DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ERGONOMIA APLICADA Codi 14214210
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
Adreça electrònica iris.miralles@urv.cat
gisela.cisa@urv.cat
Professors/es
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
CISA RIBAS, GISELA
Web
Descripció general i informació rellevant <p><b>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</b></p><p> Ergonomia Aplicada és una assignatura optativa SEMIPRESENCIAL de 3 crèdits ECTS, destinada als tres ensenyaments de la FMCS. Idealment hauria de ser cursat durant l'últim curs de grau. Es tracta d’una assignatura semipresencial on el treball autònom de l’alumnat és l’eix central i el professorat actuarà de guia en el procés d’aprenentatge. Complementàriament hi haurà una sèrie de sessions presencials de metodologia inversa on es reforçaran els conceptes teòrics més complexos, l’alumnat plantejarà els dubtes en relació al temari i/o activitats i es comentaran els dubtes i errors més freqüents. Durant aquest curs l’estudiantat aprendrà els principis teòrics de l'ergonomia aplicant-los en una situació real. S'analitzarà un lloc de treball i es determinaran les actuacions necessàries per millorar-lo. També haureu de dissenyar un programa educacional de prevenció adreçat als problemes ocupacionals observats anteriorment. Per a poder-ho fer de forma autònoma se us proporciona tot el material necessari amb antelació i de forma successiva, el qual cal revisar per poder-ho aplicar al cas pràctic. La llengua del curs és el Català oi el Castellà, tot i que la informació escrita es proporcionarà indistintament en castellà, català o anglès. </p><div>La informació publicada en aquesta guia pot veure’s modificada a causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 podent haver-hi canvis en la metodologia docent, l’avaluació i la temporització durant el curs. Aquests canvis s’informaran a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp;</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Explicar els principis i les teories de la física, la biomecànica, la Cinesiologia i l'ergonomia, aplicables a la fisioteràpia.
 A6 Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics.
 A32 Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci , planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col.laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgids i aconsellar sobre tot això.
 A36 Desenvolupar la funció docent com a part pròpia de l'exercici professional. Això implica participar activament en la formació dels professionals de fisioteràpia, participar en l'elaboració i impartició de programes educatius relacionats amb la fisioteràpia dirigits a grups professionals, interdisciplinaris i / oa la població en general, avaluar els propis nivells de coneixement, actituds i habilitats , participar en processos d'avaluació professional, en general, i especialment en aquells processos de recertificació que estableixi l'administració corresponent.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Definir el concepte d’ergonomia i reconèixer les seves múltiples aplicacions
Reconèixer les aportacions ergonòmiques en els seus múltiples àmbits
 A6 Analitzar el lloc de treball des del punt de vista ergonòmic, fer-ne un diagnòstic ergonòmic i dissenyar un pla d’actuació
Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics en el lloc de treball analitzat
Determinar les necessitats ergonòmiques en les diferents àrees, analitzar-les i definir les diverses estratègies d’actuació per a disminuir o eliminar els factors de risc
 A32 Reconèixer les patologies més freqüents en l’àmbit laboral
Elaborar un pla d’actuació per a la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia en l’àmbit laboral
Dissenyar un pla de formació per a la prevenció de patologies laborals
 A36 Dur a terme una sessió formativa per a la prevenció d’una patologia laboral Elaborar el material escrit i audiovisual adequat al públic per a la sessió formativa
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Introducció a l'ergonomia



• Definició de l'ergonomia: antecedents i principis generals.
• Ciències relacionades amb l'ergonomia.
• Ergonomia i ciències de la salut
• Els camps de treball de l'ergonomia.
• Etapes de disseny ergonòmic.
• Present i futur de l’ergonomia

Tema 2: Anàlisi ergonòmic


1. L'ergonomia en el treball: introducció.
2. Anàlisi ergonòmic del lloc de treball.
3. Requeriments de lloc de treball.
4. diagnòstic ergonòmic.
Tema 3: Informe ergonòmic i guia de recomanacions adaptades al lloc de treball



1. Informe ergonòmic: desenvolupament de l’informe i determinació de prioritats.
2. Guia de recomanacions: pautes de prevenció.
Unitat 4: Riscos Laborals


1. Riscos professionals: Introducció.
2. Els riscos laborals del professional de la salut:
3. Malalties professionals més freqüents en l’àmbit de la salut

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A32
1 1 2
Sessió Magistral
A4
A6
A32
3 6 9
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4
A6
A32
A36
20 40 60
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà les dues vesants de l'assignatura: l'ergonomia i la seva relació amb la fisioteràpia
Sessió Magistral Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a l'anàlisi ergonòmic d'un lloc de treball real
Atenció personalitzada S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle, videoconferència o correu electrònic (iris.miralles@urv.cat).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4
A6
A32
A36
Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.

Activitat en grup
Activitats individuals 10%
Activitats en grup 90%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es realitzarà a través d'avaluació contínua, que consistirà en:

- Avaluació individual: 10% de la nota final

- Avaluació grupal: 90% de la nota final

Cal assenyalar que els diferents aspectes de l'avaluació (individual i grupal) no són mútuament excloents: l'estudiant ha d'obtenir com a mínim un aprovat en cada una d'elles per tal d'obtenir la qualificació final de l'assignatura. Si una activitat està suspesa, es podrà tornar a presentar amb les correccions oportunes dins el termini establert pel professor. Si tot i així, l'activitat segueix estant suspesa, l'assignatura quedarà suspesa.

La presentació de les activitats fora de termini o no presentar alguna d'elles significa el suspens automàtic de l'assignatura.

La presentació de totes les activitats (individuals i grupals, escrites i orals) en anglès suposarà un 10% més de la nota final de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Cruz G, Alberto J., Ergonomía aplicada., Madrid: Starbook,, 2011.
Mondelo, Pedro., Ergonomía 1. Fundamentos: Diseño de puestos de Trabajo. , Edicions UPC, , 1995
Mondelo, Pedro., Ergonomía 2. Confort y estrés térmico., Edicions UPC,, 1997
Mondelo, Pedro., Ergonomía 3. Diseño de puestos de Trabajo., Edicions UPC,, 2001
Mondelo, Pedro. , Ergonomía 4. Trabajo en oficinas., Edicions UPC,, 2013
Kumar S, Ergonomics for rehabilitation professionals., Boca Raton: CRC Press,, 2009.
Vaquero JL, Ceña R, Prevención de riesgos laborales: seguridad, higiene y ergonomía. , Madrid: Pirámide, 1996
Roughton JE., Ergonomic problems in the workplace a guide to effective management. , Rockville: Government Institutes Inc., , 1996.
Jover L., Ergonomía evaluación y diseño del entorno. , Madrid Alianza, 2000
Idoate García, Víctor, Ergonomía de hospitales y centros de salud , Pamplona : [l'autor], DL , 2004
Ramírez Cavassa, César, Ergonomía y productividad, México, [etc.] : Editorial Limusa, cop. , 2006
Cal/OSHA consultation service. California Department of Industrial Relations, Easy Ergonomics: A Practical Approach for Improving the Workplace, ,
duffy V, Lightner N., Advances in Human Factors and Ergonomics in Healthcare and Medical Devices, ,

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana cursar aquesta assignatura durant l'últim curs del grau de fisioteràpia. L'assignatura s'imparteix en català. La documentació proporcionada a través de moodle pot estar indistintament en català, castellà o anglès
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent