DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PSICOLOGIA Codi 14224009
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
LASSO DE LA VEGA GÓMEZ, NURIA
Adreça electrònica josealfonso.gutierrez@urv.cat
juan.franch@urv.cat
lourdes.martorell@urv.cat
samuel.pombo@urv.cat
mariajose.cortes@urv.cat
franciscojavier.arrufat@urv.cat
nuria.estrada@urv.cat
nuria.lassodelavega@urv.cat
Professors/es
GUTIÉRREZ ZOTES, JOSÉ ALFONSO
FRANCH BARCELÓ, JUAN
MARTORELL BONET, LOURDES
POMBO CHORTO, SAMUEL
CORTÉS RUIZ, MARIA JOSÉ
ARRUFAT NEBOT, FRANCISCO JAVIER
ESTRADA ZAMBRANO, NÚRIA
LASSO DE LA VEGA GÓMEZ, NURIA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><b>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</b></div><div><br /></div><div>Si no s'apliquen restriccions d'aforament per l'asistència als espais publics de la URV les clases magistrals, pràctiques i seminaris es faran tal i com estava previst de forma presencial als espais establerts. Si a causa de l'emergència sanitaria provocada per la COVID-19 s'estableixen limitacions d'aforament als espais publics i no es disposa d'aules prou grans,</div><div>la docència es farà mitjançant amb classes inverses. És a dir,les classes teòriques es faran a distància i s’aprofitarà la presencialitat, en primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per dur a</div><div>terme les classes més pràctiques.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
 A26 Analitzar i avaluar els riscos alimentaris.
 A35 Psicologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A17 Comprendre l'alimentació humana des d'una perspectiva integral (biopsicosocial)
Establir relacions entre formes de vida, comportaments alimentaris i estat de salut
Saber discriminar un transtorn alimentari d’una alimentació defectuosa
 A26 Apropar a l’estudiant les diferents formes d’emmalaltir psíquic i la seva relació amb l’alimentació
 A35 Conèixer les principals comorbilitats implicades en els trastorns alimentaris
Conèixer els principals transtorns alimentaris
Saber afrontar els trastorns alimentaris i la seva situació com a futur dietista en els projectes multidisciplinars que puguin originar-se a nivell ambulatori o hospitalari
Prendre consciència de la importància dels elements transferencials en la qualitat del seu treball
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. BIOLOGIA I CONDUCTA HUMANA
1 a. biologia i conducta humana 1
1 b. biologia i conducta humana 2

2. SALUT I PSICOPATOLOGIA
2.a. Psicologia de la salut. Aproximació històrica. Conceptes claus en salut. Adherència.
2.b. Prevenció i promoció de la salut. Intervencions. Dietista i prevenció.
2.c Psicopatologia, concepte. Elements que conformen l’estudi psicopatològic bàsic. Psicopatologia general i implicació en els trastorns alimentaris. L'anamnesi i exploració psicopatologica. Nosologia psiquiàtrica bàsica.
3. PSICOLOGIA ,DESENVOLUPAMENT i SOCIETAT
3.a Personalitat, intel·ligència, concepte. Personalitat normal i anormal. Caràcter i temperament. Impulssivitat i compulsivitat.
3.b Principals trastorns de la personalitat i la seva relació amb l´alimentació.
3.c . La conducta alimentària en el nadó i en la primera infància. Aspectes del desenvolupament i la relació.
3.d. L'alimentació com a conducta , avaluació i comprensió dels aspectes evolutius en l'etapa escolar i adolescència
3. e. Autoestima. Autoestima positiva,baixa autoestima. Com es forma? Autoconcepte, dimensions
funcions. Avaluació de l'autoestima.
3.f. Assertivitat. Definició. Conducta agressiva i conducta passiva, tècniques assertives.
3.g. Intel·ligència emocional. Definició. Teories. Conceptes. Avaluació de la intel·ligència emocional.
3 h. Familia i psicologia. Familia i socialització. Models de familia. Etapes. Vincle i familia. Estils educatius.
Familia i pacient. L’emoció expressada."
3. i Activitat física i psicologia del esport. Tipus d'esport. Aspectes que influeixen en l'execució. Motivació. Personalitat i esport. Alimentació i esport.
3.j. L’entrevista clínica
3.k entrevista motivacional. Definicions. Principis generals i estadis.
3 l . Maneig de grups. Definicions. Tipus, Fases i rols. El terapeuta de grups
4. PSIQUIATRIA I PSICOPATOLOGIA. PRINCIPALS QUADRES PSIQUIÀTRICS
4.a. Afectivitat. Tristor i depressió. Reació de dol. Dol normal i patològic.Situacions especials, Quadres clínics i relació amb
L’alimentació"
4.b. Ansietat i estrès. Estrès i societat.Definició d'estrès tpus d'estressors.
Signes i símptomes. Bournaut. Estratègies d'afrontament."
4 c . Discapacitat psiquica. -conceptes bàsics. Evolució historica i situació actual
4 d . Discapacitat psiquica. Classificació, abordatge.
4 e Psicogeriatria: Aspectes psicològics de l'envelliment.
4 f. Psicogeriatria: Psicogeriatria: Principals trastorns psiquiatrics.
4.g. Esquizofrènia, trastorn bipolar i TOC. Descripció i implicació amb l'alimentació i la salut
5 CONDUCTES ADDICTIVES
5.a. Concepte bàsics. Bases neurobiològiques. Determinants psicosocials.
5.b. Classificació de les addiccions. Epidemiologia. Complicacions. Tractament. Toxicoanies i dietista.
6. TRASTORNS DE LA CONDUCTA ALIMENTARIA

6.a.Trastorns de la conducta alimentaria. conceptes, epidemiologia i etiopatogenia. Pica i rumiació
6.b Anorèxia. Historia. Definició. Criteris diagnòstics. Tipus d’anorèxia i diferencies.
Epidemiologia. Factors predisponents, precipitants i de manteniment."
6.c. Manifestacions clíniques de Anorèxia. Alteracions conductuals, cognitives i comorbilitat.
6 d. Complicacions físiques de l’anorèxia nerviosa. Exploració per aparells.
6 e. Bulimia nerviosa. Introducció. Definició i criteris diagnòstics. Tipus i diferencia. Casos
parcials.Epidemiologia de la bulimia nerviosa. Trets personalitat premorbida més freqüents."
6 f. Manifestacions clíniques i complicacions de la bulímia nerviosa
6.g Trastorns alimentaris no especificats.trastorns per afartament. Conceptes, diagnòstic,
epidemiologia i tractament.Els Trastorns alimentaris en l’ home."
6 h. Tractament dels TCA. Tractaments individuals: farmacològics i psicoterapics. Terapies familiars i grups d'autoajuda.
El dietista en el tractament dels TCA"
7. BIOQUÍMICA i PSICOFARMACOLOGIA RELACIONADA AMB ELS PROCESOS PSICOPATOLOGICS I ELS TCA 7.a. La Modulació neuroquimica del comportament alimentari i la seva alteració en els TCA Psicofarmacologia.Classificació. indicació,principals efectes secundaris i relació amb factors metabolics i nutricionals.
8. PSICO-PATOLOGIA I MALALTIES ORGÀNIQUES 8.1 Obesitat , aspectes psicològics i psicopatologia.Tiroides, i psicopatologia. Diabetis, i psicopatologia.Altres
9. EVALUACIÓ, RECERCA I FONTS DE DADES 9.a. Mètodes que permeten la valoració del pacient . Anamnesis, exploració i principals escales d’avaluació utils per el dietista.
9.b. La recerca en sanitat. la pràctica clínica i la investigació.Requisits per la recerca en TCA. Eines i mètodes de treball.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A17
A26
A35
2 3 5
Seminaris
A17
A26
A35
21 21 42
Atenció personalitzada
A17
A26
A35
39 58.5 97.5
 
Proves objectives de tipus test
A17
A26
A35
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Preparació de classes i seminaris.S'informarà sobre el material bibliografic proposat, tant en format web com paper, informant d'accessos o capitols de llibres d'interès per l'assignatura.
Seminaris Presentació en cada sessió del objectiu. Cada seminari serà tutoritzat i orientat per un psicolèg que promoura el treball en grup i el debat, facilitant arribar a conclusions.Es proposaran treballs a desenvolupar entres seminaris.Es farà servir material audiovisual.
Atenció personalitzada Al final de cada una de les classes teoriques es donarà un temps per aquelles qüestions on calgui alguna clarificació.
Al principi del curs es donarà una adrèssa electrònica on poder contactar, quan sigui necessari, amb el professor.

Atenció personalitzada
Descripció
Al final de cada una de les classes teoriques es donarà un temps per aquelles qüestions on calgui alguna clarificació. Al principi del curs es donarà una adrèssa electrònica on poder contactar, quan sigui necessari, amb el professor. Els seminaris seràn tutoritzats per un psicoòleg i es promourà el treball interactiu professor - alumne,

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A17
A26
A35
Presentació en cada sessió del objectiu. l'assitència als seminaris ès obligatòria.Cada seminari serà tutoritzat i orientat per un psicolèg que promoura el treball en grup i el debat, facilitant arribar a conclusions.Es farà servir material audiovisual. En l'últim seminari es presentarà un treball en grup, que haura d'estar definit previament i d'on sortirà la nota dels seminaris Valor del 60 % de la nota final
Atenció personalitzada
A17
A26
A35
Al final de cada una de les classes teoriques es donarà un temps per aquelles qüestions on calgui alguna clarificació.
Al principi del curs es donarà una adrèssa electrònica on poder contactar, quan sigui necessari, amb el professor.
Els seminaris seràn tutoritzats per un psicoòleg i es promourà el treball interactiu professor - alumne,
Facilitar la informació adequada per afavorir el procès d'aprenentatge
Proves objectives de tipus test
A17
A26
A35
Examen de preguntes tipus test amb una resposta correcta de 5 possibles (compten negatives amb un valor de 0,33 per pregunta mal contestada). És obligatòri que l'alumne tingui una nota superior a 4,5 per poder afegir la nota del seminari a la nota final de l'assignatura.
S'aprovarà l'assignatura quan la suma del valor de la nota final del seminari més el valor de la nota final de la prova sigui superior a 5.
Valor del 40% de la nota final
Altres  

S'apagaran els mòbils a les classes i en els examens . No es poden fer gravacions d'audio o video en les classes sense una expresa autorització

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica V. Turon Gil , Anorèxia nerviosa,bulìmia y obesidad , 1997, Masson
Alfonso Chinchilla Moreno , Trastornos de la conducta alimentaria , 2003, Masson
Eduardo Garcia Camba , Avances en trastornos de la conducta alimentaria , 2001 , Masson
Associacion Americana de Psiquiatria, Manual diagnostico y estadistico de los trastornos mentales DSM V, 2013, panamericana
Inmaculada de la Serna, La alimentacion y sus perversiones, 2007, EdikaMed
Guias de pràctica clínica en el SNS, Guia de pràctica clínica sobre los trastornos de conducta alimentaria, 2009, Ministerio sanidad y consumo
Belloch A., TRASTORNOS DE LA PERSONALIDAD,, 2002, sintesis
Goleman, D., Inteligencia emocional, 2001, Kairós

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent