DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) BIOMECÀNICA CLÍNICA Codi 14214103
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
Adreça electrònica iris.miralles@urv.cat
gisela.cisa@urv.cat
Professors/es
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
CISA RIBAS, GISELA
Web
Descripció general i informació rellevant <p><b>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</b></p><p> Aquesta assignatura es desenvoluparà EN FORMAT HÍBRID o SEMIPRESENCIAL. El material de l’assignatura estarà disponible a moodle de forma seqüencial i s’aprofitarà la presencialitat en grups reduïts per reforçar els conceptes teòrics més complexos i resoldre els casos clínics plantejats. En cas que la situació ho requerís, es podrà realitzar tota l’assignatura en format on-line. Des d’un punt de vista pràctic i per a la seva utilització diària necessitem recollir els coneixements que ens aporta la recerca experimental i traslladar-los a la clínica per interpretar millor la patologia i els seus possibles tractaments. Per això hem denominat Biomecànica Clínica a l’estudi de les patologies de l’aparell locomotor i els seus tractaments a través del coneixement de la seva biomecànica. És evident que no totes les malalties ortopèdiques poden abordar-se amb un enfocament mecanicista i hauríem d’excloure’n les d’origen tumoral o inflamatori, però no així els seus tractaments, que sí poden enfocar-se amb bases mecàniques. Per poder entendre doncs les bases mecàniques, caldrà conèixer la biomecànica dels teixits, de les articulacions i dels moviments bàsics com les postures i la marxa. La biomecànica dels teixits i la marxa sense alteracions patològiques es van introduir durant el primer curs del grau (en l’assignatura Física per a fisioteràpia i biomecànica clínica). En aquest segon curs del grau, es parlarà de la biomecànica de les articulacions, les patologies més freqüents i els seus tractaments. </p><div>La informació publicada en aquesta guia pot veure’s modificada a causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 podent haver-hi canvis en la metodologia docent, l’avaluació i la temporització durant el curs. Aquests canvis s’informaran a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp;</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
 A25 Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
Reconèixer les patologies en cada regió i la importància clínica i mecànica de l'evolució de la malaltia
 A25 Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
Reconèixer les patologies en cada regió i la importància clínica i mecànica de l'evolució de la malaltia
Aprendre a explorar, seleccionar una prova disgnòstica i interpretar una prova d'imatge
Interactuar amb els seus companys i amb els professors argumentant els seus raonaments i reorganitzant fins a construir un tractament
Definir el vocabulari específic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Sessions teòriques
Tema 1 .- Biomecànica de la Cintura Escapular i les seves patologies
Tema 2 .- Biomecànica del complex articular del colze i la pronosupinació
Tema 3 .- Biomecànica del canell i les seves patologies
Tema 4 .- Biomecànica de la ma i les seves patologies
Tema 5 .- Biomecànica del raquis
Tema 6 .- Biomecànica de la Cintura pèlvica i les seves patologies
Tema 7 .- Biomecànica de la coxofemoral i les seves patologies
Tema 8 .- Biomecànica del genoll i les seves patologies
Tema 9 .- Biomecànica del turmell i del peu i les seves patologies
Pràctiques/seminaris: Seminari 1: Biomecànica de la marxa en rigidesa de genoll i maluc
Seminari 2: BMC de la marxa en peu equí/peu talo, marxa en dismetria i marxa en Trendelemburg
Seminari 3: BMC de la marxa en artrosis de maluc i genoll i després de PTM/PTG
Seminari 4: BMC de la marxa en diferents etapes de la vida: la infància i la tercera edat
Seminari 5: BMC de l’Artrosi. Factors mecànics de l'artrosi de maluc, genoll, de columna i la rizartrosi.
Seminari 6: Aplicacions pràctiques de la biomecànica clínica: Estudi biomecànic de l’ATM





Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A11
A25
18 36 54
Pràctiques a laboratoris
A11
A25
12 12 24
Atenció personalitzada
A11
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A11
A25
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà l'assignatura
Sessió Magistral Es desenvoluparan els continguts de l'assignatura corresponents al bloc teòric


Pràctiques a laboratoris L'alumne treballarà els continguts dels seminaris de forma més pràctica i relacionant-ho amb altres assignatures i activitats

Atenció personalitzada S'atendrà a tots els alumnes de forma personalitzada de forma presencial o virtual, amb cita prèvia a través del correu: iris.miralles@urv.cat

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle o correu electrònic (iris.miralles@urv.cat)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A11
A25
Avaluació dels seminaris mitjançant activitats 25%
Proves de desenvolupament
A11
A25
mitjançant activitats tipus tasca a moodle 30%
Altres  

Qüestionaris

45%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà mitjançant avaluació continuada i s'estructura de la següent manera:

  • Qüestionaris d'autoavaluació de cada tema 5%
  • Qüestionaris avaluatius dels diferents blocs: 40%
  • Activitats a Moodle: 30%
  • Seminaris: 25%

· Totes les activitats presentades fora de termini es consideren suspeses

Aquesta avaluació contínua es considera la primera convocatòria. En cas de suspendre-la l'alumne tindrà dret a un examen escrit de segona convocatòria i haurà de presentar o refer les activitats prèvies que no hagi presentat o que hagi suspès segons els criteris que li indiqui el professor. En l'examen de segona convocatòria s'avaluaran tots els coneixements, les metodologies i les habilitats adquirides durant el curs. A la segona convocatòria no s'atorgaran Matrícules d'Honor.

  • En cas de suspendre l'examen, l'assignatura quedarà suspesa.

    En cas de repetir l'assignatura, es guardarà la nota corresponent als seminaris d'un any per l'altre, però s'ha de tenir en compte que a l'examen poden sortir continguts dels seminaris i que aquests poden ser variables d'un curs a l'altre. Serà responsabilitat de l'alumne conèixer exactament el contingut dels seminaris i de les sessions teòriques del curs present.

    Aquesta metodologia d'avaluació pot veure's modificada segons l'estat d'alarma i situació sanitària. Donat el cas, s'avisarà oportunament a l'alumnat a través de les vies oficials i es penjaran les modificacions a moodle.


Fonts d'informació

Bàsica Miralles RC, Miralles I., Biomecánica Clínica de los tejidos y articulaciones. , Barcelona; Masson , 2005.
Nordin M, Frankel VH., Biomecánica básica del sistema músculo-esquelético., 3ª edición.Madrid: Ovid Technologies;, 2004
Miralles RC, Miralles I., Biomecánica clínica de las patologías del aparato locomotor, Barcelona: Masson-Elsevier, 2007
Kapandji IA, Cuadernos de Fisiología articular, Barcelona; Masson , 1991
Sánchez JM., Biomecánica de la marcha humana normal y patológica ., Valencia : Instituto de Biomecánica, DL, 2006.
Dufour M, Pillu M, Biomecànica funcional, Barcelona: Masson, cop., 2006
Hirt, B. - Seyhan, H. - Wagner, M. - Zumhasch, R., HAND AND WRIST ANATOMY AND BIOMECHANICS. A COMPREHENSIVE GUIDE, Editorial Thieme,
Perry J., Gait analysis. Normal and pathological function., Thorofare : Slack, cop. 2010
EDITORIAL PAIDOTRIBO MEXI, BIOMECANICA BASICA: APLICADA A LA ACTIVIDAD FISICA Y EL DEPORTE, EDITORIAL PAIDOTRIBO MEXI, 2015
TOLOSA-GUZMAN, INGRID A.;TRILLOS CHACON, MARIA CON, BIOMECANICA DE LA RODILLA PARA FISIOTERAPEUTAS, EDITORIAL UNIVERSIDAD DEL, 2018
VAN C.MOW, BIOMECHANICS OF DIARTHRODIAL JOINTS, SPRINGER, 2014
N. BERME, BIOMECHANICS OF NORMAL AND PATHOLOGICAL HUMAN ARTICULATING JOINTS, SPRINGER, 2013
STERGIOU, NICHOLAS, BIOMECHANICS AND GAIT ANALYSIS., ELSEVIER ACADEMIC PRESS, 2020
PERRY, JACQUELIN, GAIT ANALYSIS: NORMAL AND PATHOLOGICAL FUNCTION., SLACK, 2010

Complementària Özkaya, Nihat, Fundamentals of biomechanics : equilibrium, motion, and deformation, New York [etc.] : Springer, 1999
Gutiérrez Dávila, Marcos., Biomecánica deportiva : bases para el anàlisis., Madrid : Síntesis, DL , 1999
Núñez-Samper, Mariano., Biomecánica, medicina y cirugía del pie. , Barcelona: Masson, 2007
Izquierdo, Mikel, Biomecánica y bases neuromusculares de la actividad física y el deporte, Madrid : Editorial Médica Panamericana, 2008

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FÍSICA PER FISIOTERÀPIA I BIOMECÀNICA/14214003
 
Altres comentaris
ES PENALITZARÀ L'ÚS DEL TELÈFON MÒBIL DURANT L'EXAMEN
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent