Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
| A28 |
Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament. |
| A29 |
Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau. |
| A31 |
Proporcionar una atenció de fisioteràpia de manera eficaç, atorgant una assistència integral als pacients / usuaris, per la qual cosa serà necessari interpretar les prescripcions facultatives; preparar l'entorn en què es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable, mantenir informat al pacient del tractament que se li aplica, explicant les proves i maniobres que se li practiquen, la preparació que requereixen i demanar-li que col • labori en tot moment, registrar diàriament l'aplicació de l'atenció en fisioteràpia, l'evolució i els incidents, identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionats amb l'atenció de fisioteràpia, controlar i interpretar els signes vitals durant l'execució del tractament diari, orientar les activitats i l'actuació en relació als pacients / usuaris, del personal no sanitari i subaltern, i avaluar la pròpia atenció proporcionada als pacients / usuaris. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A25 |
Conèixer les característiques del pacient neurològic
Conèixer els elements discriminants per a cada procés patològic
Conèixer el procés d'envelliment
Conèixer els sistemes de classificació de la gent gran
Conèixer la patologia de l'envelliment
Conèixer les característiques i els problemes del pacient amputat, i saber aplicar les tècniques adequades
Conèixer el procés de l'embaràs i el part
Saber dissenyar i aplicar el pla de tractament pel pre-part, part i post-part
Conèixer les causes d'incontinència
Conèixer i saber aplicar les tècniques de Fisioteràpia en els pacients amb incontinència d'orina i fecal
| | A27 |
Marcar objectius terapèutics i preventius a curt i llarg termini
Aplicar adequadament les tècniques fisioterapèutiques generals i específiques per assolir els objectius proposats
Saber dissenyar el pla de tractament
| | A28 |
Aplicar adequadament les tècniques fisioterapèutiques generals i específiques per assolir els objectius proposats
Conèixer el procés de l'embaràs i el part
Saber dissenyar i aplicar el pla de tractament pel pre-part, part i post-part
Conèixer les causes d'incontinència
Conèixer i saber aplicar les tècniques de Fisioteràpia en els pacients amb incontinència d'orina i fecal
| | A29 |
Marcar objectius terapèutics i preventius a curt i llarg termini
| | A31 |
Conèixer i preveure totes les situacions de risc per al pacient en el context de la Fisioteràpia
Saber avaluar la situació del pacient dins de cada nivell de la patologia
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
RA1. Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes. (Igualtat)
RA2. Identificar els principals problemes ambientals. (Medi ambient)
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària. (Ètica)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
ANÀLISI, DEMOSTRACIÓ I PARTICIPACIÓ ACTIVA EN LES SEGÜENTS TASQUES |
(Història clínica de fisioteràpia)
- Recollida de dades
- Exploració
- Descripció de la malaltia actual
- Definició d'objectius de tractament
- Pla de tractament
- Revaloració post-tractament
|
ANÀLISI, DEMOSTRACIÓ I PARTICIPACIÓ ACTIVA EN LES SEGÜENTS TASQUES |
- Relació i comunicació amb els pacients
- Relació i comunicació amb l'equip del servei
- Dur a a terme el tractaments de electroterapia
- Dur a a terme el tractaments de teràpia manual
- Dur a a terme el tractaments de cinesiteràpia
- Dur a a terme el tractaments grupals
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Pràctiques clíniques |
|
120 |
30 |
150 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
2 |
2 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es realitzarà una sessió a l’aula on s’exposarà la dinàmica de l’assignatura i es donarà informació dels centres on es realitzaran les pràctiques. |
Pràctiques clíniques |
L’ alumne realitzarà les pràctiques en dos tipus de centres; un centre amb un perfil geriàtric i un altre amb un perfil pediàtric.
En cadascú d’ aquests centres l’alumne farà una estada de tres setmanes durant les quals l’alumne estarà sempre sota la supervisió del professor responsable.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Durant l’estada de l’alumne al centre de pràctiques, haurà de treballar un cas clínic d’un dels pacients que hagi pogut observar. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes tindran a la seva disposició el seu tutor de pràctiques en el centre corresponent. Malgrat això, per totes aquelles circumstàncies que ho requereixi podran contactar amb el responsable de l’ assignatura prèvia petició de cita. |
Descripció |
Els alumnes tindran a la seva disposició el seu tutor de pràctiques en el centre corresponent. Malgrat això, per totes aquelles circumstàncies que ho requereixi podran contactar amb el responsable de l’ assignatura prèvia petició de cita, via correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
L'alumne disposarà d'una carepeta, on hi ha uns fulls de seguiment per cada centre on realitzi les pràctiques.
|
60% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Caldrà fer un treball de seguiment sobre dos casos clínics tractats en les pràctiques, un per cada centre. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
En funció dels casos clíncs que es treballin l'alumne haurà de buscar
fonts d'informació fiables i actualitzades.
La bibliografia recomanada en les diferents assignatures del grau serà molt
útil per poder treure el màxim profit de les pràctiques i els casos. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|