plantejament de vies de síntesi per a la preparació de compostos orgànics senzills. Per a això s'estudien els principis de l'anàlisi retrosintètica i els mètodes de síntesi, tant clàssics com actuals.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Conèixer i aplicar els aspectes principals de terminologia química, nomenclatura, termes, convenis i unitats.
 CE3 Conèixer els principals elements i compostos orgànics i inorgànics, així com biomolècules, les seves propietats, les seves rutes sintètiques, la seva caracterització i la seva reactivitat.
 CE9 Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Conèixer l'estereoquímica dels compostos orgànics i l'estereoselectivitat de les reaccions
Conèixer l'estructura i la reactivitat dels grups funcionals més comuns
 CE3 Conèixer l'estereoquímica dels compostos orgànics i l'estereoselectivitat de les reaccions
Conèixer l'estructura, funció i reactivitat dels productes naturals orgànics
Conèixer l'estructura i la reactivitat dels grups funcionals més comuns
Reconèixer la importància de la Química Orgànica dintre de la ciència i el seu impacte en la societat industrial i tecnològica
 CE9 Ser capaç de relacionar els efectes estereoelectrònics amb l'estructura i la reactivitat de les molècules orgàniques
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1
Introducció
Objectius
Anàlisi retrosintètica
Especificitat i selectivitat
Tema 2
Interconversió de grups funcionals
2.1 Introducció, modificació i eliminació de grups funcionals
2.2 Reaccions d'oxidació i reducció
2.3 Grups protectors
 
Tema 3
Formació d'enllaços C-C.
3.1 Mètodes basats en enolats i enamines
3.2 Compostos organometal·lics dels grups I i II
3.3 Reaccions que impliquen metalls de transició, Zn, Cd, Cu
3.4 Bor, silici i estany
 
Tema 4
Formació de dobles enllaços C=C.
4.1 Reacció de Wittig i relacionades
4.2 Reaccions amb reactius de silici y sofre
4.3 Reaccions de matàtesi catalitzades per ruteni

Tema 5
Reaccions d’acoblament creuat
5.1 Reacció de Heck (C-C)
5.2 Reacció de Suzuki (C-C)
5.3 Reacció de Shonogashira (C-C)
5.4 Reacció de Buschwald-Hartwig (C-N, C-O)
 
Tema 6
Reaccions pericícliques
6.1 Reaccions electrocícliques
6.2 Reaccions de cicloadició
6.3 Reaccions sigmatròpiques
 
Tema 7
Anàlisi retrosintética i síntesi

7.1 Desconexions Compostos olefínics
7.2 Compostos 1,3- i 1,5-difuncionals
7.3 Compostos 1,2-difuncionals
7.4 Compostos 1,4-difuncionals
7.5 Síntesi d'anells

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
38 38 76
Atenció personalitzada
0 0 0
Resolució de problemes, exercicis
15 20 35
 
Proves mixtes
CE1
CE3
CE9
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Objectius de l'assignatura. Forma d'estudiar i treballar l'assignatura. Avaluació. Programa de l'assignatura. Situació de l'assignatura en el context d'aprenentatge de la química.
Sessió Magistral Anàlisi retrosintètica. Avantatges per dissenyar una síntesi. Formes de realitzar-lo.

Les reaccions com a eines sintètiques. Classificació de les mateixes segons l'operació sintètica a realitzar. Presentació de les reaccions més importants i actuals. Avantatges i limitacions. Problemes de selectivitat. Mecanismes.
Atenció personalitzada Consulta de dubtes conceptuals i respecte a la resolució de problemes.
Resolució de problemes, exercicis Realització d'exercicis i problemes sobre selectivitat de les reaccions orgàniques i sobre la proposta de vies de síntesi de molècules concretes, basant-se en l'anàlisi retrosintètica

Atenció personalitzada
descripción

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis

avaluació conjunta amb els continguts de la lliçó magistral
Proves mixtes
CE1
CE3
CE9
Examen de control cap a la meitat del període lectiu

Exámen final


Si la nota del exàmen final es superior a la mitja porcentual se aplicara la nota del exàmen final
20%


80%



Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada

Hi ha una segona convocatòria d'acord amb la guia de l'estudiant. El exàmen tindra caracteristiques similars al exàmen final.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica FA. Carey and R.J. Sundberg, Advanced Organic Synthesis. Part B. Reaccions and Synthesis, Springer, 2007
M. Carda, S. Rodríguez, F. González, J. Murga, E. Falomir, E. Castillón, Síntesis Orgánica. Resolución de Problemas por el Método de Desconexión, Ed. Universitat Jaume I,

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
QUÍMICA ORGÀNICA I/13204113
QUÍMICA ORGÀNICA II/13204114
 
Otros comentarios
Amb anterioritat al començament de l'assignatura: Es recomana repassar els conceptes fonamentals i les reaccions principals estudiades en les assignatures Química Orgànica I i Química Orgànica II. Estudi de l'assignatura: Es recomana treballar els continguts i exercicis al dia i de forma continuada
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.