DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) BIOLOGIA MOLECULAR DE SISTEMES Codi 13214105
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
Adreça electrònica mteresa.blay@urv.cat
maria.guirro@urv.cat
nuria.canela@urv.cat
hector.palacios@urv.cat
Professors/es
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
GUIRRO CASTELLNOU, MARIA
CANELA CANELA, NÚRIA
PALACIOS JORDAN, HÉCTOR
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Introducció a la biologia de sistemes i a l´ús de les tècniques òmiques.</p><div><b>En el cas d’emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</b></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE7 Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques.
 CE8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE7 Capacitació en l'ús d'eines bioinformàtiques per a: a) analitzar estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics b) recerca d'informació en les principals bases de dades biològiques i bibliogràfiques
 CE8 Demostrar un coneixement clar i bo de les bases de les tècniques d'alt rendiment de les anàlisis òmiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a les òmiques.
2. Genòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
3. Transcriptòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
4. Proteòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
5. Metabolòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
Seminaris:

Anàlisi estadística de l'expressió gènica d'un sistema biològic amb l'objectiu d'entendre la informació continguda en diversos tipus de gràfics que representen dades òmics i saber crear els mateixos tipus de gràfics procedents d'anàlisis òmics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE7
29 44 73
Seminaris
CE8
CT3
14 21 35
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CE8
CT3
15 22 37
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
CE7
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició i treball dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Ampliació pràctica dels continguts donats a les sessions magistrals.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Exercicis pràctics a través de les TIC.
Atenció personalitzada Atenció dels dubtes de l'alumnat fora de classe.

Atenció personalitzada
Descripció

A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions online, en horaris que concertarem prèviament per correu electrònic.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
CE8
CT3
Treballs escrits 25
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CE8
CT3
Treball final. 25
Proves mixtes
CE7
Prova tipus test. 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

La nota dels seminaris i les pràctiques es manté i no es reevalúa de cara a la segona convocatòria.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica

A determinar

Complementària

A determinar

Recomanacions


 
Altres comentaris
En aquesta assignatura, la docència de teoria i problemes serà presencial amb horari programat si la situació d’emergència sanitària per la Covid-19 ho permet. En cas que no sigui així, la docència de teoria i de problemes seria mixta (presencial i a distància, simultàniament) amb horari programat, és a dir, els estudiants es dividiran en dos grups: un grup seguirà la classe a l’aula (presencial) alhora que l’altre grup segueix la classe a distància (online). Els dos grups alternaran els modes presencial i online en dies establerts. El treball de laboratori serà presencial amb horari programat tenint en compte les limitacions sobrevingudes per la Covid-19.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent