DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) MATERIALS CATALÍTICS I CATÀLISI HETEROGÈNIA Codi 13685202
Ensenyament
Síntesi, Catàlisi i Disseny Molecular (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4.5 Optativa AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
CESTEROS FERNÁNDEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.cesteros@urv.cat
Professors/es
CESTEROS FERNÁNDEZ, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer els fonaments de la catàlisi heterogènia així com els principals mètodes de preparació de materials catalítics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 CE2-Dominar els principis i les aplicacions més avançades de la síntesi i la catàlisi
  AC3 CE3-Aplicar adequadament les metodologies avançades de síntesi i catàlisi
  AC6 CE6-Utilitzar amb fluïdesa terminologia especialitzada en anglès en els camps de la síntesi, la catàlisi i el disseny molecular
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC7 CT7-Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els aspectes de la química de l'estat sòlid necessaris per la catàlisi heterogènia, com són aluminosilicats tals com zeolites, argiles, compostos apilarados i materials mesoporosos, i hidrotalcites. AC2
AC3
AC6
Conèixer l'estructura, composició, propietats i aplicacions en catàlisi d'aquests materials. AC2
AC3
AC6
Dissenyar i preparar els catalitzadors més apropiats per a cada procés. AC2
AC6
BC7
Dissenyar catalitzadors en funció de requeriments com a àrea, mida de partícula i tipus de centres actius desitjats (metàl · lics, àcids de Brönsted, àcids de Lewis, bàsics, redox). AC2
BC7
Entendre, escriure i parlar anglès tècnic. AC6
Desenvolupar ètica professional i comprometre's amb la sostenibilitat social i mediambiental. AC2
AC3
BC7

Continguts
Tema Subtema
1. Fonaments generals de Catàlisi, Definició de catàlisi. Sistemes catalítics, mesura de l'activitat.
2. Estructura, composició i propietats de diversos materials catalítics. 2.1. Metalls i òxids metàl·lics.
2.2. Zeolites, argiles i argiles apilaradas.
2.3. Materials mesoporosos ordendos.
2.4. Hidrotalcites.
3. Preparació de catalitzadors heterogenis. 3.1. Mètodes de baixa temperatura.
3.2. Mètodes d'alta temperatura.
4. Avaluació dels catalitzadors heterogenis. 4.1. Tests catalítics individuals.
4.2. Tècniques "high throughput screening".
5. Cinètica i mecanismes de la reacció catalítica. 5.1. La velocitat de la reacció química.
5.2. Principals models cinètics.
5.3. Mecanismes de reacció.
6. Reactors catalítics. 6.1. reactors batch.
6.2. Reactors en continu.
6.3. Reactors de llit fluïditzat.
6.4. Reactors "trickle-bed".
6.5. Reactors "slurry".
7. Tipus de reaccions catalítiques. 7.1. Reaccions en metalls (hidrogenació, deshidrogenació).
7.2. Reaccions en òxids metàl · lics (oxidació).
7.3. Reaccions en centres àcids (isomerització, cracking).
7.4. Reaccions en centres bàsics (condensació).
8. Catàlisi i Química Verda. 8.1. Mesura de l'impacte ambiental en processos químics.
8.2. Processos químics de major generació de residus.
8.3. Catàlisi utilitzant sòlids àcids o bàsics.
8.4. Reducció i oxidació catalítica.
9. Aplicació de la catàlisi heterogènia en processos industrials. 9.1 Fischer-Tropch.
9.2. Síntesi de metanol.
9.3. Síntesi d'amoníac.
9.4. Isomerització, cracking catalític en indústria petroquímica.
10. Aplicació de la catàlisi heterogènia al control mediambiental. 10.1. Eliminació catalitzada de contaminants NOx, CO, COVs en cotxes
10.2. Hidrodecloració catalítica de compostos aromàtics clorats i CFC

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
28 42 70
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Presentacions / exposicions
4 10 14
 
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presentació de la matèria.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició individual oral d'un treball. Discussió.
Atenció personalitzada Temps reservat pel professor per atendre i resoldre dubtes dels estudiants.









Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. 

A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resoldre diversos exercicis plantejats. Discussió participativa a l'aula dels treballs científics relacionats amb els continguts del curs.
20%
Presentacions / exposicions Exposició oral i individual sobre una reacció catalítica d'interès. Discussió. 40%
Proves objectives de preguntes curtes Prova amb una sèrie de preguntes curtes sobre els continguts del curs
40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'examen es realitzarà de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de l'assignatura podreu consultar la informació actualitzada.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica G.C. BOND, Heterogeneous catalysis, principles and applications, Clarendon, 1974
IAM M. CAMPBELL, Catalysis at Surfaces, Chapman and Hall, 1988
A.K.Cheetham, Solid State Chemistry Compounds, Oxford, 1992
A.R. WEST, Solid State Chemistry, Wiley, 1984
M.BOWKER, The basis and Applications of Heterogeneous Catalysis, Oxford Chemistry Primers, Nº 53, 1998
J.M.THOMAS, W.J.THOMAS, Principles and practice of heterogeneous catalysis, VCH, 1997
L.SMART AND E:MOORE, Química del estado sólido, Addison-Wesley, 1995

Complementària , Catalysis, Vol. 8, Royal Society of Chemistry, 1989
, Catalysis, "Science and Technology", Vols. 1-9, Springer-Verlag, 1981-1991
, "Studies in surface science and catalysis" Vols. 1, 3, 8, 15, 16, 24, 27, 29, 44, 50, 53, 56, 57 part A i part B, 60, 63 i 64, Elsevier,
M.FREIFELDER, Practical Catalytic Hydrogenation, , 1987

Scientific journals: Journal of Catalysis, Green Chemistry, ...

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CARACTERITZACIÓ DE SÒLIDS I SUPERFÍCIES/13685205

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent