DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) SUPORT NUTRICIONAL I ÈTICA Codi 14224110
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
FERRE PALLAS, NATALIA
BONADA SANJAUME, ANNA MARIA
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
jordi.salas@urv.cat
eduardo.corbella@urv.cat
annamaria.bonada@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
anamaria.lafuerza@urv.cat
maria.rimblas@urv.cat
nuria.lassodelavega@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
SALAS SALVADÓ, JORGE
CORBELLA JACOB, EDUARDO
BONADA SANJAUME, ANNA MARIA
FERRE PALLAS, NATALIA
LAFUERZA TORRES, ANA MARÍA
RIMBLAS ROURE, MARIA
LASSO DE LA VEGA GÓMEZ, NURIA
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. En principi, per al desenvolupament d'aquesta assignatura es preveuen 3 situacions relacionades amb l'evolució de la pandèmia del SARS-COV-2. Situació A: Si no s'apliquen restriccions d'aforament per l’assistència als espais públics de la URV les classes magistrals, pràctiques i seminaris es faran tal i com estava previst de forma presencial als espais establerts. Situació B: si s'estableixen limitacions d'aforament als espais públics i no es disposa d'aules prou grans, les classes magistrals passaran a fer-se a través de la plataformes Moodle o Teams, ja siguin sincròniques (en directe el dia/hora convinguts) o asincròniques (gravades i dipositades a Moodle). En cas de classes gravades es concretaran vies de resolució de dubtes ja sigui a través de sessions presencials en grups reduïts o fòrums de dubtes del Moodle. Per a portar a terme les pràctiques i seminaris en aquesta situació B es sol·licitarà canvi d'aules per poder garantir l’assistència presencial complint les restriccions d'aforament vigents. Situació C: en cas que es decretin nous confinaments a la població tant les classes magistrals com els seminaris i pràctiques passaran a fer-se de forma no presencial a través de la plataforma Moodle o Teams. Pel que fa a les classes magistrals seguiran el mateix format previst a la situació B. Els seminaris i pràctiques s’adaptaran a través de Moodle /Teams per fer-se de forma no presencial.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Dietoteràpia i nutrició artificial.
 A19 Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques
 A33 Deontologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprendre les causes de desnutrició en el pacient amb malaltia pulmonar obstructiva crònica, fibrosi quística de pàncrees i insuficiència cardíaca, així com saber valorar el suport nutricional en aquestes patologies
Analitzar les diferents tècniques de suport nutricional (suplementació, alimentació bàsica aplicada, nutrició enteral i parenteral): indicacions i contraindicacions, vies d'accés, administració, composició, i complicacions
Saber pautar una suplementació i una nutrició enteral
Analitzar, valorar la necessitat de suport nutricional i saber aplicar les diferents modalitats de suport nutricional (dietoteràpia, suplementació, nutrició enteral i nutrició parenteral) en algunes malalties que comporten malnutrició: malalties de l'aparell digestiu, trastorns neurològics, malalties renals, càncer, SIDA, i malalties reumàtiques
Conèixer les principals intervencions quirúrgiques que poden afectar l'estat nutricional, comprendre les afectacions nutricionals que poden provocar, determinar els requeriments nutritius i avaluar la necessitat de suport nutricional en els pacients sotmesos a aquest tipus d'intervencions
Conèixer les situacions d'estrès metabòlic i la seva repercussió sobre l'estat nutricional i també aprendre a valorar l'estat nutricional del pacient i la via de suport nutricional idònia en situacions d'estrès metabòlic
