DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA II Codi 14214135
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MONTULL MORER, SALVADOR
Adreça electrònica mariaisabel.salvat@urv.cat
iris.miralles@urv.cat
sonia.monterde@urv.cat
salvador.montull@urv.cat
montserrat.ingles@urv.cat
nestor.munoz@urv.cat
gisela.cisa@urv.cat
Professors/es
SALVAT SALVAT, MARÍA ISABEL
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
MONTERDE PÉREZ, SONIA
MONTULL MORER, SALVADOR
INGLÉS NOVELL, MARIA MONTSERRAT
MUÑOZ CLARET, NÉSTOR
CISA RIBAS, GISELA
Web
Descripció general i informació rellevant <b>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</b>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Realitzar les maniobres bàsiques del massatge i saber-les modificar i organitzar segons objectius.
Realitzar correctament les tècniques estudiades
Conèixer de les tècniques específiques, els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l'evidència científica
Conèixer els seus fonaments, les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat en base a l'evidència científica
Conèixer les tècniques i mètodes de: teràpia manual, reeducació postural en la correcció de les deformitats ortopèdiques reumatològica i ortopèdia, tractament del dolor miofascial mitjançant les tècniques derivades d'aquest concepte i tècniques de mobilització
Aplicar adequadament les tècniques de fisioteràpia generals i específiques per assolir els objectius proposats
Conèixer i preveure totes les situacions de risc per al pacient en el context de la Fisioteràpia
Saber dissenyar el pla de tractament
Col·locar correctament al pacient i realitzar les tècniques amb la correcta higiene postural
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Avaluació i tractament de Fisioteràpia en les principals afeccions reumatològiques: artrosi, artritis i espondilitis anquilosant, osteoporosi i diabetis. Objectius de tractament. Modalitats de tractament, indicacions i contraindicacions. L'abordatge multidisciplinari i les limitacions del tractament de Fisioteràpia.
Tema 2 Capsulitis retràctil. Avaluació i tractament de Fisioteràpia.
Tema 3 SDM raquis i Dolor crònic.
Tema 4 Síndromes dolorosos del raquis (dolor facetari, dolor discogènic, dolor neurogènic): avaluació i tractament de Fisioteràpia.
Tema 5 Cefalees, vertigen i disfunció de l'articulació temporo mandibular (ATM).
Tema 6 Tractament de Fisioteràpia de les deformitats tridimensionals del raquis.
Tema 7 Tractament de Fisioteràpia en les afeccions traumatològiques del raquis cervical i toraco-lumbar
Tema 8 Tractament de fisioteràpia en les afeccions reumatològiques de les extremitats inferiors.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A14
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
A14
48 48 96
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A14
10 10 20
Atenció personalitzada
A14
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
A14
2 10 12
Proves pràctiques
A14
1 5 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A l'inici del curs s'exposaran les característiques de l'assignatura (metodologia) i les normes per part del professor responsable de l'assignatura.
Sessió Magistral Pla B (presencialitat adaptada). Les classes teòriques es faran a partir de: classes gravades amb ppoint que es penjaran a Moodle (format virtual) i també es faran classes amb format semipresencial (el 50% dels alumnes podran assistir a l’aula i la resta seguiran la classe per videoconferència). Les classes fetes de forma semipresencial seguiran el mètode invers (a partir de les classes fetes amb gravació de ppoint i el material de suport proporcionat a l’alumne es resoldran dubtes o casos clínics). Si pel motiu que sigui la semipresencialitat no és possible, es podrà utilitzar el format de classe per videoconferència (M. Teams).


.
Pràctiques a laboratoris Les classes pràctiques es duran a terme utilitzant diferents metodologies i amb diferents formats:
-Cada grup de pràctiques (A, B o C), es dividirà en 2 grups (que es podran visualitzar en el cronograma de l’assignatura) per poder fer les pràctiques amb la màxima seguretat per mantenir la distància personal adequada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Al final de cada bloc es faran un o més casos clínics (en funció dels continguts impartits) per tal d'integrar l'aprenentatge que els alumnes hauran de resoldre, corregir (amb el suport del professor) i practicar.
Atenció personalitzada Els alumnes tindran la possibilitat de resoldre els seus dubtes, individualment (e-mail) o en el fòrum de dubtes de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

Els alumnes podran demanar tutories (atenció personalitzada) via Moodle o per correu electrònic al professor responsable de l'assignatura o a la resta de professors que participen en l'assignatura. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
A14
- 25% de la part teòrica: podrà incloure: la resolució de tasques (cas clínic, qüestionaris, etc.).
- 15% resolució d’un qüestionari tipus test (opció múltiple) amb una opció correcta que es podrà realitzar de forma presencial o de forma virtual.
40%
Proves pràctiques
A14
L'avaluació es realitzarà mitjançant la resolució de diferents activitats plantejades pels diferents blocs de l’assignatura que podran incloure la realització de tasques i de qüestionaris (elecció múltiple, amb una opció correcta o V/F). Per aprovar l’assignatura cal treure una nota de 5 punts de cadascun dels blocs de forma independent. Si un alumne no aprova un dels blocs, ha d’anar a la 2a convocatòria de la part no aprovada i se li guardarà la nota de la part aprovada.

