DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) BIOESTADÍSTICA Codi 14224008
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
PALLEJÀ MILLÁN, MERITXELL
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
meritxell.palleja@urv.cat
marcela.villalobos@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
PALLEJÀ MILLÁN, MERITXELL
VILLALOBOS MARTINEZ, MARCELA
Web
Descripció general i informació rellevant <b>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</b>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A41 Comprendre les bases teòriques de la bioestadística.
 A42 Interpretar i aplicar proves estadístiques en estudis científics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A41 Comprendre el concepte de distribució de probabilitat i conèixer les principals distribucions de probabilitat
Estimar i interpretar proporcions i mitjanes i els seus intervals de confiança
Comprendre el concepte de prova d'hipòtesis i errors aleatoris associats
Comprendre els fonaments de les principals proves d'hipòtesis bivariants
Identificar el disseny d'un estudi i assenyalar els seus punts forts i febles
Interpretar i presentar resultats empírics en forma de taules i gràfiques
Desenvolupar i interpretar els paràmetres descriptius de variables aleatòries
Utilitzar les distribucions de probabilitat per fer estimacions i inferències
Estimar per interval proporcions i mitjanes
 A42 Comprendre el concepte de distribució de probabilitat i conèixer les principals distribucions de probabilitat
Estimar i interpretar proporcions i mitjanes i els seus intervals de confiança
Comprendre el concepte de prova d'hipòtesis i errors aleatoris associats
Comprendre els fonaments de les principals proves d'hipòtesis bivariants
Identificar el disseny d'un estudi i assenyalar els seus punts forts i febles
Interpretar i presentar resultats empírics en forma de taules i gràfiques
Desenvolupar i interpretar els paràmetres descriptius de variables aleatòries
Utilitzar les distribucions de probabilitat per fer estimacions i inferències
Estimar per interval proporcions i mitjanes
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital. (Ser digital)
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença. (Cercar)
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques. (Organitzar)
RA4. Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació. (Compartir)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció als mètodes estadístics aplicats a les ciències de la nutrició. Estadística descriptiva.
2. Probabilitats
3. Distribució de Probabilitats.
4. Estimació de paràmetres.
5. Contrastació d'hipòtesi.
6. Anàlisi de dades categòriques.
7. Comparació bivariant de dades quantitatives
8. ANOVA
9. Correlacions.
10. Regressions.
11. Introducció als models multivariants. Regressions múltiples.
12. Introducción als models mutivariants. Regressions logístiques.
SEMINARIS

Seminari 1: Estadística descriptiva: Tipus de variables
PRÀCTIQUES

Pràctica 1: Base de dades. Programa d’anàlisi estadístic G-STAT.
Pràctica 2:Probabilitat. Càlcul de l’àrea sota la corba normal.
Pràctica 3: Contrast d’hipòtesi: hipótesis nul•la, hipótesis alternativa i p-valor.
Pràctica 4: Anàlisi de dades categòriques. Proves estadístiques amb dades independents i aparellades. Analisi de dades categòriques anb el G-STAT.
Pràctica 5: Anàlisi de dades quantitatives: T-Student. Proves de normalitat. Proves estadístiques amb dades independents i aparellades. Anàlisi de dades quantitatives amb el G-STAT.
Pràctica 6: Anàlisi de dades quantitatives: ANOVA amb dades independents. Anàlisi de dades quantitatives amb el G.STAT. Correlacions i regressions.
Nota IMPORTANT
Es recomanarà assistència a classe, prestar atenció i agafar apunts. S’indicarà la documentació pel seguiment de cada tema, però no es penjaran al moodle de forma sistemàtica les presentacions utilitzades a classe per l’explicació del tema.
Encara que l’assistència no és obligatòria, tindrà una valoració positiva en les consideracions globals de seguiment i avaluació de l’assignatura.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
34 51 85
Resolució de problemes, exercicis
12 13.5 25.5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A41
A42
6 16 22
Proves de desenvolupament
A41
A42
15 0 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut i organització de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica dels temes per part del professor amb resolució de preguntes dels alumnes
Resolució de problemes, exercicis Es treballen de forma activa alguns conceptes per aprondir en els coneixements del tamari.
Cada alumne o grup de 2-3 alumnes anirà desenvolupant totes les parts d’un protocol científic amb l’objectiu de comprendre les característiques de cada apartat i de saber realitzar-lo
Atenció personalitzada Els alumnes podran contactar amb els professors al finalitzar les classes teòriques per plantejar les seves qüestions i acordar una reunió si es necessari

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors atendran als alumnes al finalitzar la classe i en el seu despatx a hores concertades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
Realització d’activitats, cerca d’informació, resolució de casos pràctics .
Els continguts teòrics de les pràctiques es valoraran en les proves objectives

30%
Proves mixtes
A41
A42
Examen de preguntes tipus test i/o exercicis i/o preguntes curtes o llargues. També es preguntarà sobre el coneixements plantejats en la part pràctica 60%
Altres  

Durant el desenvolupament de l'assignatura, i principalment en la part pràctica, es valora l'aprenentatge continuat i autònom, la motivació, l'assistència i puntualitat a les classes, i en l'entrega de treballs. Es valora el comportament i l'actitud vers als altres.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Qualificació

Per poder fer mitjana entre les diferents proves d'avaluació, s'ha d'obtenir com a mínim un 40% de la nota màxima en l'examen teòric

S'aprova amb el 50% de la puntuació màxima possible.

Normativa

En les proves d'avaluació i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L' incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació.

El incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà una avaluació negativa i o expedient de l'alumne.

2a Convocatòria

En cas de no aprovar la primera convocatòria, l'estudiant podrà presentar-se a la segona convocatòria. La nota de les pràctiques de la primera convocatòria es guardarà per la segona convocatòria durant el mateix curs acadèmic.


Fonts d'informació

Bàsica

Llibre de consulta recomanat:

            - Martínez MA, Faulin FJ, Sánchez A. Bioestadística amigable, 3ª Ed. Madrid: Díaz de Santos, 2013.


Altres llibres de consulta:

            - Ahlbom A, Norell S. Fundamentos de epidemiología . 4ª ed. Madrid: Siglo XXI, 1995.

            - Argimón Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica . 2a ed. Madrid: Harcourt DL, 2000.

            - Armitage P, Berry G. Estadística para la investigación biomédica. Madrid: Harcourt Brace, 1997.

            - Norman GR, Streiner DL. Bioestadística. Madrid: Mosby/Doyma Libros, 1996.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Nota important en el seguiment de les classes teòriques: Es recomanarà assistència a classe, prestar atenció i agafar apunts. S’indicarà la documentació pel seguiment de cada tema, però no es penjaran al moodle de forma sistemàtica les presentacions utilitzades a classe per l’explicació del tema. Encara que l’assistència no és obligatòria, tindrà una valoració positiva en les consideracions globals de seguiment i avaluació de l’assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent