DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) BIOQUÍMICA PATOLÒGICA Codi 13214211
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
Adreça electrònica mteresa.blay@urv.cat
Professors/es
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> La Bioquímica Patològica s'ocupa dels transtorns de les vies metabòliques i els canvis bioquímics en l'organisme humà en situacions patològiques. L'assignatura té com a objectiu explicar les malalties a nivell bioquímic i molecular.</p><div><b>La&nbsp;docència&nbsp;serà&nbsp;presencial&nbsp;sempre&nbsp;que la&nbsp;limitació&nbsp;en&nbsp;l’aforament&nbsp;de&nbsp;l’aula&nbsp;a causa de&nbsp;l’emergència&nbsp;sanitària&nbsp;ho&nbsp;permeti. Si el&nbsp;nombre&nbsp;d’estudiants&nbsp;matriculats&nbsp;fos&nbsp;superior a&nbsp;l’aforament&nbsp;permès&nbsp;a&nbsp;l’aula&nbsp;assignada, la&nbsp;docència&nbsp;es&nbsp;farà&nbsp;mixta&nbsp;(presencial&nbsp;i&nbsp;a&nbsp;distància)en&nbsp;horari&nbsp;programat.&nbsp;L’organització&nbsp;concreta&nbsp;s'especificarà&nbsp;en&nbsp;l'espai&nbsp;Moodle de&nbsp;l’assignatura&nbsp;en&nbsp;funció&nbsp;de la&nbsp;situació&nbsp;d'emergència&nbsp;sanitària.&nbsp;</b></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius.
 CE4 Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Realitzar un treball escrit sobre alguna patologia bioquímica inclosa en els continguts
 CE4 Realitzar un treball escrit sobre alguna patologia bioquímica inclosa en els continguts
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Trastorns del Metabolisme Lipídic. 1.a. Les dislipoproteinèmies.
1.b. Les lipidosis congènites.
Tema 2. Trastorns del Metabolisme dels Hidrats de Carboni. 2.a. Trastorns del metabolisme de la fructosa.
2.b. Les galactossèmies.
2.c. Les mucopolisacaridosis.
2.d. Les glicogenosis.
Tema 3. Trastorns del Metabolisme Proteic i aminoacídic. 3.a. Trastorns de l'absorció de proteïnes.
3.b. Alteracions del transport d'aminoàcids.
Tema 4. Trastorns del metabolisme de les bases nitrogenades. 4.a. Alteracions del metabolisme de les purines.
4.b. Alteracions del metabolisme de les pirimidines.
Tema 5. Trastorns del metabolisme de la Hemoglobina. 5.a. Alteracions en l' estructura de la Globina.
5.b. Alteracions en el Grup Hemo.
Tema 6. Trastorns del sistema nerviós. 6.a. Malaties neurodegeneratives.
6.b. Trastorns neuroquímics i trastorns de l'estat d'ànim:
Tema 7. Trastorns inflamatoris. 7.a. Malatia inflamatòria intestinal.
Tema 8. Trastorns hormonals. 8.a. Trastorns de les hormones adrenals. Cortisol i stress.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
CE2
CE4
30 45 75
Treballs
CE2
CE4
3 45 48
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE2
CE4
10 10 20
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Breu introduccio del funcionament i continguts de l'assignatura a classe.
Seminaris Els continguts es treballaran en sessions de seminari.
Treballs Realizació d'un guió i posteriorment un audiovisual.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Casos practics per treballar a l'aula.
Atenció personalitzada Temps per resoldre dubtes.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
CE2
CE4
Prova tipus test 50%
Treballs
CE2
CE4
Fitxes escrites
Audiovisual
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives han d'estar previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.


Fonts d'informació

Bàsica Saudubray M et al., Inborn metabolic diseases: Diagnosis and Treatment, 5a edition, Springer, 2012

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
En aquesta assignatura, la docència de teoria i problemes serà mixta (presencial i a distància, simultàniament) amb horari programat, és a dir, els estudiants es dividiran en dos grups: un grup seguirà la classe a l’aula (presencial) alhora que l’altre grup segueix la classe a distància (online). Els dos grups alternaran els modes presencial i online en dies establerts. El treball de laboratori serà presencial amb horari programat tenint en compte les limitacions sobrevingudes per la Covid-19.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent