IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject (*) CATÀLISI Code 13204221
Study programme
Grau de Química (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Optativa 1Q
Modality and teaching language
Department Química Física i Inorgànica
Coordinator
DIÉGUEZ FERNÁNDEZ, MONTSERRAT
CESTEROS FERNÁNDEZ, YOLANDA
E-mail yolanda.cesteros@urv.cat
montserrat.dieguez@urv.cat
Lecturers
CESTEROS FERNÁNDEZ, YOLANDA
DIÉGUEZ FERNÁNDEZ, MONTSERRAT
Web
General description and relevant information La docència serà presencial sempre que la limitació en l’aforament de l’aula a causa de l’emergència sanitària ho permeti. Si el nombre d’estudiants matriculats fos superior a l’aforament permès a l’aula assignada, la docència es farà mixta (presencial i a distància)en horari programat. L’organització concreta s'especificarà en l'espai Moodle de l’assignatura en funció de la situació d'emergència sanitària. 

Fonaments de la catàlisi i aplicacions dels compostos organometàl·lics de metalls de transició i els materials catalítics com a catalitzadors en processos de catàlisi homogènia i heterogènia respectivament.

Competències
Type A Code Competences Specific
 CE3 Conèixer els principals elements i compostos orgànics i inorgànics, així com biomolècules, les seves propietats, les seves rutes sintètiques, la seva caracterització i la seva reactivitat.
 CE5 Valorar la importància de l'impacte de la Química en la vida: indústria, medi ambient, farmàcia, salut, agroalimentació, etc.
 CE7 Relacionar les propietats macroscòpiques i propietats d'àtoms i molècules individuals, incloent macromolècules (naturals i sintètiques), polímers, col·loides i altres materials.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 CE3 Conèixer els principis de la catàlisi heterogènia i homogènia incloent els tipus de catalitzadors, la seva estructura i composició centrant-se en processos catalítics d'interès tant per a l'obtenció de productes de gran escala de producció com a productes de química fina.
 CE5 Conèixer els principis de la catàlisi heterogènia i homogènia incloent els tipus de catalitzadors, la seva estructura i composició centrant-se en processos catalítics d'interès tant per a l'obtenció de productes de gran escala de producció com a productes de química fina.
 CE7 Conèixer els principis de la catàlisi heterogènia i homogènia incloent els tipus de catalitzadors, la seva estructura i composició centrant-se en processos catalítics d'interès tant per a l'obtenció de productes de gran escala de producció com a productes de química fina.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Tema 1. Fonaments de la Catàlisi Definició de catàlisi, sistemes catalítics i mesura de l'activitat catalítica
Tema 2. Factors d'influència en la reacció catalitzada Composició dels catalitzadors, tipus de reactors, paràmetres externs.
Tema 3. Tècniques de caracterització de superfícies accions de alquilació C-C asimétriques. Aplicacions.
Difracció de Raigs-X, Fisisorció de nitrogen, TPR, TPD, XPS, microscopia electrònica.
Tema 4. Disseny de catalitzadors heterogenis Preparació, vida catalítica, formes d'utilització.
Tema 5. Cinètica de la reacció catalítica Etapes de la reacció química, quimisorció, desorció.
Tema 6. Elecció del catalitzador heterogeni Metalls (hidrogenació), òxids metàl·lics (oxidació), materials àcids (isomerització, trencament, polimerització), materials bàsics (condensació).
Tema 7. Aplicacions de la catàlisi heterogènia - Procés Fischer-Tropch.
- Síntesi d’amoníac
- Eliminació de contaminants de la combustió en els automòbils.
Tema 8. Introducció a la catàlisi homogènia. Conceptes. Reaccions catàlitiques amb compotos organometàl.lics. Cicles catalítics. Aplicacions.
Tema 9. Hidrogenació d'alquens Hidrogenació asimètrica: l'origen de l'enantioselectivitat. Aplicacions: síntesi de L-Dopa i d'Aspartam
Tema 10. Reaccions de substitució al.lílica Reaccions de alquilació C-C asimétriques. Aplicacions.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
CE3
CE5
CE7
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
CE3
CE5
CE7
17 8 25
Presentacions / exposicions
CE3
CE5
CE7
2 14 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE3
CE5
CE7
6 18 24
Atenció personalitzada
CE3
CE5
CE7
1.5 0 1.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
CE3
CE5
1 7 8
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica de continguts. El material estarà al Moodle
Presentacions / exposicions Preparació-exposició d'un article i d'un tema
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Preparació, resolució i entrega de problemes
Atenció personalitzada Resolució de dubtes

Atenció personalitzada
Description

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Presentacions / exposicions
CE3
CE5
CE7
Es faran 2 exposicions orals breus al llarg del curs que consistiran en el següent:
- presentar un resum d'un article d'una revista que se'ls haurà proposat
- presentar un tema del temari de l'assignatura.
La nota mínima per poder aprovar l'assignatura d'aquest bloc ha de ser de 3 de cada una de les dos exposicions orals.
40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE3
CE5
CE7
-Es proposaran una sèrie de problemes als alumnes que els hauran de resoldre individualment i lliurar-los al professor en la data convinguda.
La nota mínima per poder aprovar l'assignatura d'aquest bloc ha de ser de 3.
10%
Proves objectives de preguntes curtes
CE3
CE5
Prova escrita. La nota mínima per poder aprovar l'assignatura d'aquest bloc ha de ser de 3 en cada una de les dos parts de l'assignatura. 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

La segona convocatòria constarà d'una prova escrita (50%). Per la nota final es tindrà en compte les notes de les activitats (40% presentació exposicions i 10% resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària)

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica

1.Material docent elaborat pel professor, distribuït per temes, que està disponible a la plataforma Moodle de l'assignatura.

2. Robert H. Crabtree, Química Organometálica de los metales de transición, Publicacions de la Universitat Jaume I, Castellón de la Plana, 1997.

3. P.W.N.M. van Leeuwen, Homogenous Catalysis, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 2004.

4. J.M. THOMAS, W.J. THOMAS, Principles and Practice of HETEROGENEOUS CATALYSIS. VCH, 1996.

5. M.BOWKER, "The basis and Applications of Heterogeneous Catalysis", Oxford Chemistry Primers, Nº 53, 1998.

6. J.M.THOMAS, R.M.LAMBERT. “ Characterisation of Catalysts” . John Wiley & Sons, 1980.

7.  L.SMART AND E:MOORE, "Química del estado sólido ". Addison-Wesley, 1995.

Complementària

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
COMPOSTOS INORGÀNICS AVANÇATS/13204111
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.