 A19 Saber avaluar l'estat nutricional i metabòlic amb la integració de els diferents mètodes. Conèixer les bases dels diferents mètodes d'avaluació de l'estat metabòlic
 A33 Saber si en una situació conflictiva determinada s'estan vulnerant els drets del pacient
Conèixer els seus drets i els seus deures com a treballador
Entendre les responsabilitats civils i penals del seu treball
Entendre la necessitat del secret professional i respectar-lo
Saber comportar-se si el pacient no consent un tractament
Conèixer el raonament ètic i aplicar en el seu treball diari
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Ètica clínica en nutrició 1. Conceptes generals. Escoles ètiques actuals.
2. Procediments de decisió en ètica clínica: enfocament principalista.
3. Procediments de decisió en ètica clínica: procediment casuístic.
4. La informació al pacient. Consentiment informat i veracitat.
5. La confidencialitat i la intimitat del pacient. El secret professional.
6. La capacitat de la presa de decisions: menors i psiquiàtrics.
7. Ètica en la pràctica clínica: la missió del nutricionista. Les bones pràctiques. El coneixement científic. Prevenció i promoció de la salut.
8. Els conflictes ètics a la pràctica professional: relacions interprofessionals.
9. Ètica i Política. Gènere i multiculturalisme. Dietes excloents.
10. El rebuig al tractament: vaga de fam i anorèxia nerviosa.
11. Limitació de l’esforç terapèutic: futilitat i qualitat de vida.
12. L’alimentació dels discapacitats i malalts crònics. Les cures pal•liatives. Documents de voluntats anticipades.
13. Recursos i serveis de salut. Justícia social i equitat als països desenvolupats. L’alimentació com a dret universal.
14. Modes dietètiques y adicions; vigorèxia, dietes estilitzants, dietes milacre.
15. Ètica de la recerca
Suport nutricional 1. Introducció. Història, conceptes bàsics.
2. Alimentació bàsica adaptada.
3. Suplementació nutricional. Definició i tipus de suplements. Indicacions i contraindicacions.
4. Nutrició enteral. Concepte. Productes i vies d'accés. Indicacions i contraindicacions. Formes d'administració i complicacions.
5. Nutrició parenteral. Concepte i tipus. Vies d'accés. Indicacions i contraindicacions. Complicacions.
6. Nutrició artificial pediàtrica. Aspectes diferencials respecte a la nutrició artificial de l'adult.
7. Síndrome de renutrició. Pacients de risc, prevenció i tractament.
8. Dejuni i agressió. Suport nutricional en el malalt crític.
9. Suport nutricional precoç i perioperatori.
10. Nutrició artificial domiciliaria.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A19
A33
24 42 66
Seminaris
A2
A19
A33
8 3 11
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
A19
A33
4 12 16
Tècnica del dilema
4 0 4
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A2
A19
A33
3 0 3
Proves de desenvolupament
A2
A19
A33
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de la assignatura
Sessió Magistral Sessions magistrals dividides en dos parts diferenciades: êtica i suport nutricional. Hi ha 12 sessions magistrals d'ètica i 12 de comuniciació.
Seminaris Discusió amb alumnes de temes d'interès actual
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Discusió de casos clínics amb els alumnes
Tècnica del dilema Es planteja un dilema ètic que caldrà resoldre en sessions en grup a l'aula
Atenció personalitzada Es podrá concertar una reunió d'atenció personalitzada per correu electrònic. Es concretarà data hora i lloc. Per a la Dra Ferré les reunions presencials es faran a la Unitat de Pediatría de la FMCS. Per a la Dra Bonada a la FMCS o a l'HUSJR. ALtrenativament si les condicions no permeten presencialitat es podrà concretar una reunió virtual pel Moodle o Teams.

Atenció personalitzada
Descripció
Es podrá concertar una reunió d'atenció personalitzada per correu electrònic. es concretarà data hora i lloc. PEr a la Dra Ferré les reunions presencials es faran a la Nitat de pediatría de la FMCS. PEr a la Dra Bonada a la FMCS o a l'HUSJR. ALtrenativament si les condicions no permeten presencialitat es podrá concretar una reunió virtual pel Moodle o Teams.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
A19
A33
Aquestes competències es valoraran a l'examen final tipus test i cas clínic 0%
Seminaris
A2
A19
A33
Es presentaran uns petits informes sobre els casos proposats als seminaris per treballar la deliberació ètica. L'avaluació es farà a la prova de desenvolupament de l'examen final.

La part de suport nutricional s'avaluarà en l'examen mitjançant el cas clínic a desenvolupar i/o preguntes test.
0%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
A19
A33
Es presentaran uns petits informes sobre els casos proposats als supòsits pràctics per treballar la deliberació ètica. L'avaluació es farà a la prova de desenvolupament de l'examen final.

Aquestes competències s'avaluaran mitjançant el cas clínic a desenvolupar a l'examen de suport nutricioinal.
0%
Proves de desenvolupament
A2
A19
A33
Cas clínic de suport nutricional a desenvolupar a l'examen
final.

Cas clínic d'ètica a desenvolupar durant l'examen final (mateix tipus de treball que s'ha realitzat durant els seminaris o supòsits pràctics d'ètica).

(20% de suport i 20 % d'ètica)
40%
Proves objectives de tipus test
A2
A19
A33
Preguntes de múltiple resposta respecte a la teoria, seminaris i pràctiques (30% de ètica i 30% de suport).
60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura consta de 2 BLOCS i cal aprovar-los tots dos per aprovar l'assignatura. Aquests BLOCS son el de SUPORT i el de BIOÈTICA

Per a la obtenció de la nota es farà la mitjana de les dues parts (ètica i suport). I per aprovar l'assignatura es necessita que aquesta mitjana sigui com a mínim de 5.

Per a aprovar la part d'ètica és necessari haver assistit als seminaris i supòsits pràctics a més d'aprovar l'examen tipus test. la nota dels supòsits pràctics d'ètica es el 20% de la nota final (40% de la part d'ètica).

Per aprovar la part de suport nutricional és necessari haver assistit als seminaris i supòsits pràctics/estudi de casos a l'aula ordinària a més d'aprovar l'examen.

L'examen de la segona convocatòria serà igual en quant a percentatges.

A criteri del professor responsable, ocasionalment es pot canviar el sistema d'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica ANGEL GIL, Tratado de nutrición, Darrera edició disponible, Médica Panamericana
MERCE PLANAS, Conceptos prácticos en nutrición enteral y parenteral, Darrera edició disponible, Mayo
HUMBERTO ARENAS Y ROBERTO ANAYA, Nutrición enteral y parenteral, Darrera edició disponible, McGraw-Hill
MIGUEL A SANCHEZ, Bioética en ciencias de la salud, 1ª ed., Elsevier Masson, Barcelona, 2013
DIEGO GRACIA, DIEGO GRACIA. Fundamentos de bioética, 2ª ed., Ed Triacastella, Madrid, 2007

  • DIEGO GRACIA. Fundamentos de bioética, 2ª ed. Ed Triacastella, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-95840-18-9
  • MIGUEL SANCHEZ. Bioetica en Ciencias de la Salud. Ed. Elsevier Masson. Barcelona, 2013. ISBN: 978-84-458-2116-9
  • AZUCENA COUCEIRO. Bioética para clínicos, Ed. Triacastella, Madrid, 1999. ISBN: 84-921418-9-1
  • ADELA CORTINA. Ética mínima, 13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid,2008. ISBN: 978-84-309-4714-0
  • ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco, 5ª ed. Alianza editorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928-4
  • PETER SINGER. Etica práctica. Ed. AKAL, Madrid, 2009. ISBN: 978-84-460-3069-0
  • LINO CICCONE. Bioética: Historia, principios, cuestiones. Ed.Palabra, Madrid, 2005. ISBN: 84-8239-899-7
  • JAMES CHILDRESS y TOMBEAUCHAMP. Principios de ética biomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005. ISBN: 9788445804803
  • FRANCESC TORRALBA. ¿Qué es la dignidad humana?. Ensayo sobre Peter Singer, Hugo Tristram Engelhardt y John Harris. Ed. Herder. Barcelona, 2005. ISBN: 84-254-2407-4
  • ALBERT JONSEN, MARK SIEGLER, WILLIAM WINSLADE. Etica Clínica. Ed. Ariel. Barcelona, 2005. ISBN: 84-344-3719-5
  • SANCHEZ JACOB M y DE LOS REYES LOPEZ M. Bioética y Pediatria. Ed. Ergon 2010. ISBN 978-84-8473-859-6
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent