DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) FISIOPATOLOGIA Codi 14224114
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
Adreça electrònica rosa.sola@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
paco.martin@urv.cat
juanjose.cabre@urv.cat
inmaculada.vallverdu@urv.cat
rosamaria.valls@urv.cat
anna.pedret@urv.cat
elisabet.llaurado@urv.cat
antoni.santigosa@urv.cat
carme.poblet@urv.cat
yolanda.ortega@urv.cat
anamaria.moragas@urv.cat
laura.pla@urv.cat
Professors/es
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
MARTÍN LUJAN, FRANCISCO MANUEL
CABRE VILA, JUAN JOSE
VALLVERDÚ PERAPOCH, INMACULADA
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
PEDRET FIGUEROLA, ANNA
LLAURADÓ RIBÉ, ELISABET
SANTIGOSA AYALA, ANTONI
POBLET CALAF, CARME
ORTEGA VILA, YOLANDA
MORAGAS MORENO, ANA MARIA
PLA PAGA, LAURA
Web http://http://www.fmcs.urv.net/ensenyaments/nutricio/2curs/fisiopato/index.htm
Descripció general i informació rellevant <p>La informació publicada en aquesta guia és la que correspon a classes presencials i pot servir de guia orientativa. Les activitats docents s’impartiran tal com apareixen programades a l’agenda acadèmica.</p><p>En quant a les classes teòriques, el temes es desenvoluparan en un format de classe magistral tradicional. Pel que fa les classes pràctiques, els continguts es desenvoluparan en seminaris amb diversos mòduls de continguts clínics. L’assistència d’aquests seminaris és obligatòria i condició indispensables per poder presentar-se a l'examen de continguts pràctics.</p><hr><i>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendari acadèmic 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de l’assignatura. En aquest cas, es proposaran alternatives docents d’acord amb les disponibilitats i recomanacions sanitàries en cada moment. Per exemple, les classes magistrals es mantindran en l’horari programat encara que es faran mitjançant una aula virtual i en un format de classe inversa, amb reforç posterior dels continguts més importants. És a dir, els continguts teòrics es treballaran de forma individual abans de la classe programa, i s’aprofitarà la presencialitat per reforçar els conceptes teòrics més rellevants i/o complexos, tot comentant els resultats obtinguts en qüestionaris d’autoavaluació amb preguntes d’elecció múltiple que seran accessibles des de l’espai Moodle d’aquesta assignatura. Pel que fa a les classes pràctiques, també es virtualitzaran els seminaris i s’adaptaran les proves d’avaluació amb simulació de casos pràctics.</i>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Fisiopatologia i patologia nutricional.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer els instruments per a la valoració clínica del pacient (història i raonament clínic)
Conèixer i comprendre els mecanismes fisiopatològics de les principals malalties
Conèixer els factors que influeixen en les malalties
Conèixer les alteracions patològiques de les principals malalties
Reconèixer els principals símptomes i signes que es presenten en les principals malalties
Desenvolupar habilitats comunicatives necessàries per obtenir dades clíniques
Conèixer i capacitar per realitzar tècniques exploratòries bàsiques de antropometria i constants
Conèixer i capacitar per realitzar una RCP (reanimació cardiopulmonar) bàsica
Realitzar un abordatge global del pacient integrant les habilitats comunicatives (anamnesi) i clíniques (exploració)
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. Conceptes i Bases de malalties
1. Concepte i continguts de Fisiopatologia.
2. Instruments de la valoració global d'un pacient. Història clínica i raonament clínic.
3. Bases de les malalties: genètica, infeccions, immunitat, inflamació, oxidació, neoplàsies.
4. Alteracions de la termoregulació
II. Digestiu
5. Fisiopatologia de les malalties del sistema gastrointestinal.
6. Dolor Abdominal.
7. Patologia esofàgica i gàstrica
8. Patologia del budell prim: síndrome de malabsorció.
9. Malaltia inflamatòria intestinal. Intoleràncies i al·lèrgies alimentàries.
10. Patologia del colon i recte: malaltia diverticular i neoplàsia de còlon.
III. Fetge i pàncrees
11. Insuficiència de la funció hepàtica.
12. Hepatitis vírica i cirrosi hepàtica.
13. Fisiopatologia de la via biliar.
14. Fisiopatologia del pàncrees exocrí.
IV. Endocrí
15. Fisiopatologia de l’eix hipotàlem - hipòfisi.
16. Fisiopatologia suprarenal.
17. Fisiopatologia tiroïdal.
V. Metabolisme intermediari
18. Fisiopatologia de la homeòstasi glucídica.
19. Diabetis mellitus tipus 1 i 2.
20. Complicacions de la diabetis mellitus
21. Fisiopatologia del metabolisme lipídic. Dislipèmies.
22. Fisiopatologia del metabolisme proteic. Hiperuricèmia i gota.
VI. Alteracions ponderals
23. Estudi de la pèrdua de pes
24. Alteracions del comportament alimentari
25. Obesitat i síndrome metabòlica
VII. Osteo-articular
26. Fisiopatologia metabolisme ossi
27. Fisiopatologia osteo-articular.
VIII. Homeostàsi del medi intern
28. Alteracions de l’equilibri electrolític
29. Alteracions de l’equilibri àcid-base
IX. Renal i vies urinaries 30. Fisiopatologia del sistema renal
31. Síndromes nefrològics
32. Fisiopatologia de vies urinàries.
X. Cardiovascular
33. Hipertensió arterial
34. Fisiopatologia cardiovascular i arteriosclerosi
35. Dolor toràcic. Cardiopatia isquèmica.
36. Insuficiència cardíaca.
37. Alteracions del ritme cardíac.
XI. Respiratori
38. Fisiopatologia del sistema respiratori.
39. Estudi de la patologia respiratòria.
40. MPOC i asma bronquial.
XII. Neurològic
41. Fisiopatologia del sistema nerviós
42. Malaltia cerebrovascular
43. Malalties neurodegeneratives
XIII. Hematològic
44. Fisiopatologia del sistema hematològic
45. Alteracions de la sèrie vermella: anèmies
46. Alteracions de l’hemostàsia i coagulació
XIV. Infeccions
47. Malalties infeccioses
XV. Genètiques i regenerativa
48. Genètica i malalties neoplàsiques
49. Medicina regenerativa
50. Malalties hereditàries del metabolisme
Laboratori habilitats - pràctiques P01: Presentació dels casos clínics i valoració global d’un pacient
P02/P03: Taller de RCP bàsica i ús del DEA
P04: Habilitats clíniques-I: Anamnesi
P05: Habilitats clíniques-II: Exploració física
P06: Habilitats clíniques-III: Proves complementàries
P07: Com redactar un informe clínic
P08: Seminari metodologia científica i MBE
P09: Seminari recerca en bibliografia biomèdica
P10: Seminari d'eines per la comunicació científica
P11: Diagnòstic clínic
P12: Discussió dels casos clínics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
52 78 130
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
15 22.5 37.5
Pràctiques a laboratoris
A5
12 18 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
3 4.5 7.5
Webminari
0 0 0
Atenció personalitzada
9 9 18
 
Proves objectives de tipus test
A5
2 0 2
Proves orals
A5
3 0 3
Proves objectives de tipus test
A5
52 78 130
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura.
En cas de que la situació d’emergència sanitària provocada per l’epidèmia per la COVID19 no permeti realitzar activitats presencial, les classes magistrals es mantindran en l’horari programat encara que en un format de classe inversa, mitjançant una aula virtual amb connexió online des de l’espai Moodle de l’assignatura, per reforç dels continguts més importants.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Participació activa dels estudiants en el seu aprenentatge.
Hi haurà quatre casos clínics que presenten un problema o diagnòstic principal amb alguns problemes secundaris associats.
Els casos clínics es plantejaran per escrit procurant deixar marge a que l’estudiant tingui que cercar el problema del qual es tracte. Per exemple, es donaran les xifres de pressió arterial i no es parlarà d’hipertensió o es facilitarà el pes i l’alçada i l’alumne tindrà que definir el grau d’obesitat calculant l’índex de massa corporal. També s’acompanyarà de dades complementàries per tal que l’estudiant identifiqui problemes associats a la patologia que es vol analitzar com a principal.
A partir de les dades facilitades en cada cas clínic l’estudiant haurà de cerca informació actualitzada i rellevant a la literatura, preparar la discussió i conclusions i elaborar treball final en forma d’informe clínic.
Per tal de fer més operatiu el treball en equip, els alumnes se distribuiran en grups d aproximadament 3-5 persones.
Pràctiques a laboratoris Es treballaran diferents habilitats d'anamnesis, exploració i comunicatives per poder realitzar un abordatge general del pacient.
Es realitzarà una pràctica de reanimació cardiopulmonar bàsica.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es farà una sessió d’introducció a la cerca bibliogràfica
Webminari En cas de que la situació de l’epidèmia per la COVID19 no permeti realitzar activitats presencial, les seminaris de pràctiques de laboratori i d'estudi de casos pràctics es realitzaran a una aula virtual amb connexió online des de l’espai Moodle de l’assignatura, tot adaptant els continguts amb una presentació personalitzada de forma sincrona.
Atenció personalitzada Consultar apartat d'ATENCIÓ PERSONALITZADA

Atenció personalitzada
Descripció

L’estudiant pot contactar amb el professor responsable de cada bloc temàtic de forma virtual, mitjançant el correu electrònic, i si és necessari amb tutories presencials, al despatx del professor.