60%
Altres  

Proves d'avaluació continuada: el percentatge assignat s'especificarà al moodle

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació (1aconvocatòria)

PART TEÒRICA (40%)

- 25% de la part teòrica: podrà incloure: la resolució de tasques (cas clínic, qüestionaris, etc.). - 15% resolució d'un qüestionari tipus test(opció múltiple) amb una opció correcta que es podrà realitzar de forma presencial o de forma virtual.

PART PRÀCTICA (60%)

L'avaluació es realitzarà mitjançant la resolució de diferents activitats plantejades pels diferents blocs de l'assignatura que podran incloure la realització de tasques i de qüestionaris (elecció múltiple, amb una opció correcta o V/F). Per aprovar l'assignatura cal treure una nota de 5 punts de cadascun dels blocs de forma independent. Si un alumne no aprova un dels blocs, ha d'anar a la 2a convocatòria de la part no aprovada i se li guardarà la nota de la part aprovada.

Avaluació (2aconvocatòria)

Part teòrica: Els alumnes que no hagin superat la 1a convocatòria, hauran de superar un qüestionari d'elecció múltiple, amb una opció correcta, que es podrà fer en funció de les circumstàncies, de forma presencial o de forma virtual (Moodle).

Part pràctica: L'alumne haurà de saber com aplicar i justificar (en base al raonament clínic) cadascuna de les tècniques treballades en el bloc pràctic en relació a un problema o un cas clínic plantejat pel professor.

Aquesta metodologia d'avaluació pot veure's modificada segons l'estat d'alarma i situació sanitària. En tal cas, s'avisarà oportunament a l'alumnat a través de les vies oficials ies penjaran les modificacions a moodle.


Fonts d'informació

Bàsica

Busquet L., Las cadenasmusculares: lordosis, cifosis, escoliosis y deformaciones torácicas., ,Barcelona: Paidotribo.1999.

Busquet, L, Las cadenasmusculares , 5a, Barcelona: Paidotribo. 2011

Souchard P. , Reeducaciónpostural global: RPG. El método., , Barcelona: Elesevier Masson. 2012

Souchard, P., Deformacionesmorfológicas de la columna vertebral: tratamiento fisioterapéutico enreeducación postural global RPG., , Barcelona: Elsevier. 2016.

Davis C, Lloyd J.,Rehabilitación reumatológica, , Madrid: Harcourt. 2000.

Hengeveld E, Banks E.,Maitland Manipulación periférica, , Barcelona: Elsevier, 2006.

Hengeveld E, Banks E. ,Maitland Manipulación vertebral: tratamiento de los trastornosmusculoesqueléticos. , 8a., Barcelona: Elsevier, 2015.

Kaltenborn FM. , Fisioterapiamanual: Extremidades., 2a., Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2004.

Kaltenborn FM. , Terapiamanual, columna. , , Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2000.

Rigo, M; Weiss HR.,Fisioterapia para la escoliosis basada en el diagnóstico. , , Barcelona:Paidotribo. 2004.

Lehnert-Schroth C.,Tratamiento tridimensional de la escoliosis., , Barcelona: Paidotribo. 2005.

Simons DG, Travell JG, SimonsLS. , Dolor y disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Vol. 1, ,Médica Panamericana, Madrid:2002.

Travell JG, Simons DG. , Dolory disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Vol 2. Mitad inferiordel cuerpo., , Madrid: Médica Panamericana, 2004.

Stetts D, Carpeter J.,Physical Therapy management of patients with spinal pain. An evidence-basedapproach. , , New Jersey: Slack, 2014

Dutton, M., Ortopedia para elfisioterapeuta, , Barcelona: Paidotribo. 2015

Dutton, M., Dutton'sorthopaedic examination, evaluation, and intervention / Mark Dutton, 3a., NewYork : McGraw-Hill Medical, 2012

Seco, J, Métodos específicosde intervención en Fisioterapia , , Madrid: Médica Panamericana, 2016

Seco, J., Fisioterapia enEspecialidades Clínicas , , Madrid: Médica Panamericana, 2016

Donatelli, RA; Wooden, MJ,Orthopaedic Physical Therapy, 4th, USA: Churchill Livingstone, 2009

Firestein GS, Gabriel SE,McInnes IB, O'Dell JR., Kelley and Firestein's textbook of rheumatology, Tenthedition, Philadelphia, PA: Elsevier, 2017.

Goodman, CC., Differentialdiagnosis for physical therapists : screening for referral, , St. Louis(Missouri): Elsevier, 2018.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES II/14214126
FISIOTERÀPIA INTEGRADA II/14214113


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FÍSICA PER FISIOTERÀPIA I BIOMECÀNICA/14214003
CINESITERÀPIA/14214101
BIOMECÀNICA CLÍNICA/14214103
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108
MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA I/14214119
 
Altres comentaris
Serà un requisit imprescindible per poder assistir a les classes pràctiques dur la mascareta (i posar-se-la) i el llençol protector de la llitera. Es recomana fer les pràctiques amb la mateixa parella. No es permetrà l’entrada a l’aula a cap alumne que presenti símptomes compatibles amb COVID.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent