IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject (*) BIOLOGIA CEL·LULAR Code 13214006
Study programme
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modality and teaching language
Department Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinator
GARCÍA SÁNCHEZ, DANIA
E-mail mariaisabel.inza@urv.cat
dania.garcias@urv.cat
marta.sanchis@urv.cat
oscar.villuendas@urv.cat
daniel.guerra@urv.cat
maria.barnes@urv.cat
Lecturers
INZA ROJAS, MARÍA ISABEL
GARCÍA SÁNCHEZ, DANIA
SANCHIS TALÓN, MARTA
VILLUENDAS VÁZQUEZ, OSCAR
GUERRA MATEO, DANIEL
BARNÉS GUIRADO, MARÍA
Web
General description and relevant information En el cas d’emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura. 

Aquesta assignatura és una introducció a l'estudi de l'organització cel•lular, tant en els seus aspectes estructurals com els funcionals. L'objectiu principal és que l'alumne adquireixi una base conceptual i pràctica sobre els fenòmens cel•lulars que li permetin, més endavant, comprendre el fonament bioquímic dels processos cel•lulars i les seves aplicacions biotecnològiques. Tots aquests coneixements estan estructurats en quatre blocs temàtics: Introducció a la Biologia Cel•lular, Citologia, Cicle i Desenvolupament Cel•lular.

Competències
Type A Code Competences Specific
 CE4 Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic.
 CE8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 CE4 Saber descriure els tipus de cèl·lules i les seves estructures
Saber utilitzar els microscopis òptics i diferenciar en una preparació els diferents tipus cel·lulars
 CE8 Conèixer la utilitat dels diferents tipus de microscopis òptics i electrònics
Conèixer les relacions entre els components cel·lulars i les funcions que realitzen
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
BLOC 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA BIOLOGIA CÈLULAR. Descripció. Tema 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA. Conceptes de Biologia. Teoria sobre l’origen de la vida.


Tema 2. LA CÈL•LULA GENERALITZADA. Teoria cel•lular. Morfologia i composició de la cèl•lula. Propietats estructurals, genètiques i fisiològiques de la cèl•lula. Cèl•lules procariòtiques, cèl•lules eucariòtiques i virus.


Tema 3. FUNCIONS FONAMENTALS DELS ORGANISMES. Metabolisme: nutrició, respiració i síntesi. Autoperpetuació: homeostasi, reproducció i adaptació.

BLOC 2. CITOLOGIA. Descripció. Tema 4. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (I). MICROSCÒPIA ÒPTICA i ELECTRÒNICA. Introducció històrica a l’estudi de les cèl•lules. Tipus de microscopis i les seves aplicacions. Tècniques de preparació del material biològic.


Tema 5. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (II). Fraccionament cel•lular. Cultius cel•lulars. Tècniques de localització microscòpica de molècules específiques: Citoquímica, immunocitoquímica i autoradiografia.


Tema 7. MEMBRANA PLASMÀTICA. Estructura. Composició química i organització molecular. Activitat fisiològica: permeabilitat. Especialitzacions de la superfície cel•lular. Biogènesi.


Tema 8. MATRIU EXTRACEL•LULAR I ELS SEUS RECEPTORS. La matriu a les cèl•lules animals: components i organització. La matriu a les cèl•lules vegetals: la paret.


Tema 9. MATRIU CITOPLASMÀTICA. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica.


Tema 10. CITOSQUELET. Organització general i elements constituents. Microtúbuls: organització i dinàmica. Centres organitzadors de microtúbuls: centriols, corpuscles basals i centròmers. Estructures microtubulars: fus acromàtic, cilis i flagels. Microfilaments: organització i dinàmica. Filaments intermedis: diversitat i organització. Interaccions entre els diferents components del citosquelet. Fonaments del moviment cel•lular.


Tema 11. RETICLE ENDOPLASMÀTIC. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 12. COMPLEX DE GOLGI. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 13. LISOSOMES I ENDOSOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 14. PEROXISOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 15. MITOCONDRIS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 16. PLASTIDIS: CLOROPLASTS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 17. NUCLI INTERFÀSIC: EMBOLCALL NUCLEAR. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 18. NUCLI INTERFÀSIC: MATRIU NUCLEAR. Composició i organització del material genètic: la cromatina.


Tema 19. NUCLI INTERFÀSIC: NUCLÈOL. Estructura. Organització molecular. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 20. RIBOSOMES. Estructura. Composició química. Paper a la biosíntesi de proteïnes. Biogènesi.
BLOC 3. CICLE CEL•LULAR i DESENVOLUPAMENT. Descripció.


Tema 21. CICLE CEL•LULAR. Recanvi i creixement cel•lular. Etapes i regulació del cicle cel•lular. Envelliment i mort cel•lular.


Tema 22. DIVISIÓ CEL•LULAR (I): MITOSI. Descripció general. Organització molecular i paper funcional de l’aparell mitòtic.


Tema 23. DIVISIÓ CEL•LULAR (II): MEIOSI I GAMETOGÈNESI. Descripció general. Canvis nuclears i citoplasmàtics durant la gametogènesi. Estructura de l’òvul i de l’espermatozoide.


Tema 24. FECUNDACIÓ. Descripció del procés de fecundació. Activació de l’òvul. Especificitat dels receptors òvul-espermatozoide.


Tema 25. CARACTERÍSTIQUES GENERALS DE LES ETAPES DEL DESENVOLUPAMENT EMBRIONARI. Segmentació, blàstula, gastrula. Interaccions nucleo-citoplasmàtiques durant el desenvolupament. Inducció embrionària i neurulació. Diferenciació cel•lular. Formació del patró.
BLOC PRÀCTIQUES. Pràctiques.

Pràctica 1. Introducció a la microcòpia òptica i estereoscòpica. Funcionament.


Pràctica 2. Introducció a la microcòpia electrònica. Funcionament.


Pràctica 3. Introducció a l’estructura cel•lular (I): diferència entre organismes procariòtics i eucariòtics.


Pràctica 4. Introducció a l’estructura cel•lular (II): Diferència entre cèl•lules animals i vegetals.


Pràctica 5. Introducció a l’estructura cel•lular (III): fongs microscòpics.


Pràctica 6. Processos de divisió cel•lular: mitosi.


Pràctica 7. Processos de divisió cel•lular: meiosi.


Pràctica 8. Gametogènesi: Espermatogènesis i Ovogènesis.


Pràctica 9. CARITIPS:Estudi dels cromosomes humans. Interès i Aplicació.


Pràctica 10. Determinació dels grups sanguinis. Aplicació a problemes de genètica.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
CE4
1 0 1
Sessió Magistral
CE4
CE8
28 42 70
Pràctiques a laboratoris
CE4
CE8
24 10 34
Seminaris
CE4
CE8
14 24 38
Atenció personalitzada
CE4
CE8
2 0 2
 
Proves mixtes
CE4
CE8
5 0 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l' assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula durant el primer quatrimestre, distribuïda en 2 hores setmanals segons l'horari oficial. Aquestes classes tindran un durada de 50 min, es començaran a l’hora en punt i finalitzaran 10 min abans.
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques guiades són obligatòries. Tindran una duració d’un total de 24 hores, distribuïdes en tres hores diàries durant 8 dies segons l’horari oficial. El contingut de les pràctiques està orientat de tal forma que permeti a l'alumne una millor comprensió de la part teòrica del programa. També aborden aspectes tractats més superficialment a les classes teòriques.
Requisits previs:
1) els alumnes hauran de portar bata de laboratori i el guió de pràctiques que podran adquirir via MOODLE
2) abans de cada pràctica l'alumne haurà de llegir amb atenció el protocol de la mateixa; això li permetrà un millor aprofitament i l'ajudarà en la confecció del qüestionari corresponent.
Avís important: aquells alumnes que faltin a més de dues pràctica sense causa justificada se’ls hi farà un examen personalitzat de les mateixes (veure avaluació) que es realitzarà avanç de l'examen final. Això no l’eximirà de tenir que respondre en l'examen final a la pregunta de practiques, ja que només es una forma de avaluar les pràctiques a les que no s'ha assistit.
Seminaris Els Seminaris consistiran en presentacions en forma de PowerPoint que realitzaran els alumnes en grups de 3 o 4 a partir de una publicació recent que se'ls facilitarà i que avalua aspectes relacionats amb el contingut del temari teòric de l’assignatura. Els integrants de cada grup de treball, així com la publicació corresponent seran assignats pels professors encarregats dels seminaris.
La presentació haurà d'incloure:
Introducció (10 min)
Contingut de l'article (10-15 min)
- Problemàtica que es planteja
- Resultats obtinguts
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Description

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Pràctiques a laboratoris
CE4
CE8
L'avaluació de les pràctiques guiades es realitza a través de l'assistència que és obligatòria, per tots els alumnes excepte els repetidors, i a través de 1 qüestió o exercici pràctic al laboratori el últim dia de practiques. Si no s’assisteix a pràctiques no es podrà avaluar de la assignatura en cap convocatòria de examen i es considerarà NO PRESENTAT. Se ha de ASSISTIR AL 100% de les pràctiques. No obstant, aquells alumnes que hagin faltat a més de dues pràctiques per causes justificades se’ls farà una prova addicional exclusivament d’aquesta part del programa. 10%
Seminaris
CE4
CE8
Els Seminaris consistiran en resentacions orals que realitzaran els alumnes en grups de 3 o 4 a partir de una publicació recent. Els integrants de cada grup de treball, així com la publicació serà assignada pels professors encarregats dels seminaris. Aquestes publicacions ampliaran amb exemples pràctics els continguts explicats en el temari teòric de l’assignatura. Cada component del grup deurà presentar una part del treball per poder ser avaluat. Els professors i els companys de classe podran formular preguntes relatives al treball exposat. Avaluació de l’exposició (10% de la nota de seminaris). Al final de cada seminari es realitzarà una avaluació del tema desenvolupat que consistirà en 5 preguntes tipus Veritable/Fals (10 minuts per respondre) (10% nota seminaris). La nota dels seminaris es guardarà durant el següent curs acadèmic per els alumnes repetidors, i per una única vegada. 20%
Proves mixtes
CE4
CE8
Els continguts del temari explicats a les classes magistrals s’avaluaran a traves de un examen parcial i d’un examen final o de síntesi que s'hauran de superar amb una nota mínima de 5 sobre 10 per a considerar-los aprovats.
L’examen final o de síntesi inclourà preguntes tipus tests, preguntes curtes o esquemes dels tres blocs temàtics, i una pregunta de pràctiques. Els alumnes que hagin superat el examen parcial no hauran d'examinar-se de aquesta part dels continguts en l'examen final.
La nota final de l’assignatura serà la derivada de la mitjana dels dos exàmens aprovats (70%) més la nota obtinguda en els seminaris (20%) més la pregunta de pràctiques (10%). Sinó s’aprova algú dels exàmens (parcial i/o final) la nota final suspesa serà nomes la obtinguda de la mitjana d’ambdós exàmens extrapolada al 70%.
Totes aquells alumnes que no hagin aprovat algun dels exàmens tindran l'oportunitat de fer un examen de recuperació del contingut suspès (segona convocatòria). L’examen de segona convocatòria tindrà la mateixa estructura que l'examen final. Al igual que les altres avaluacions haurà de superar-se amb una nota mínima de 5 sobre 10. Sinó es així, la nota final suspesa serà nomes la obtinguda i extrapolada al 70%.
70%
Others  

Els alumnes repetidors no tenen obligació de repetir les practiques si les varen realitzar totes, però si cal que s'examinin de la pregunta de practiques en l'examen final. Així mateix no caldrà que facin els seminaris de nou i se lis guardarà la nota obtinguda nomes durant el següent curs acadèmic. Les notes parcial aprovades dels continguts teòrics no es guarden per el següent curs acadèmic.

 
Other comments and second exam session

En l'ànim d'orientar a l'alumne a obtenir els resultats òptims (nota màxima) en l'examen es fan els següents comentaris:
1. Quan se li demana a l'alumne que defineixi un concepte, s'espera que l'alumne respongui 3 punts bàsics:
a. Què és? (estructura, composició, procés específic que es realitza)
b. On és? (localització de l'estructura o del procés) i
c. Per què serveix? (funció específica del component, etapa o procés)
Així mateix, i si procedeix, s'espera que posi algun exemple concret o faci un dibuix si és pertinent.

2. Si en la pregunta es demana fer un esquema és important fer-lo de manera clara i entenedora. Si és adient es complementarà amb una breu explicació.

3. Els alumnes que vulguin revisar el seu examen, hauran de portar els seus apunts per tal de poder comprovar i valorar més acuradament el perquè de la puntuació obtinguda.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica PANIAGUA, R. & cols., Biología celular, 2ª ed. McGraw-Hill Interamericana, Madrid (2003)
KARP, G. , Biología celular y molecular , 4ª ed. McGraw-Hill Interamericana, Mèxic (2005)
Lodish, H. et al., Biología celular y molecular , 5ª ed. Panamericana , Barcelona (2005)
Gilbert , Biología del desarrollo , 7ª ed. Panamericana , Barcelona (2005)
ALBERTS, B., D. BRAY, J. LEWIS, M. RAFF, K. ROBERTS & J.D. WATSON , Biología molecular de la célula , 4ª ed. Omega, Barcelona (2004)
ALBERTS, B., BRAY D., JOHNSON A., LEWIS J., RAFF M., ROBERTS K., WALTER P. , Introducción a la Biología Celular , 2ª ed. Panamericana , Barcelona (2006










































 












Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.