Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A12 |
Metodologia de l'educació alimentària. |
| A17 |
Identificar els factors que influeixen en la nutrició. |
| A23 |
Realitzar educació alimentària. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A12 |
Comprendre l'alimentació humana des d'una perspectiva integral (biopsicosocial)
Ser conscient la diversitat cultural dels comportaments alimentaris
Establir relacions entre formes de vida, comportaments alimentaris i estat de salut
Buscar els recursos necessaris per a comunicar - en un context multicultural
Conèixer i comprendre la realitat social dels usuaris / pacients (empatia)
| | A17 |
Establir relacions entre formes de vida, comportaments alimentaris i estat de salut
Conèixer i comprendre la realitat social dels usuaris / pacients (empatia)
| | A23 |
Ser conscient la diversitat cultural dels comportaments alimentaris
Buscar els recursos necessaris per a comunicar - en un context multicultural
Conèixer i comprendre la realitat social dels usuaris / pacients (empatia)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu. (Eficàcia)
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
| | CT7 |
RA1. Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes. (Igualtat)
RA2. Identificar els principals problemes ambientals. (Medi ambient)
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària. (Ètica)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Comunicació |
Tema 1. El malalt i la seva malaltia considerat individualment.
Tema 2. La família i l’entorn.
Tema 3. Les habilitats de comunicació.
Tema 4. Comunicació verbal i no verbal.
Tema 5. Inici de la entrevista clínica.
Tema 6. Les relacions amb el sistema sanitari.
Tema 7. Com rep el pacient la informació? Com comunicar un diagnòstic, un tractament i un pronòstic? |
Ètica |
Tema 8. Conceptes generals sobre ètica. principis ètics.
Tema 9. Valors professionals. els conflictes ètics en la pràctica profesional
Tema 10.Còdig ètic i deontològic del nutricionista-dietista |
Educació |
Tema 11, La Promoció de la Salut.
Tema 12, Àrees temàtiques de promoció de la salut.
Tema 13, Educació sanitària, Educació per a la salut, Educació sobre salut com a eina fonamental de promoció de la salut.
Tema 14, Escenaris de l’Educació per la salut: centre de salut, hospitals, lloc de treball, escola, comunitat.
Tema 15, La Nutrició basada en la evidència.
Tema 16, Eines de Treball-Educació per la Salut. Unitat de Programació, Pla Normalitzat de Treball.
Tema 17, Els objectius i les seves qualitats.
Tema 18, Els continguts i la seva determinació
Tema 19, Metodologia d’ensenyança aprenentatge
Tema 20, Estratègies didàctiques: comunicació-motivació. Clima d’aprenentatge.
Tema 21, Mètodes, mitjans i recursos didàctics adaptats a les diferents necessitats educatives, escenaris i àmbits d’actuació
Tema 22, Activitats i Recursos didàctics. |
Casos clínics |
Treball de diferents casos clínics |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Sessió Magistral |
|
32 |
48 |
80 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
6 |
18 |
24 |
Pràctiques clíniques |
|
8 |
6 |
14 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
14 |
12 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
"Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació i
Presentació dels casos de malat simulat"
|
Sessió Magistral |
Desenvolupament del bloc teòric del temari de Ètica, Comunicació i Educació
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Desenvolupament d'un problema on l'alumne elaborara un treball final i exposarà en públic sobre aspectes de comunicació.
Assistència obligatòria.
Avaluació en grup i individual |
Pràctiques clíniques |
Treball amb simulació de conflictes de comunicació i necessitat de promoció de la salut |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Resolució d'un cas clínic a partir de la simulació de les pràctiques clíniques.
En les diferents sessions es treballaran tant aspectes de comunicaicó, ètica i educació.
S'haurà de realitzar un informe biopsicosocial, un treball per escrit de promoció de la salut i una exposició d'aquest treball.
Assistència obligatòria.
avaluació en grup i individual |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L’estudiant pot contactar amb el professor responsable de cada bloc temàtic i/o amb la responsable de l'assignatura de forma virtual i si és necessari i/o possible amb tutories presencials. A l'entorn Moodle hi ha la informació de contacte. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
- assistència a les pràctiques
- participació en les discussions del problema
- treball del problema
|
25% |
Pràctiques clíniques |
|
Assistència a les pràctiques
Resolució de qüestions |
5% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
- assistència a les pràctiques
- participació en les discussions dels casos clínics
- treball del cas clínic
- informe biopsicosocial
- unitat de programació o pla normalitzat de treball |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Resolució de 5 preguntes curtes dels temes d'educació.
Es necessari un 5 per aprovar i fer mitjana. |
15% |
Proves objectives de tipus test |
|
20 preguntes tipus test dels temes de comunicació i ètica.
Es necessari un 5 per aprovar i fer mitjana. |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
AVALUACIÓ CONTINUADA: L'avaluació del BLOC TEÒRIC de l'assignatura correspon a dues proves objectives: tipus test (Comunicació i Ètica) i de preguntes curtes (Educació). Cal tenir una nota mínima de 5 de cada prova per poder fer mitjana. L'avaluació del BLOC PRÀCTIC de l'assignatura correspon al PBL, les Pràctiques Cíniques (vídeo fòrum) i els Supòsits Pràctics. Cal tenir una nota mínima de 5 en cada un per poder fer mitjana. L'assistència al BLOC PRÀCTIC és obligatòria, i les faltes d'assistència restaran un 5% a la nota final de pràctiques. SEGONA CONVOCATÒRIA: Si l'alumne té pendent una part del BLOC TEÒRIC de l'assignatura farà una prova, com la primera convocatòria (tipus test o preguntes curtes). Si l'alumne té pendent tot el BLOC TEÒRIC de l'assignatura farà dues proves, com la primera convocatòria (tipus test i preguntes curtes). Si l'alumne té pendent el BLOC PRÀCTIC de l'assignatura haurà de resoldre un supòsit pràctic, sempre que hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura. Els alumnes que repeteixen l'assignatura, només han de recuperar el bloc que tinguin pendent del curs anterior. Per tant, es guarda la nota final del BLOC PRÀCTIC o del BLOC TEÒRIC si està aprovat a partir d'un 5 sobre 10. Els alumnes amb el BLOC PRÀCTIC suspès hauràn de tornar a assistir a les pràctiques. CONSIDERACIONS GENERALS L'avaluació s'adaptarà a un entorn presencialo presencial depenent de les circumstàncies d'excepcionalitat sanitària que puguin derivar-se de la pandèmia de la COVID-19. En cas de que no sigui possible l'avaluació presencial a l'aula degut a indicacions de les autoritats sanitàries, el format de les proves serà similar però adaptat a la no presencialitat. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
|
ÈTICA i COMUNICACIÓ MIGUEL A SANCHEZ. Bioética en cinecias de la salud, 1ª ed. Elsevier Masson, Barcelona, 2013. ISBN: 978-84-458-2116-9 DIEGO GRACIA. Fundamentos de bioética, 2ª ed. Ed Triacastella, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-95840-18-9 AZUCENA COUCEIRO. Bioéticapara clínicos, Ed. Triacastella,Madrid, 1999. ISBN: 84-921418-9-1 ADELA CORTINA. Ética mínima, 13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid,2008. ISBN: 978-84-309-4714-0 ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco, 5ª ed. Alianzaeditorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928-4 FRANCESC ABEL. Bioética: Orígenes, presente y futuro. FundacionMapfre, Madrid, 2008. ISBN: 9788498440447 LINO CICCONE. Bioética: Historia, principios, cuestiones. Ed.Palabra, Madrid, 2005. ISBN: 84-8239-899-7 JAMES CHILDRESS y TOMBEAUCHAMP. Principios de éticabiomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005. ISBN: 9788445804803 DAVID THOMASMA Y THOMASINEKUSHNER. De la vida a la muerte:ciencia y bioética . Ed. Cambridge Universty Press España,1999. ISBN: 9788483230732 SANCHEZ JACOB M y DE LOS REYES LOPEZ M. Bioética y Pediatrica. Ed. Ergon 2010. ISBN 978-84-8473-859-6 Baptiste S, SolomonP. Developing communication skills. In: Baptiste S, Letts L, editors.Innovations in Rehabilitation Sciences Education: preparing leaders for thefuture: Springer Berlin Heidelberg; 2005. p. 135-145. Borrell i Carrió F. Manual de entrevista clínica: para la atenciónprimaria de salud. Barcelona: Doyma; 1989. Borrell i Carrió F. Entrevista clínica: manual de estrategiasprácticas. Barcelona: SEMFYC, Sociedad Española de Medicina de Familia yComunitaria; 2004. Clèries X. editor. La comunicación. Una competencia esencial para los profesionalesde la salud. Barcelona: Masson; 2006. EDUCACIÓ ADEPS V (2000): Conferencia Europea de Promoción de la Saludy Educación para laSalud. Resumenes de trabajos. Madrid: Eneida Ediciones. 2000 AAVV (1995): Red de Actividades de promoción de la saludnúmero 1, 3 Granada: Edit. Escuela Andaluza de Salud Pública. BERNARDO, E. GUTIÉRREZ, M. AROCHA, S.L. (1996): SaludPública y Educación para la Salud. Las Palmas: Edit. Instituto Canario deEstudios y Promoción Social y Sanitaria. 1996 BOLIVAR, A. (1995): La evaluación de valores y actitudesMadrid Edit. Anaya. 1995 CHOQUE S, CHOQUE J. (2004): Actividades de animación para latercera edad. Barcelona: Paidotribo. CLÈRIES X. (2006): La comunicación. Barcelona: Elsevier. FORTUNY, M. IMOLINA, M.C. (Eds.) (2003) Experiencias educativas para la promoción dela salud y la prevención. Barcelona: Laertes. GENERALITAT DE CATALUNYA. (1984) Orientacions i programes. Educacióper a la salut a l'escola, Barcelona. GIMENO, J. y PEREZ, A. (1992): Compreneder y transformar laenseñanza. Morata. Madrid. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|