Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A41 |
Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
| A42 |
Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells |
| A43 |
Conèixer el cicle de la vida |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A41 |
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TÒRAX I ABDOMEN: SISTEMA CARDIOCIRCULATORI I RESPIRATORI |
Desenvolupament embrionari de cor i grans vasos. Malformacions
Cor adult. Morfologia i relacions.
Estructura. Esquelet fibrós. Aparell de conducció. Cavitats cardíaques. Vàlvules cardíaques.
Artèries i venes coronàries.
Pulmons: cissures, lòbuls. Hílium pulmonar. Arbre bronquial.
Pleures. Mediastí. Tim
Grans vasos: Aorta, pulmonar, cavas.
Pericardi.
Crossa aòrtica. Tronc arterial braquiocefàlic. Caròtida comuna esquerra. Subclàvia esquerra. Aorta toràcica. Aorta abdominal. Vasos ilíacs..
Vena cava superior. Sistema àziga
Vena cava inferior. Sistema limfàtic. Gran vena limfàtica. Conducte toràcic.
|
TÒRAX I ABDOMEN: APARELL DIGESTIU I SISTEMA UROGENITAL |
APARELL DIGESTIU I GLÀNDULES ANEXES
Desenvolupament embrionari de l'aparell digestiu. Malformacions.
Cavitat bucal: parets i contingut. Glàndules submaxil·lar i sublingual.
Glàndula paròtide.
Glàndula tiroide. Faringe. Esòfag.
Estómac. Estructures que contribueixen al mecanisme antireflux.
Duodè i pàncrees: morfologia, situació i relacions. Melsa.
Fetge: morfologia i relacions.
Vies biliars. Jejú. Ili.
Cec. Còlon.
Topografia abdominal. Compartiment supramesocòlic.
Perineu masculí i femení.
Recte. Estructures que contribueixen a la continència anal.
Topografia del compartiment inframesocòlic. Topografia pelviana. Peritoneu i fons de sac peritoneals.
Vascularització de les vísceres supramesocòliques. Tronc celíac. Vena porta.
Vascularització de les vísceres inframesocòliques. Vasos mesentèrics i hemorroïdals
SISTEMA UROGENITAL
Desenvolupament embrionari del sistema urogenital .
Ronyons: conformació externa. Relacions. Glàndules suprarenals. Vascularització.
Conformació interna. Circulació intrarenal.
Si renal. Pelvis renal. Urèters
Bufeta urinària. Uretra femenina.
Pròstata. Cel·la prostàtica.
Òrgans genitals externs en l'home. Uretra masculina
Perineu masculí i femení
Òrgans genitals en la dona. Ovaris i trompes.
Úter: conformació externa i relacions. Replecs peritoneals de la pelvis femenina.
Úter: estructura. Vascularització i limfàtics.
Vagina. Genitals externs en la dona.
Perineu masculí i femení.
Topografia pelviana masculina i femenina. Vasos hipogàstrics.
Glàndula mamària: constitució, relacions i vascularització. Limfàtics
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
36 |
53 |
89 |
Seminaris |
|
18 |
9 |
27 |
Pràctiques a laboratoris |
|
18 |
9 |
27 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics de l'assignatura, assenyalant els conceptes més importants sobre els que s'ha de fonamentar l'estudi l'aprenentatge de l'alumne |
Seminaris |
Estudi en profunditat de alguns dels temes del programa; treball interactiu professor alumne per introduir nous conceptes i ampliar coneixements.
Seminaris d'embriologia (malformacions congènites).
Seminaris d'anatomia radiològica.
|
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques de dissecció i preparació d'organs.
|
Atenció personalitzada |
Resol·lució de dubtes dels continguts relacioneats amb les classes teòriques i/o pràctiques |
Descripció |
Presencials: hores convingudes per correu electrònic
Virtuals:
veronica.piera@urv.cat
juanalberto.spuch@urv.cat
aleidis.caro@urv.cat
francesc.larroca@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova escrita de preguntes curtes amb o sense esquemes. |
70% |
Proves pràctiques |
|
S'avaluaran :
1) seminaris d'anatomia radiològica .
2) Els seminaris d'embriologia (malformacions congènites)
3) Totes les pràctiques de dissecció
|
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Nota final de l'assignatura: - 70% de la prova escrita
- 30% de la prova pràctica
Si durant aquest període, l'alumne noha assolit els continguts teòrics s'haurà de tornar a presentar del pràctic Totes les proves d'avaluació que es realitzin tindran les mateixes característiques i constaran de dues parts : - Un examen teòric, que correspondrà al 70% .
- Un examen pràctic, que serà imprescindible tenir superat per poder accedir al teòric que correspondrà al 30% de la nota total
Per considerar aprovat el conjunt d'una prova, s'ha d'haver obtingut una qualificació mínima de 5/10 en cadascuna d'elles. La qualificació obtinguda en l'exàmen pràctic, és guardarà durant el següent curs acadèmic. 1ª convocatòria: inclourà tota lamatèria no avaluada al llarg del curs, així com les parts no aprovades. 2ª convocatòria: inclourà tota lamatèria no aprovada en la primera. S'ha de tenir present que per considerar aprovada l'assignatura cadascuna de les pars pendents , s'ha de superar en una nota mínima de 5/10 Pel que fa a les proves pràctiques: - L'assistència a les pràctiques és OBLIGATÒRIA, i no s'acceptarà més que una falta sense justificar, per poder presentar-se a l'examen corresponent.
- Si estan aprovades en la seva totalitat en la primera convocatòria, la qualificació corresponent es guardarà fins el curs següent.En cas contrari s'hauran de repetir i per tant estran subjectes a la normativa assenyalada en el punt anterior
Serand'obligat compliment per part dels estudiants els artcles:21 NAM Grau i 20 NAMMàster, pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissióde dades durant la realització de les proves tan escrites com orals |
Bàsica |
, , ,
Drake RL, Vogl W, Mitchell AWM., Gray Anatomía para Estudiantes., 4ª edición, Elsevier; 2020
Moore, K., Dailey, A. Agur, A., Anatomía con Orientación Clínica, 8a edición, Wolters-Kluber; 2018
Moore, Persaud, Torchia, The Developing Human: clinically oriented embryology, 11ª edición, Elsevier; 2020
Paulsen F., Waschke. J., Atlas de anatomía humana, 24ª ed, Madrid. Elsevier; 2019
Michael Schünke, Erick Schulte, Udo Schumacher, Prometheus texto y atlas de Anatomia: Tomo 2. Órganos internos., 3ª ed, Madrid: Editorial Médica Panamericana. 2013
Michael Schünke, Erick Schulte, Udo Schumacher, Prometheus texto y atlas de Anatomia: Tomo 3. Cabeza, cuello y Neuroanatomía, 3ª ed, Madrid: Editorial Médica Panamericana. 2013
Tomás Sempere Durá, Atlas Interactivo de Anatomía Radiológica. La Anatomía a través de la Radiología., 1ª edición, Loki&Dimas; 2019.
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per accedir a la sala de dissecció els alumnes HAURAN DE COMPLIR RIGOROSAMENT EL PLA D'ACOLLIDA DELS ALUMNES QUE INCLOU EL MANUAL DE BIOSEGURETAT I BONES PRÀCTIQUES I QUE TROBARAN A LA PÀGINA DE L'ASSIGNATURA DEL MOODLE. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|