Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A24 |
Planificar i desenvolupar programes de promoció i de prevenció de la salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A24 |
Conèixer els factors de rics que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per a la seva prevenció i control
Aplicar els principals mètodes i tècniques d'educació i planificació sanitària en la seva tasca professional
Conèixer l'organització dels sistemes sanitaris en el món
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
RA1. Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
RA2. Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
RA3. Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
RA4. Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
RA5. Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Educació per la salut. Concepte actual d’EpS. Agents d’Educació per la Salut. Paper dels professionals sanitaris en l’educació sanitària.
Tema 2. Disseny d’un programa d’Educació per la Salut. I) Identificació dels problemes, determinació de prioritats, definició d'objectius. II) determinació de les activitats i elecció de la metodologia d'intervenció, previsió de recursos, execució i avaluació.
Tema 3a. Metodologia d’un programa d’educació Nutricional. Mètodes directes.
Tema 3b. Metodologia d’un programa d’educació Nutricional. Mètodes indirectes.
Tema 4a. Avaluació d’un programa d’educació nutricional. I) Funcions de l’avaluació. Tipus d’avaluació.
Tema 4b. Avaluació d’un programa d’educació nutricional. II) Mètodes i tècniques de l’avaluació. Resultats dels programes d’Educació nutricional sobre la salut de la població.
Tema 5. Programes d’Educació nutricional actuals i el seu impacte.
Tema 6. Aspectes ètics dins l'elaboració d'un programa d'educació nutricional.
Tema 7. Educació Nutricional a grups específics de població. Població general. Embaràs i lactància. Escolars. Gent gran. Discapacitats. Malalties específiques.
Tema 8. Factors condicionants de la conducta alimentaria i de l’acceptació al canvi de conducta: Edat, sexe, família, entorn escolar o laboral, entorn social.
Tema 9. Educació per el consum. Prevenció. Bases d’actuació. Camps d’actuació generals (infantil, adolescent, adults, gent gran, gestació i lactància). Camps d’actuació específics (consumidors sans, consumidors amb malalties específiques). |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
18 |
30 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
15 |
30 |
45 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura
En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19 i no es puguin portar a terme les classes presencials, s’optarà per les classes virtuals. |
Resolució de problemes, exercicis |
Desenvolupament del bloc teòric de l'assignatura.
En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19 i no es puguin portar a terme les classes presencials, s’optarà per les classes virtuals. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Realització en grup d'un programa d'educació Nutricional i exposició del treball a classe. L'últim dia es realitzarà una simulació d'una de les activitats del programa. L'assistència a les pràctiques és obligatòria.
En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19, les pràctiques en aules docents es realitzaran de forma presencial, i les pràctiques realitzades en aules d’informàtica també es realitzaran de forma presencial però dividint l’horari en dues parts, deixant 20 minuts de descans per tal de ventilar; i dividint el grup de pràctiques en 2 (grup A i grup B) per assistir a la primera o segona part. |
Atenció personalitzada |
L'alumne haurà de contactar via email amb el professor responsable de l'assignatura.
En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19, les tutories es faran en línia, o l’horari en que es pot contactar directament amb el docent. |
Descripció |
Els professors atendran als alumnes al finalitzar la classe i en el seu despatx a hores concertades.
En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19, les tutories es faran en línia, o l’horari en que es pot contactar directament amb el docent.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Es realitzarà un examen de preguntes curtes o tipus test.
|
40% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Realització d'un programa d'educació Nutricional. Exposició del programa i simulació d'una activitat. Avaluació en grup. L'assistència a les pràctiques és obligatòria.
Es valora l’aprenentatge autònom, i motivació, assistència i puntualitat.
Es valora el comportament i l’actitud vers als altres. Es valorarà la participació i col·laboració activa durant les sessions pràctiques. Bona actitud i treball en equip. |
60% |
Altres |
|
En el pla B es realitzaran les proves teòriques a l'aula habitual amb les indicacions que indiqui la normativa. En cas que tinguin que realitzar-se de forma virtual, els percentatges de la nota seran diferents a la planificació habitual, i serà: 70% part pràctica i 30% de l'examen teòric. |
30% exàmen teòric
70% part pràctica
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Qualificació Per poder fer mitjana entre les diferents proves d'avaluació, s'ha d'obtenir com a mínim un 50% de la nota màxima en l'examen teòric. S'aprova amb el 50% de la puntuació màxima possible. Normativa En les proves d'avaluació i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L' incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació. El incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà una avaluació negativa i o expedient de l'alumne. 2a Convocatòria En cas de no aprovar la primera convocatòria, es pot anar a la segona convocatòria. La nota de les pràctiques de la primera convocatòria es guardarà per la segona convocatòria durant el mateix curs acadèmic. Per recuperar l'assignatura en segona convocatòria es realitzarà la mateixa metodologia amb els mateixos criteris que a la primera convocatòria. Es podrà guardar la nota de la part de l'assignatura aprovada en 1 convocatòria i recuperar únicament la part suspesa. |
Bàsica |
|
Serra Majem LL, Aranceta J . Nutrición y salud pública. 2ed. Barcelona: Masson; 2006.
Piédrola Gil. Medicina preventiva y salud pública. 11 ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2008.
Gil A. Tratado de Nutrición. 2ed. Madrid: Editorial medica panamericana; 2010.
Hernandez- Aguado I, Gil A, Delgado M, Bolumar F. Manual de Epidemiologia y salud pública. Madrid: Editorial medica panamericana; 2005.
Costa Cabanillas M, Lopez Méndez E. Educación para la salud. Madrid: Ediciones piràmide; 2008.
Perea Quesada, Rogelia. Promoción y Educación para la salud. Madrid: ediciones Díaz de Santos; 2009. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per poder cursar l'assignatura s'han d'haver superat prèviament les següents:
14224007 Bases de la Documentació i Recerca
14224003 Bases d'Educació, Ètica i Comunicació
14224008 Bioestadística
14224125 Salut Pública
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|