Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica |
| A6 |
Registrar les troballes |
| A7 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema cardiovascular |
| A8 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema respiratori |
| A9 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a otorrinolaringologia |
| A10 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a oftalmologia |
| A11 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori |
| A13 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la cirurgia general i primeres cures |
| A23 |
Saber en relació als hemoderivats per al tractament del pacient |
| A24 |
Saber en relació a la cirurgia per al tractament del pacient |
| A25 |
Saber en relació a l'anestèsia i control del dolor per al tractament del pacient |
| A29 |
Saber en relació als aspectes socials per al tractament del pacient |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A40 |
Desenvolupar estratègies de salut i screening |
| A42 |
Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells |
| A43 |
Conèixer el cicle de la vida |
| A44 |
Conèixer els aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l'entorn social, la societat en general i l'entorn físic |
| A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
| A46 |
Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Detectar la presència d’acropàquia
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
Reconèixer una oclusió arterial
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Detectar i valorar una arítmia
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Reconèixer un abdomen agut
Reconèixer una ascites
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Fer un tacte rectal
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Identificar la presència d’asterixis
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Explorar un malalt en coma
Explorar el cerebel
Reconèixer i avaluar el desalineament de les extremitats
Fer una anàlisi funcional del recorregut articular
Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques
Fer una avaluació de les parts toves
Avaluar la postura
Explorar la mobilitat i el vessament articular
Explorar la maniobra de Lasègue
Explorar la mobilitat de la columna vertebral
Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi
Fer una exploració otoscòpica
Fer una exploració acumètrica
Saber explorar els sins paranasals
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Saber inspeccionar els globus oculars
Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes d’ansietat
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar símptomes psicòtics
Detectar i identificar consum de tòxics
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
| | A7 |
Prendre la pressió arterial
Fer una oscil•lometria
Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal
| | A8 |
Interpretar els trets bàsics d’una espirometria
Mesurar la saturació d’oxígen
| | A9 |
Fer una otoscòpia
| | A10 |
Explorar un fons d’ull
Fer una eversió de les parpelles
| | A11 |
Detectar sang oculta a la femta
| | A13 |
Realitzar tècniques de permeabilitat de la via aèria
Fer la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada
| | A23 |
Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
| | A24 |
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
| | A25 |
Reconèixer les seves causes i les seves repercussions psicològiques i físiques, i diferenciar el dolor agut del dolor crònic
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
| | A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
| | A40 |
Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
| | A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
| | A45 |
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
| | A46 |
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Grans manifestacions de malaltia |
1. Història Clínica. Raonament Clínic. Diagnòstic Sindròmic
2. Dolor. Anamnesi, diagnòstic sindròmic del dolor. Cefalea
3. Diagnòstic sindròmic del dolor toràcic
4. Diagnòstic sindròmic del dolor abdominal
5. Síndrome febril
6. Diagnòstic sindròmic de l’anorèxia i pèrdua de pes
7. Síncope, mareig i vertigen
8. Aturada cardíaca i mort sobtada
9. Diagnòstic sindròmic del xoc. Xoc hipovolèmic, cardiogènic i sèptic.
10. Síndromes neurològiques. Trastorns de consciència i cognitius. Coma
11. Síndromes hemisfèriques cerebrals. Trastorns del moviment. Síndromes extrapiramidals. Síndromes medul·lars i radiculars
12. Diagnòstic sindròmic de les alteracions hidro-electrolítiques
13. Diagnòstic sindròmic de les alteracions de l’equilibri àcid-base. Acidosi i alcalosi
14. Diagnòstic sindròmic de les alteracions de l'aparell circulatori. Edema
15. Diagnòstic diferencial de la dispnea. Insuficiència cardíaca
16. Síndromes respiratoris: cianosi, tos, hemoptisi
17. Diagnòstic sindròmic del vessament pleural
18. Diagnòstic sindròmic de la insuficiència respiratòria i les alteracions ventilatòries
19. Diagnòstic sindròmic dels trastorns del tracte digestiu alt i baix
20. Diagnòstic sindròmic de l‘hemorràgia digestiva
21. Diagnòstic sindròmic de la maldigestió i malabsorció intestinal
22. Insuficiència biliar i pancreàtica. Diagnòstic diferencial de la icterícia
23. Diagnòstic sindròmic de l‘ascites. Insuficiència hepàtica
24. Insuficiència renal aguda i crònica
26. Síndromes del tracte urinari
27. Diagnòstic sindròmic de la patologia osteo-articular
28. Síndromes de la sang i el sistema limfàtic
29. Diagnòstic sindròmic de les alteracions de la coagulació
30. Noves perspectives: genètica, medicina predictiva i regenerativa |
Programa de classes pràctiques |
1. Habilitats clíniques bàsiques d'anamnesi. Habilitats comunicatives. Aprenentatge de la comunicació metgessa/metge amb el pacient.
2. Habilitats clíniques d'exploració general. Constants vitals
3. Habilitats clíniques d'exploració del cap, coll i adenopaties
4. Habilitats clíniques d'exploració cardiovascular
5. Habilitats clíniques d'exploració neurològica
6. Habilitats clíniques d'exploració respiratòria
7. Habilitats clíniques d'exploració abdominal
8. Aprenentatge amb el pacient estandarditzat formatiu
9. Valoració global del pacient mitjançant un malalt estandarditzat
10. Tutories i estades als Centres d’Atenció Primària |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
56 |
0 |
56 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
28 |
42 |
70 |
Simulació |
|
16 |
0 |
16 |
Sessió Magistral |
|
0 |
0 |
0 |
Webminari |
|
0 |
0 |
0 |
Seminaris |
|
0 |
0 |
0 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
2 |
4 |
Proves objectives de tipus test |
A1 | A2 | A3 | A4 | A6 | A7 | A8 | A36 | A42 | A43 | A44 | A45 | A46 | |
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Classe de presentació de l'assignatura |
Pràctiques clíniques |
Pràctiques clíniques als Centres d'Atenció Primària.
3 setmanes de 4h/dia. L'últim dia de pràctiques es realitzarà una prova d'avaluació amb un malalt simulat al laboratori d'habilitats.
L’assistència a aquestes pràctiques és OBLIGATORIA.
En cas de no es puguin realitzar les pràctiques clíniques als Centres d'Atenció Primària per l’estat d’alarma sanitària per l’epidèmia COVID19, es proposaran activitats alternatives d’acord amb les disponibilitats i recomanacions sanitàries en cada moment. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació i resolució de casos clínics pràctics amb l'aplicació informàtica online. |
Simulació |
Practiques individuals amb malalt simulat. |
Sessió Magistral |
Classes teòriques sobre els continguts de l’assignatura.
En cas de que la situació d’emergència sanitària provocada per l’epidèmia per la COVID19 no permeti realitzar activitats presencial, les classes magistrals es mantindran en l’horari programat encara que en un format de classe inversa, mitjançant una aula virtual amb connexió online des de l’espai Moodle de l’assignatura, per reforç dels continguts més importants. |
Webminari |
En cas de que l’estat de l’epidèmia per la COVID19 no permeti realitzar activitats presencial, aquests seminaris es realitzaran de forma virtual en connexió síncrona a una aula online a l’espai Moodle de l’assignatura. Durant l’activitat es comentaran els continguts d’una presentació sobre anamnesi i tècniques d’exploració física. |
Seminaris |
Seminaris d'aprenentatge de l'exploració física de les persones a les aules d'habilitats. L’assistència a aquests seminaris és OBLIGATORIA. |
Atenció personalitzada |
Tutorització durant les estades als centres d'atenció primària. |
Descripció |
L’estudiant pot
contactar amb el professor responsable de cada bloc temàtic de forma virtual,
mitjançant el correu electrònic, i si és necessari amb tutories presencials, al
despatx del professor. A causa
de l’emergència sanitària per la COVID19, l’atenció personalitzada es podrà realitzar
mitjançant reunions online o mitjançant altres eines virtuals, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es realitzen pràctiques als Centres d'Atenció Primària amb ASSISTÈNCIA OBLIGATÒRIA.
Durant l'estada als centres assistencials s’han de realitzar les habilitats que es descriuen al document “Full d’habilitats per realitzar” que el troba disponible a l’espai Moodle de l’assignatura, a la secció “PRÀCTIQUES AL CAP”. El full d’habilitats de cada estudiant s'ha de retornar a l’espai indicat a Moodle, degudament complimentat i signat pel tutor de cada estudiant. Aquest document és indispensable per obtenir la qualificació d’APTE de les pràctiques clíniques.
Superar aquestes pràctiques i la prova del malalt avaluatiu, conjuntament amb l'assistència als mòduls dels seminaris, són les tres condicions OBLIGATÒRIES per poder presentar-se a l'examen de continguts pràctics.
L'absència els dies de pràctiques als centres assistencials implicarà la recuperació de temps necessari per poder realitzar l'examen pràctic.
En cas que, per motius de l’estat d’alarma sanitària per l’epidèmia del COVID19, no es puguin realitzar les pràctiques clíniques als centres assistencials, no caldrà entregar el full d’habilitats a l’espai Moodle. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
PROVES INTERACTIVES (10% de la nota final)
Periòdicament, es realitzaran proves d’avaluació d’aprenentatge en format de qüestionaris interactius amb preguntes d'opció múltiple, formulades a partir dels continguts presentats durant les sessions magistrals, seguint la metodologia de classe inversa.
D’aquestes proves d’autoavaluació, s’han de realitzar i superar un 75% o més. Es considera que la prova d’aprenentatge interactiu s'ha superat quan l'alumne es registra a l'aplicatiu i encerta un 50% o més de les peguntes formulades. |
10 |
Simulació |
|
AVALUACIÓ MALALT SIMULAT (10% de la nota final)
Valoració per part dels professors responsables dels seminaris de pràctiques mitjançant una prova d’avaluació amb malalt simulat al Laboratori d'habilitats.
Superar aquesta prova, conjuntament amb l'assistència als mòduls dels seminaris i a les pràctiques as centres assistencials, són les tres condicions OBLIGATÒRIES per poder presentar-se a l'examen de continguts pràctics.
En cas que, per motius de l’estat d’alarma sanitària per l’epidèmia del COVID19, les proves d’avaluació amb malalt simulat no es puguin realitzar, seran substituïdes per una prova individual d’avaluació de coneixements dels continguts dels seminaris, de tipus oral d’una durada màxima de 20 minuts. |
10 |
Proves objectives de tipus test |
|
AVALUACIÓ DELS CONTINGUTS TEÒRICS (60% de la nota final):
Els continguts teòrics de les classes magistrals seran avaluats a través d'un qüestionari 60 preguntes de tipus test amb opció múltiple amb una sola resposta correcta. Cada resposta correcta suma un punt positiu. Cada resposta errònia resta 0,25 punts. . L’examen durarà 75 minuts, es disposarà de totes les preguntes des de l’inici i es podran introduir canvis en les respostes fins que s’acabi la prova.
Serà necessari contestar el 90% (56 preguntes) o més de les preguntes formulades. Serà necessari obtenir una nota mínima de 5 sobre de 10 per fer mitjana amb les altres notes obtingudes.
Aquesta prova es realitzarà dins les proves programades durant el primer quadrimestre.
En cas que, per motius de l’estat d’alarma sanitària per l’epidèmia del COVID19, les proves d’avaluació no es puguin realitzar de forma presencial, es faran en modalitat on-line al Moodle de l’assignatura, el mateix dia i hora fitxat al calendari acadèmic, tot mantenint els mateixos criteris d’avaluació descrits en aquesta guia. |
60 |
Proves objectives de tipus test |
A1 | A2 | A3 | A4 | A6 | A7 | A8 | A36 | A42 | A43 | A44 | A45 | A46 |
|
PROVA DE CONTINGUTS PRÀCTICS (20% de la nota final):
Els continguts dels seminaris pràctics s'avaluaran a través d'un qüestionari amb 20 preguntes de tipus test amb opció múltiple amb una sola resposta correcta. Cada resposta correcta suma un punt positiu. Cada resposta errònia resta 0,25 punts. Serà necessari contestar el 90% (18 preguntes) o més de les preguntes formulades. L’examen durarà 25 minuts, es disposarà de totes les preguntes des de l’inici i es podran introduir canvis en les respostes fins que s’acabi la prova.
Serà necessari obtenir una nota mínima de 5 sobre de 10 per fer mitjana amb les altres notes obtingudes.
Aquesta prova es realitzarà dins les proves programades durant el segon quadrimestre.
En cas que, per motius de l’estat d’alarma sanitària per l’epidèmia del COVID19, les proves d’avaluació no es puguin realitzar de forma presencial, es faran en modalitat on-line al Moodle de l’assignatura, el mateix dia i hora fitxat al calendari acadèmic, tot mantenint els mateixos criteris d’avaluació descrits en aquesta guia. |
20 |
Altres |
|
L'assistència als mòduls dels seminaris i a les pràctiques al Centre d'atenció primària, a més de la realització del malalt avaluatiu són obligatoris per realitzar l'examen pràctic. L'absència als seminaris i dels dies del període de pràctiques als Centre d'atenció primària implicarà la recuperació de les hores de pràctica per realitzar els exàmens teòric i pràctic. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
SISTEMA D'AVALUACIÓ Per aprovar l'assignatura s'han de superar TOTES les avaluacions de forma independent. La nota final serà el sumatori de les notes de cada avaluació: avaluació del malalt simulat a les pràctiques al laboratori d'habilitats (10%), proves interactives d'avaluació continuada (10%), prova de síntesis dels continguts teòrics (60%) i prova síntesis dels continguts pràctics (20%). La nota final serà el sumatori de les notes de cada avaluació. PRIMERA CONVOCATÒRIA Qüestionari amb 80 preguntes tipus test amb elecció múltiple, 60 sobre els continguts de les sessions magistrals i 20 preguntes sobre els continguts de les sessions pràctiques. SEGONA CONVOCATÒRIA L'estudiant haurà de realitzar proves de característiques similars de l'apartat pendent, teòric o pràctic segons correspongui, en funció de les competències que no hagi superat a la primera convocatòria, sempre que tingui justificada l'assistència obligatòria de l'assignatura (seminaris, malalt simulat i estada al Centre d'Atenció Primària). PROGRAMACIÓ DELS EXAMENS Els exàmens es realitzaran de forma presencial segons la programació de l'agenda acadèmica. En cap cas es permetrà l'ús de dispositius electrònics o mòbils durant les proves d'avaluació. En cas de confinament o de restriccions en la mobilitat per causa de l'emergència sanitària per l'epidèmia de la COVID19, les activitats avaluatives programades (inclosos els exàmens), es faran en format online en les mateixes dates previstes a l'agenda acadèmica, tot mantenint els mateixos criteris d'avaluació descrits en aquesta guia. A l'espai Moodle de l'assignatura s'hi podrà consultar la informació actualitzada. |
Bàsica |
KASPER DL, FAUCI AS, LONGO DL, HAUSER SL, JAMESON J, LOSCALZO J., Harrison's Principles of Internal Medicine, 19th Ed, McGraw-Hill
ROZMAN BORSTNAR C, CARDELLACH F. Farreras Rozman., Medicina Interna, 18e Ed, Elsevier ISBN
BERG D, Advanced Clinical Skills and Physical Diagnosis, 2nEdition, Wiley-Blackwell
Brunicardi F.C., Schwartz Principios de Cirugía, 8ªed, Mc Graw Hil
Sabiston/Townsed, Tratado de Cirugía. 18ª edició. Fundamentosbiológicos de la práctica quirúrgica moderna, , Eselvier Saunders.
Tamames Escobar, Martínez Ramos, Cirugía. Aparato digestivo,circulatorio y respiratorio, , Panamericana
Morris PJ, (Eds)Volúmenes I y II. , Textbook of Surgery, University Press Inc, Oxford
F. BORRELL, Manual de entrevista clínica, Ed. Doyma.,
|
|
Complementària |
SEIDEL H, BALL J, DAINS J, BENEDICT G., Manual MOSBY. Exploración Física., 3ª. Ed., Mosby/Doyma libros
Semiología y patología quirúrgica, Cantele P, 1a ed, Ed MC Graw – Hill.
Cirugía. Fisiopatología general. Aspectos básicos. Manejo del paciente quirúrgico., Tamames Escobar, Martínez Ramos., 1ª Edición, Panamericana
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INTRODUCCIÓ A LA CLÍNICA/14204113 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LA CLÍNICA/14204113 | HABILITATS PRECLÍNIQUES/14204109 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|