Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Fisiopatologia i patologia nutricional. |
| A7 |
Bases de l'alimentació saludable. |
| A17 |
Identificar els factors que influeixen en la nutrició. |
| A18 |
Avaluar l'estat nutricional individual i en col•lectivitats. |
| A20 |
Elaborar i interpretar una història dietètica. Interpretar una història clínica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Aplicar, avaluar, demostrar i valorar les tècniques i les fonts d’informació en les bases de les malalties, la nutrició i dietètica, aplicades a un tema concret. Elaborar un informe clínic sobre el cas que es treballa a l’assignatura
| | A7 |
Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge global i dietètic del pacient pediàtric i del geriatric història clínica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
| | A17 |
Conèixer els factors de risc que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per prevenir i controlar. Conèixer les estratègies de prevenció nutricional
| | A18 |
Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge dietètic del pacient en diferents patologies: història dietètica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
| | A20 |
Saber interpretar una correcta història clínica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Envelliment |
- Envelliment i nutrició
- Envelliment saludable. Fragilitat
- Valoració nutricional en el pacient geriàtric
- Síndromes geriàtriques
- Valoració integral del pacient geriàtric
- Envelliment i nutrició
|
Fonaments de la nutrició pediàtrica i alimentació infantil |
- Bases fisiològiques per l’alimentació i desenvolupament dels nens
- Requeriments i recomanacions nutricionals al llarg de la infància
- Valoració nutricional i del creixement
- Programació metabòlica de la salut
- Alimentació el primer any de vida: lactància materna, artificial i introducció de l'alimentació complementària
|
Aspectes nutricionals en situacions especials en pediatria |
- Suport nutricional en el nadó prematur
- Suport nutricional en el nen amb patologia neurològica
- Recomanacions dietètiques en patologia digestiva
- Obesitat infantil: prevenció i tractament
|
Pràctiques clíniques |
1. La valoració global del pacient d'edat avançada: la dependència.
2. L'elaboració d'informe clínic d'un pacient d'edat avançada. |
Seminaris de pediatria |
1. Valoració nutricional en pediatria
2. Nutrició enteral pediàtrica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
22.5 |
40.5 |
Seminaris |
|
6 |
6 |
12 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
6 |
6 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es farà una introducció a l'assignatura el primer dia de classe magistral |
Sessió Magistral |
Es realitzaran 18h de sessions magistrals on els professors impartiran el temari principal amb suport multimèdia, que l'estudiant ampliarà posteriorment. |
Seminaris |
Els estudiants (repartits en 2 grups) realitzaran 2 seminaris de 3h de durada i assistència obligatòria.
Durant els seminaris s'impartirà una part de teoria que implicarà l'entrenament d'habilitats per part dels estudiants. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Els estudiants (repartits en els 3 grups de pràctiques definits pel deganat) participaran en la resolució d'un cas clínic de 3 h de durada, on s'ensenyarà la metodologia de treball de l'avaluació de les persones grans que portaran a la pràctica.
En la segona pràctica (3 h), a través d'un role-playing, s'elaborarà l'informe clínic adaptat al pacient geriàtric. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura. Es requerirà cita prèvia mitjançant correu electrònic. |
Descripció |
Els estudiants comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura.
No es fixa un horari tancat d'atenció personalitzada, de manera que l'estudiant sol·licitarà atenció a través de correu electrònic o Moodle amb el professor específic que necessiti per aclarir dubtes.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els seminaris s'avaluaran mitjançant l'assistència, execució i entrega del treball executat durant els mateixos. |
15 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Es valorarà l'assistència i participació en les pràctiques (execució de tests de cribatge nutricional, pla terapèutic, role-playing) i l'elaboració de l'informe clínic del cas (pacient geriàtric). |
35 |
Proves objectives de tipus test |
|
Per avaluar l'aprenentatge de continguts es farà una proba objectiva tipus test multiresposta, on les respostes errònies descomptaran de forma proporcional al nombre de preguntes i de possibles respostes. A través del test s'avaluaran els coneixements adquirits tant a les classes magistrals, com els seminaris i a les pràctiques |
50 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Caldrà aprovar els diferents apartats per aprovar l'assignatura A la segona convocatòria, caldrà recuperar la/les part/s que no hagi estat superada/es Els alumnes que desitgin presentar-se per millorar la nota a la segona convocatòria, podran fer-ho sabent que la nota de l'examen test que prevaldrà serà la de la segona convocatòria Si l'assignatura no es supera ni en primera ni en segona convocatòria, l'alumne haurà d'aprovar en cursos successius totes les parts de l'assignatura (prova objectiva tipus test, seminaris i pràctiques), no guardant-se la nota de cap de les parts superades el curs anterior. No es permetrà l'ús o tinença d'aparells electrònics durant els exàmens (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). El incompliment de la normativa, suposaria la finalització de la prova i no superació de l'assignatura. |
Bàsica |
Ángel Gil-Hernández, Nutrición en la infancia Tratado de nutrición clínica, 2ª, Editorial Medica Panamericana; 2010
Lucrecia Suárez Cortina, Protocolos de nutrición. , 1ª, Protocolos de la AEP; 2002
Lucrecia Suárez Cortina, Protocolos de Gastroenterología, Hepatología y Nutrición, 1ª, Protocolos de la AEP; 2002
Ballabriga A, Carrascosa A, Nutrición en la infancia y adolescencia., 3ª, Ergón; 2006
Robert M.Kliegman, Bonita M.D.Stanton, Joseph St.Geme, Richard E.Behrman, Hal B.Jenson, Nina F Schor, Nelson. Tratado de pediatría esencial. , 18ª, Elsevier Saunders: 2009
M.Teresa Muñoz Calvo, Lucrecia Suárez Cortina., Manual práctico de nutrición en pediatría, 2ª, Ergón: Majadahonda, 2007
Longo, D.; Fauci, A.; Kasper, D.; Hauser, S.; Jameson, J.; Loscalzo, J, Harrison principios de medicina interna. , 18ª, McGraw-Hill Interamericana, 2011
Rozman, C. Cardellach, F, Medicina Interna. Farreras/Rozman, 18ª, Elsevier cop., 2016
|
KASPER DL, FAUCI AS, LONGO DL, HAUSER SL,
JAMESON J, LOSCALZO J. Harrison's Principles of Internal Medicine. 19th Ed.;
McGraw-Hill, New York, 2015. Edició Espanyola de la 19a edició McGraw-Hill,
2016.
|
Complementària |
Kleinman RE, Pediatric Nutrition Handbook, 6ª, American Academy of Pediatrics: 2009
Manuel Cruz Hernández, Tratado de pediatría, 10ª, Ergón; 2011
Lohman TG, Roche AF, Martorell R, Anthropometric standardization reference manual, 1ª, Champaigne; 1988
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANATOMIA I HISTOLOGIA/14224006 | FISIOLOGIA/14224002 | NUTRICIÓ HUMANA I METABOLISME/14224105 | FISIOPATOLOGIA/14224114 | FARMACOLOGIA/14224115 | DIETOTERÀPIA I/14224106 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|