IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject (*) NUCLEACIÓ I CREIXEMENT DE CRISTALLS Code 13204211
Study programme
Grau de Química (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Optativa 1Q
Modality and teaching language
Department Química Física i Inorgànica
Coordinator
AGUILÓ DÍAZ, MAGDALENA
E-mail mariacinta.pujol@urv.cat
magdalena.aguilo@urv.cat
joanjosep.carvajal@urv.cat
Lecturers
PUJOL BAIGES, MARIA CINTA
AGUILÓ DÍAZ, MAGDALENA
CARVAJAL MARTÍ, JOAN JOSEP
Web
General description and relevant information La docència serà presencial sempre que la limitació en l’aforament de l’aula a causa de l’emergència sanitària ho permeti. Si el nombre d’estudiants matriculats fos superior a l’aforament permès a l’aula assignada, la docència es farà mixta (presencial i a distància)en horari programat. L’organització concreta s'especificarà en l'espai Moodle de l’assignatura en funció de la situació d'emergència sanitària. 

Es pretén assolir els coneixements bàsics en els temes de nucleació i creixement cristal·lí. Els aspectes més importants de les técniques d'obtenció dels materials cristal·lins en forma monocristal·lína, epitaxial, texturats, nanocristal·lina, en relació a les aplicacions tecnològiques.

Competències
Type A Code Competences Specific
 CE7 Relacionar les propietats macroscòpiques i propietats d'àtoms i molècules individuals, incloent macromolècules (naturals i sintètiques), polímers, col·loides i altres materials.
 CE9 Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 CE7 Conèixer els aspectes bàsics de la nucleació i creixement dels cristalls i la relació entre la estructura cristal·lina i les propietats dels materials cristal·lins
 CE9 Conèixer els aspectes bàsics de la nucleació i creixement dels cristalls i la relació entre la estructura cristal·lina i les propietats dels materials cristal·lins
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Nucleació homogènia Tipus de Nucleació. Periode d'inducció. Zona metaestable.
Velocitat i mecanisme de creixement cristal•lí Velocitat i tipus de cares. Tipus de mecanismes de creixement. Models de difusió superficial i models de difusió volúmica.
Hàbit cristal•lí Forma d'equilibri. Teorema de Wulff.Forma de creixement
Relació morfologia i estructura cristal•lina Teories morfològiques: Bravais-Friedel Donnay-Harker.
Teoria Periodic Bond Chain de Hartman i Perdok.
Factors interns i factors externs. Canvi d'hàbit Influència dels factors externs: Impureses, solvent, hidrodinàmica.
Creixement a partir de fos. Mètodes de Bridgman, Czochralski i altres.
Creixement a partir de solució Baixa i alta temperatura
Creixement a partir del vapor Principals mètodes de creixement.
Creixement a partir de fase sòlida Principals mètodes de creixement.
Creixement de capes epitaxials Creixement de capes epitaxials, fonaments, VPE, LPE
Creixement de nanoparticules Principals mètodes

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
CE7
CE9
0.25 0 0.25
Sessió Magistral
CE7
CE9
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE7
CE9
5 10 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CE7
CE9
5 10 15
Pràctiques a laboratoris
CE7
CE9
4 4 8
Treballs
CE7
CE9
2 8 10
Atenció personalitzada
CE7
CE9
1.75 2 3.75
 
Proves de desenvolupament
CE7
CE9
1 0 1
Proves pràctiques
CE7
CE9
1 0 1
Proves mixtes
CE7
CE9
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, dels continguts, els objectius i l'avaluació corresponents
Sessió Magistral Explicació dels continguts
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució a l'aula de problemes i exercicis previament presentats a l'alumne
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Presentació i resolucio de practiques amb relació als temes plantejats
Pràctiques a laboratoris Creixement de cristals, nanocristalls, epitaxies i materials texturats per a diferents tècniques.

Material cristal·lí. Obtenció del material cristal·lí. Observació de la morfologia cristal·lina. Obtenció dels elements de simetria puntual del cristall.

Caracterització de la fase cristal·lina per difracció de pols. Visita als equips de difracció R-X.
Treballs Redacció i lliurament del material treballat . Comentari d'una publicació en relació als temes treballats.
Atenció personalitzada Totes les etapes tenen una atenció personalitzada. Hi ha hores de tutoria individualitzada per resoldre dubtes corresponents a totes les etapes

Atenció personalitzada
Description

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Proves de desenvolupament
CE7
CE9
Avaluació del nivell de comprensió dels conceptes bàsics de l'assignatura 40%
Proves pràctiques
CE7
CE9
Assistència, participació i lliurament d'exercicis i presentació de les pràctiques 30%
Proves mixtes
CE7
CE9
Avaluació del nivell de comprensió d'un article cientific amb conceptes i continguts relacionats amb els desenvolupats a l'assignatura. 30%
Others  
 
Other comments and second exam session

En la segona convocatòria hi ha una avaluació global de l'assignatura.

A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, o per altres circumstàncies relacionades, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien presencials o online en les dates previstes. A l'espai Moodle de cada assignatura podrà consultar la informació actualitzada.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Brice, J.C., Crystal Growth processes, John Wiley and Sons, New York, 1986
  • Hartman, P. Ed., Crystal growth: An Introduction, North Holland, Amsterdam, 1973
  • Sangwal, K., Elementary Crystal Growth, Saan Pu, Lublin, 1994
  • Hurle, D.T.J. Ed., Handbook of Crystal Growth V1-3 a,b, North Holland, Amsterdam,-London-New york- tokyo, 1994
  • Revista JCR: Journal of Crystal Growth, Elsevier, Pub, des de 1967, The Netherlands
  • Revista JCR: Crystal Growth and design, Amer. chemical soc. Washington, USA
  • Revista JCR:CrystEngComm, Royal Soc Chemistry, Cambridge, England.
  • Revista JCR: Progress in Crystal Growth and  Characterization of materials. Pergamon Elsevier Science LTD, England
  • Sangwal, K & Rodriguez-Clemente, R., Surface morphology of Crystalline Solids, Trans Tech Pu., Brookfield, 1991
Complementària

Recomanacions


 
Other comments
Es recomana haver cursat l'assignatura de Cristal•lografia (segon curs del Grau de Química)
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.