Type A
|
Code |
Competences Specific | | CE8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar. |
| CE13 |
Aplicar coneixements moleculars a la interpretació fisiològica del funcionament normal o patològic de l'organisme. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| CE8 |
Comprendre les bases de legislació referent a aliments funcionals
Conèixer els efectes dels components bioactius del aliments sobre la salut
Entendre el paper de l'EFSA a Europa en relació als aliments funcionals
Identificar els perfils nutricionals saludables
| | CE13 |
Avaluar l’estat nutricional de l’individu
Descriure els possibles beneficis i inconvenients de les principals dietes
Elaborar les dietes apropiades en funció de les necessitats específiques de cada individu
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
Tema 1 |
Nutrició i la dietètica: passat, present i futur: La Nutrició i la Dietètica a lo llarg de la història. Interacció de la biologia i la cultura en els nostres hàbits dietètics. Importància de la Nutrició en la salut i la malaltia. Perspectives de futur. |
Tema 2 |
Nutrició personalitzada en l'actualitat: aliments funcionals. Concepte d'aliment i ingredient funcional. Relació nutrició - salut. Tipus d'aliments funcionals. Característiques dels aliments funcionals : funcionalitat fisiològica i funcionalitat tecnològica. |
Tema 3 |
Alimentació saludable. Orientació enfront l’abundància de recomanacions sobre el que s’ha de menjar. Sobreabundància de productes alimentaris. Ingesta dietètica: valoració i validació: Técniques d’estudi de la ingesta dietética. Marcadors biològics per a la validació de la ingesta dietética. |
Tema 4 |
Regulació i disseny d'aliments funcionals. Reglamentació europea. Diferència aliment funcional - Novell food. FUFOSE . Passclaim . EFSA . Dossiers per a l'acceptació d'un claim . Evidència científica. Caracterització dels ingredients i aliments funcionals. Tendències de consum. Definició de dianes fisiològiques : sectors poblacions, incidències de patologies. Definició de la funcionalitat. Perfil nutricional : concepte , perfils nutricionals " adequats" , millora del perfil nutricional, disseny d'aliments funcionals més saludables. |
Tema 5 |
Valoració de l’estat nutricional: Valoració individual. Valoració de l’estat nutricional en situacions específiques, en poblacions especials, etc. Epidemiologia nutricional. Mètodes de determinació de la composició corporal. Bioquímica clínica en la valoració nutricional (paràmetres bioquímics, immunològics...) |
Tema 6 |
Definició, característiques i efectes de les dietes més importants. Conceptes generals i exemples pràctics |
Tema 7 |
Utilització de fitoquímics en aliments funcionals. Definició . Evidència científica. Aprobación com novell food. Aprovació per l'EFSA com a agent hipocolesteromiant . |
Tema 8 |
Probiòtics i prebiòtics . Fibra alimentària. Exemples de mercat. |
Tema 9 |
Àcids grassos. Àcids grassos saturats . Greixos trans. Altres àcids grassos amb propietats beneficioses. Àcids grassos mono i poliinsaturats . CLA . Desafiaments tecnològics. Exemples de mercat. |
Tema 10 |
Antioxidants. Ús d'antioxidants en un aliment funcional. Mecanisme d'actuació. Mesura de l'eficàcia : quantificació i caracterització dels compostos antioxidant. Mesura de la capacitat antioxidant. Exemples de mercat. |
Tema 11 |
Utilizació de pèptids bioactius en aliments funcionals. Funcionalitat. Obtenció de pèptids bioactius. Identificació de pèptids . Exemples de mercat. |
Tema 12 |
Utilització de vitamines i minerals en aliments funcionals. |
Tema 13 |
Nutrició en situacions fisiològiques especials: Embaràs, lactància etc |
Tema 14 |
Nutrició en situacions patològiques: obesitat, diabetes, hipertensió.. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
26 |
0 |
26 |
Seminaris |
|
6 |
33 |
39 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
29 |
34 |
Presentacions / exposicions |
|
9 |
35 |
44 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Seminaris |
Es treballaran i discutiran articles científics i/o casos clínics relacionats amb la temàtica de l’assignatura i que es lliuraran amb antelació per a que els alumnes llegueixin i responguin les preguntes. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització d'activitats proposades pel professor l'aula |
Presentacions / exposicions |
-Disseny, creació i elaboració d'una o dues xerradas o talleres sobre algun aspecte de l'assignatura a un públic definit pels alumnes de l'aula.
-Registre reflexiu del desenvolupament de l'activitat
-Presentació dels resultats i reflexions observades |
Atenció personalitzada |
Atenció individualitzada de l'alumnat sobre aspectes/ dubtes sorgits durant el curs |
Description |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Participació i/o lliurament d'exercicis |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
S'avaluarà les activitats realitzades per l'alumne mitjançant la seva assistència a aquestes i/o pel lliurament d'exercicis |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
S'avaluarà:
-La realització, disseny i creació per part de l'alumne d'una o dues o xerrades o talleres sobre algun aspecte de l'assignatura. |
30% |
Proves mixtes |
|
Es realitzarà dos exàmens de tipus mixt que avaluarà el contingut teòric de l'assignatura (contingut classe magistral) |
50% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
PRIMERA CONVOCATORIA · L'alumne aprovarà l'assignatura quan iguali o superi la qualificació de 5/10 en sumar totes les puntuacions obtingudes en les diferents activitats realitzades en l'assignatura. · Per obtenir una qualificació en l'assignatura , l'alumne haurà d'haver aconseguit almenys un 5/10 en las 2 probes mixtes. En cas que no s'assoleixi aquesta nota, la qualificació final de l'assignatura en aquesta convocatòria serà de suspens. L'examen de l'assignatura es realitzarà de forma presencial. En el cas que no fos possible per la COVID-19 s'optaria per fer un examen virtual SEGONA CONVOCATORIA
L'alumne haurà de realitzar un examen de tipus mixt de el contingut teòric de l'assignatura. L'examen serà de el mateix tipus que el realitzat en la convocatòria anterior. Només haurà d'enviar-des del bloc de contingut que s'ha suspès La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. Fonts d'informació | |
Bàsica |
Gil Hernandez, A, Tratado de Nutrición (Vol I y III) , , Médica Panamericana
Salas Salvado, J. i col. 2008, Nutricion y Dietetica Clínica, , Masson, cop.
Alvarez, N. - Bague, A. 2011, Los alimentos funcionales. Una oportunidad para una mejor salud, , AMV, ediciones
Blade et al. 2016, Proanthocyanidins in health and disease, , BioFactors 42(1): 5-12
Margalef, M. et al. editado por: P.B. Andrade, P. Valentao, D.M. Pereira, Natural angiotensin converting enzyme (ACE) inhibitors with antihypertensive properties. En: Natural products targeting clinically relevant enzymess, 1ª (2017), Wiley-VCH
Bladé, C et al. Editado por: V. Patel, V. R. Preedy, 2019, Proanthocyanidins and epigenètics En: The Handbook of Nutrition, diet and Epigenetics, 1ª, Springer International Publishing
Mas-Capdevila et al 2020, Implication of Opioid Receptors in the Antihypertensive Effect of a Novel Chicken Foot-Derived Peptide, , Biomolecules 10(7), 992
Alcaide-Hidalgo et al., 2020, Virgin olive oil (unfiltered) extract contains peptides and possesses ACE inhibitory and antihypertensive activity, , Clinical Nutrition 39:4, 1242-1249
|
|
Complementària |
J.A. Bartrina/A. Gil, Alimentos funcionales y salud en la etapa infantil y juvenil, 1ª (2010), Médica Panamericana
F. Puiggròs et al. Editores: I. Aguiló-Aguayo y L. Plaza, Functional beverages. En: Innovative technologies in beverage processing, 1ª (2017), John Wiley & Sons Ltd
Mas-Capdevila, A., Pons, Z., Aleixandre, A., Bravo, F.I., Muguerza, M, Dose-Related Antihypertensive Properties and the Corresponding Mechanisms of a Chicken Foot Hydrolysate in Hypertensive Rats, Nutrients 2018, 10(9), 1295,
Mas-Capdevila, A., Iglesias-Carres, L., Arola-Arnal, A., Suarez, M., Muguerza, M., Bravo, F.I, Long-term administration of protein hydrolysate from chicken feet induces antihypertensive effect and confers vasoprotective pattern in diet-induced hypertensive rats, Journal of Functional Foods 2019, 55,28-35,
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|