A causa de l’emergència sanitària per la COVID19, l’atenció personalitzada es podrà realitzar mitjançant reunions online o mitjançant altres eines virtuals, en horaris concertats prèviament per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
SEMINARIS I CLASSES PRÀCTIQUES:
Assistència obligatòria
Avaluació:
1) Elaboració d’un informe clínic (10% de la nota final)
2) Discussió i comentari del cas (5% de la nota final). Es valorarà especialment la redacció en anglès.

Apte

10%

5%
Pràctiques a laboratoris
A5
Superar l'exercici pràctic al final de la pràctica de RCP Apte
Proves orals
A5
Presentació oral d’un cas clínic (15% de la nota final) 15%
Proves objectives de tipus test
A5
EXAMEN CONTINGUTS PRÀCTICS (20% de la nota final):
Es realitzarà un examen amb una prova de tipus test amb 20 preguntes d'elecció múltiple.
Aquesta prova es programarà durant les dates d'exàmens finals al segon quadrimestre.
20%
Proves objectives de tipus test
A5
EXAMEN CONTINGUTS TEÒRICS (50% de la nota final):
Es realitzarà un examen amb una prova de tipus test amb 50 preguntes d'elecció múltiple.
Aquesta prova es programarà durant les dates d'exàmens finals al segon quadrimestre.
50%
Altres  

Proves d'avaluació continuada: Durant les classes magistrals programades al calendari acadèmic es realitzaran diverses proves parcials de caràcter formatiu amb simulació d'exàmens de tipus test amb respostes d'elecció múltiple sobre els continguts teòrics presentats. L'assistència no és obligatòria, però els resultats es tindran en compte com avaluació continuada.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

SISTEMA D'AVALUACIÓ

Per aprovar l'assignatura s'han de superar TOTES les avaluacions de forma independent.

La nota final serà el sumatori de les notes de cada avaluació: avaluació de les pràctiques al laboratori (15%), presentació d'un cas clínic (15%), proba de síntesis dels continguts teòrics (50%) i prova síntesis dels continguts pràctics (20%). La nota final serà el sumatori de les notes de cada avaluació.

PRIMERA CONVOCATÒRIA

Qüestionari amb 70 preguntes tipus test amb elecció múltiple, 50 sobre els continguts de les sessions magistrals i 20 preguntes sobre els continguts de les sessions pràctiques.

SEGONA CONVOCATÒRIA

L'estudiant haurà de realitzar les proves tipus test i/o de resolució de supòsits pràctics en funció de les competències que no hagi superat a la primera convocatòria.

PROGRAMACIÓ DELS EXAMENS

Els exàmens es realitzaran de forma presencial segons la programació de l'agenda acadèmica. En cap cas es permetrà l'ús de dispositius electrònics o mòbils durant les proves d'avaluació.


En cas de confinament o de restriccions en la mobilitat per causa de l'emergència sanitària per l'epidèmia de la COVID19, les activitats avaluatives programades (inclosos els exàmens), es faran en format online en les mateixes dates previstes a l'agenda acadèmica, tot mantenint els mateixos criteris d'avaluació descrits en aquesta guia. A l'espai Moodle de l'assignatura s'hi podrà consultar la informació actualitzada.

Fonts d'informació

Bàsica

Rozman, C. Cardellach, F. (eds). Medicina interna. Farreras/Rozman. 18a ed. Madrid [Spain]: Elsevier cop., 2016.

KASPER DL, FAUCI AS, LONGO DL, HAUSER SL, JAMESON J, LOSCALZO J. Harrison's Principles of Internal Medicine. 19th Ed.; McGraw-Hill, New York, 2015. Edició Espanyola de la 19a edició McGraw-Hill, 2016.

Complementària
Mataix, J. Nutrición y Alimentación Humana. 2a ed. Majadahonda: Argon, 2009.

Planas, M.; Pérez-Portabella, C. (eds.). Fisiopatología aplicada a la nutrición. Barcelona: Mayo, 2004.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent