DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) NUTRICIÓ EN DIFERENTS ETAPES DE LA VIDA Codi 14224129
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
LUQUE MORENO, VERÒNICA
Adreça electrònica adolfo.gomez@urv.cat
albert.feliu@urv.cat
gemma.castillejo@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
ricardo.closa@urv.cat
gabrielde.febrer@urv.cat
julia.arroyo@urv.cat
rosamaria.valls@urv.cat
veronica.luque@urv.cat
anna.pedret@urv.cat
elisabet.llaurado@urv.cat
carme.poblet@urv.cat
anamaria.moragas@urv.cat
laura.pla@urv.cat
Professors/es
GÓMEZ PAPI, ADOLFO
FELIU ROVIRA, ALBERT
CASTILLEJO DE VILLASANTE, GEMMA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
ARROYO MOÑINO, JULIA
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
LUQUE MORENO, VERÒNICA
PEDRET FIGUEROLA, ANNA
LLAURADÓ RIBÉ, ELISABET
POBLET CALAF, CARME
MORAGAS MORENO, ANA MARIA
PLA PAGA, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant <p><b>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</b></p><p>Conèixer les principals característiques de les persones relacionades amb la nutrició durant les diferents etapes biològiques: en la infància i en l’edat avançada</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Fisiopatologia i patologia nutricional.
 A7 Bases de l'alimentació saludable.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
 A18 Avaluar l'estat nutricional individual i en col•lectivitats.
 A20 Elaborar i interpretar una història dietètica. Interpretar una història clínica.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Aplicar, avaluar, demostrar i valorar les tècniques i les fonts d’informació en les bases de les malalties, la nutrició i dietètica, aplicades a un tema concret. Elaborar un informe clínic sobre el cas que es treballa a l’assignatura
 A7 Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge global i dietètic del pacient pediàtric i del geriatric història clínica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
 A17 Conèixer els factors de risc que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per prevenir i controlar. Conèixer les estratègies de prevenció nutricional
 A18 Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge dietètic del pacient en diferents patologies: història dietètica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
 A20 Saber interpretar una correcta història clínica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Nutrició i Envelliment 1. Envelliment i nutrició
2. Envelliment saludable. Fragilitat
3. Valoració nutricional en el pacient geriàtric
4. Envelliment. Síndromes geriàtriques
5. Valoració integral del pacient geriàtric
6. Envelliment i nutrició
Fonaments generals de nutrició pediàtrica i alimentació infantil 7. Bases fisiològiques per a l’alimentació i nutrició dels nens. Fisiologia del desenvolupament, creixement i maduració
8. Requeriments i recomanacions nutricionals al llarg de la infància
9. Valoració nutricional: valoració de la ingesta, creixement, composició corporal en pediatria
10. Programació metabòlica i epigenètica
11. Alimentació durant el 1r any de vida: alletament matern, lactància artificial, alimentació complementària
Suport nutricional en situacions especials en pediatria 12. Nutrició enteral en pediatria
13. Nutrició parenteral pediàtrica
14. Nadó prematur: desenvolupament, valoració, suport i seguiment
15. Aspectes nutricionals en el malalt cardiològic
16. Aspectes nutricionals de les malalties renals cròniques
17. Suport nutricional en el malalt greu
18. Suport nutricional en els trastorns neurològics pediàtrics
19. Suport nutricional en la patologia digestiva pediàtrica
20. Introducció als errors innats del metabolisme
21. Aspectes nutricionals de la patologia endocrinològica pediàtrica (I): Talla baixa, raquitisme, diabetis
22. Aspectes nutricionals de la patologia endocrinològica pediàtrica (II): Obesitat infantil
23. Interculturalitat
24. Recerca en nutrició infantil

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A7
A17
A18
A20
36 81 117
Seminaris
A5
A7
A17
A18
A20
12 24 36
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A7
A17
A18
A20
12 24 36
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A5
A7
A17
A18
A20
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una introducció a l'assignatura el primer dia de classe magistral.
Sessió Magistral Es realitzaran 36 h de sessions magistrals on els professors impartiran el temari principal amb suport multimèdia, que l'estudiant ampliarà posteriorment. Les classes magistrals d'envelliment es realitzaran presencialment a través de Microsoft Teams o Adobe Connect.
En cas de necessitat de model semipresencial per causes de força major (segons evolució de la pandèmia COVID19), les sessions magistrals de la part de pediatria es faran de forma virtual a través de la plataforma Moodle i/o Microsoft Teams o Adobe Connect.
Seminaris
Els estudiants (repartits en 2 grups) realitzaran 4 seminaris de 3 h de durada i d'assistència obligatòria.
Durant els seminaris es reforçaran els continguts teòrics i s’entrenaran habilitats per part dels estudiants.
Aquests seminaris seran presencials.
En cas de limitacions per necessitat de distanciament social, aquests seminaris es realitzaran de manera virtual a través de Moodle i amb connexió dels alumnes i professors a través de sistemes de comunicació online (com Microsoft Teams o Adobe Connect)
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Els estudiants (repartits en els 3 grups de pràctiques definits pel deganat) participaran en 4 pràctiques de 3 h de durada, durant les quals caldrà resoldre casos clínics d’envelliment i pediatria i elaborar informes clínics adaptats a l'etapa fisiològica treballada.
Aquestes pràctiques en grups reduïts es realitzaran de forma presencial, excepte si hi ha prohibició expressa per normativa. En tal cas, es farien de forma virtual a través de Microsoft Teams o Adobe Connect.

Atenció personalitzada Els professors oferiran sessions virtuals de tutoria (a través de Microsoft Teams o Adobe Connect) als alumnes per a resolució de dubtes.
Els alumnes comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignaturaa través del Forum de dubtes de Moodle o a través de teleconferència (Microsoft Teams o Adobe Connect).
Es requerirà demanar la tutoria amb cita prèvia mitjançant correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura.
No es fixa un horari tancat d'atenció personalitzada, de manera que l'estudiant sol·licitarà atenció a través de correu electrònic o Moodle amb el professor específic que necessiti per aclarir dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A5
A7
A17
A18
A20
Els seminaris s'avaluaran mitjançant l'assistència, participació, execució i entrega dels treballs executats durant els mateixos. 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A7
A17
A18
A20
Les pràctiques s'avaluaran mitjançant l'assistència i participació, així com l'entrega dels casos clínics treballats. 30%
Proves objectives de tipus test
A5
A7
A17
A18
A20
Per avaluar l'aprenentatge de continguts treballats, es farà una prova objectiva tipus test multiresposta, on les respostes errònies descomptaran de forma proporcional al nombre de preguntes i de possibles respostes.
A través del test s'avaluaran els coneixements adquirits tant a les classes magistrals, com els seminaris i a les pràctiques.
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Caldrà aprovar els diferents apartats amb un 5, per aprovar l'assignatura: tant el bloc d'envelliment com el bloc de pediatria, amb els seus apartats teòrics i pràctics.

A la segona convocatòria del mateix curs, caldrà recuperar únicament la/les part/s que no hagi estat superada/es

Els alumnes que desitgin presentar-se per millorar la nota a la segona convocatòria, podran fer-ho sabent que la nota de l'examen test que prevaldrà serà la de la segona convocatòria

Si l'assignatura no es supera ni en primera ni en segona convocatòria, l'alumne haurà d'aprovar en cursos successius totes les parts de l'assignatura (prova objectiva tipus test, seminaris i pràctiques del bloc d'envelliment i de pediatria), no guardant-se la nota de cap de les parts superades el curs anterior. No es penalitzarà la no assistència als seminaris i pràctiques en alumnes que cursin l'assignatura per segona vegada (ni posteriors).

No es permetrà l'ús o tinença d'aparells electrònics durant els exàmens (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). L'incompliment de la normativa, suposaria la finalització de la prova i no superació de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Ángel Gil-Hernández, Nutrición en la infancia. Tratado de nutrición clínica, 2a, Editorial Medica Panamericana
Junta Directiva de la SEGHNP, Protocolos diagnóstico-terapéuticos de la Asociación Española de Pediatría Sociedad Española de Gastroenterología, Hepatología y Nutrición Pediátrica, 2ª, Ergón S.A.
Ballabriga A, Carrascosa A, Nutrición en la infancia y adolescencia, 3a, Ergón
Robert M Kliegman, Bonita M.D. Stapton, Joseph St. Geme, Richard E. Behrman, Hal B. Jenson, Nina F S, Tratado de pediatría esencial, 18a, Elsevier Saunders
M Teresa Muñoz Calvo, Lucrecia Suárez Cortina, Manual práctico de nutrición en pediatría, 2a, Ergón
Longo D, Fauci A, Kasper D, Hauser S, Jameson J, Loscalzo J, Harrison principios de medicina interna, 18a, McGraw-Hill Interamericana
Rozman C, Cardellach F, Medicina Interna. Farreras/Rozman, 18a, Elsevier cop.
Kasper DL, Fauci AS, Longo DL, Hauser SL, Jameson J, Loscalzo J, Harrison's Principles of Internal Medicine., 19a, McGraw-Hill

Complementària Kleinman RE, Pediatric Nutrition Handbook, 6a, American Academy of Pediatrics
Manuel Cruz Hernández, Tratado de pediatría, 10a, Ergón

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANATOMIA I HISTOLOGIA/14224006
FISIOLOGIA/14224002
NUTRICIÓ HUMANA I METABOLISME/14224105
FISIOPATOLOGIA/14224114
FARMACOLOGIA/14224115
DIETOTERÀPIA I/14224106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent