DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PLANIFICAR PROGRAMES D'EDUCACIÓ NUTRICIONAL Codi 14224126
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
JARDÍ PIÑANA, CRISTINA
Adreça electrònica lucia.tarro@urv.cat
elisabet.llaurado@urv.cat
cristina.jardi@urv.cat
Professors/es
TARRO SÁNCHEZ, LUCÍA
LLAURADÓ RIBÉ, ELISABET
JARDÍ PIÑANA, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><b>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</b></div><div><br /></div><p> En cas que el Deganat informi que s'ha d'aplicar el pla de confinament per la pandèmia de COVID-19, la docència es realitzarà en l'horari previst a les agendes acadèmiques, de la següent forma: - Les classes teòriques: virtuals. - Les pràctiques en aules docents: presencial. - Les pràctiques en aules d'informàtica: presencial, dividint l'horari en dues parts, deixant 20 minuts de descans per tal de ventilar; i dividint el grup de pràctiques en 2 (grup A i grup B) per tal d’assistir a la primera o a la segona part. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A24 Planificar i desenvolupar programes de promoció i de prevenció de la salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A24 Conèixer els factors de rics que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per a la seva prevenció i control
Aplicar els principals mètodes i tècniques d'educació i planificació sanitària en la seva tasca professional
Conèixer l'organització dels sistemes sanitaris en el món
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 RA1. Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
RA2. Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
RA3. Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
RA4. Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
RA5. Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Educació per la salut. Concepte actual d’EpS. Agents d’Educació per la Salut. Paper dels professionals sanitaris en l’educació sanitària.

Tema 2. Disseny d’un programa d’Educació per la Salut. I) Identificació dels problemes, determinació de prioritats, definició d'objectius. II) determinació de les activitats i elecció de la metodologia d'intervenció, previsió de recursos, execució i avaluació.

Tema 3a. Metodologia d’un programa d’educació Nutricional. Mètodes directes.

Tema 3b. Metodologia d’un programa d’educació Nutricional. Mètodes indirectes.

Tema 4a. Avaluació d’un programa d’educació nutricional. I) Funcions de l’avaluació. Tipus d’avaluació.

Tema 4b. Avaluació d’un programa d’educació nutricional. II) Mètodes i tècniques de l’avaluació. Resultats dels programes d’Educació nutricional sobre la salut de la població.

Tema 5. Programes d’Educació nutricional actuals i el seu impacte.

Tema 6. Aspectes ètics dins l'elaboració d'un programa d'educació nutricional.

Tema 7. Educació Nutricional a grups específics de població. Població general. Embaràs i lactància. Escolars. Gent gran. Discapacitats. Malalties específiques.

Tema 8. Factors condicionants de la conducta alimentaria i de l’acceptació al canvi de conducta: Edat, sexe, família, entorn escolar o laboral, entorn social.

Tema 9. Educació per el consum. Prevenció. Bases d’actuació. Camps d’actuació generals (infantil, adolescent, adults, gent gran, gestació i lactància). Camps d’actuació específics (consumidors sans, consumidors amb malalties específiques).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis
A24
12 18 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A24
15 30 45
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura

En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19 i no es puguin portar a terme les classes presencials, s’optarà per les classes virtuals.
Resolució de problemes, exercicis Desenvolupament del bloc teòric de l'assignatura.

En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19 i no es puguin portar a terme les classes presencials, s’optarà per les classes virtuals.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Realització en grup d'un programa d'educació Nutricional i exposició del treball a classe. L'últim dia es realitzarà una simulació d'una de les activitats del programa. L'assistència a les pràctiques és obligatòria.

En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19, les pràctiques en aules docents es realitzaran de forma presencial, i les pràctiques realitzades en aules d’informàtica també es realitzaran de forma presencial però dividint l’horari en dues parts, deixant 20 minuts de descans per tal de ventilar; i dividint el grup de pràctiques en 2 (grup A i grup B) per assistir a la primera o segona part.
Atenció personalitzada L'alumne haurà de contactar via email amb el professor responsable de l'assignatura.

En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19, les tutories es faran en línia, o l’horari en que es pot contactar directament amb el docent.

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors atendran als alumnes al finalitzar la classe i en el seu despatx a hores concertades. En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19, les tutories es faran en línia, o l’horari en que es pot contactar directament amb el docent.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A24
Es realitzarà un examen de preguntes curtes o tipus test.
40%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A24
Realització d'un programa d'educació Nutricional. Exposició del programa i simulació d'una activitat. Avaluació en grup. L'assistència a les pràctiques és obligatòria.
Es valora l’aprenentatge autònom, i motivació, assistència i puntualitat.
Es valora el comportament i l’actitud vers als altres. Es valorarà la participació i col·laboració activa durant les sessions pràctiques. Bona actitud i treball en equip.
60%
Altres  

En el pla B es realitzaran les proves teòriques a l'aula habitual amb les indicacions que indiqui la normativa. En cas que tinguin que realitzar-se de forma virtual, els percentatges de la nota seran diferents a la planificació habitual, i serà: 70% part pràctica i 30% de l'examen teòric.

30% exàmen teòric

70% part pràctica

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Qualificació

Per poder fer mitjana entre les diferents proves d'avaluació, s'ha d'obtenir com a mínim un 50% de la nota màxima en l'examen teòric.

S'aprova amb el 50% de la puntuació màxima possible.

Normativa

En les proves d'avaluació i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L' incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació.

El incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà una avaluació negativa i o expedient de l'alumne.

2a Convocatòria

En cas de no aprovar la primera convocatòria, es pot anar a la segona convocatòria. La nota de les pràctiques de la primera convocatòria es guardarà per la segona convocatòria durant el mateix curs acadèmic.

Per recuperar l'assignatura en segona convocatòria es realitzarà la mateixa metodologia amb els mateixos criteris que a la primera convocatòria. Es podrà guardar la nota de la part de l'assignatura aprovada en 1 convocatòria i recuperar únicament la part suspesa.


Fonts d'informació

Bàsica

Serra Majem LL, Aranceta J . Nutrición y salud pública. 2ed. Barcelona: Masson; 2006.

Piédrola Gil. Medicina preventiva y salud pública. 11 ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2008.

Gil A. Tratado de Nutrición. 2ed. Madrid: Editorial medica panamericana; 2010.

Hernandez- Aguado I, Gil  A, Delgado M, Bolumar F. Manual de Epidemiologia y salud pública. Madrid: Editorial medica panamericana; 2005.

Costa Cabanillas M, Lopez Méndez E. Educación para la salud. Madrid: Ediciones piràmide; 2008.

Perea Quesada, Rogelia. Promoción y Educación para la salud. Madrid: ediciones Díaz de Santos; 2009.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per poder cursar l'assignatura s'han d'haver superat prèviament les següents: 14224007 Bases de la Documentació i Recerca 14224003 Bases d'Educació, Ètica i Comunicació 14224008 Bioestadística 14224125 Salut Pública
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent