DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) FISIOTERÀPIA I REHABILITACIÓ A L'ENVELLIMENT Codi 14625104
Ensenyament
Envelliment i Salut (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
PÉREZ MERINO, LAURA
Adreça electrònica gloria.bernal@urv.cat
laura.perez@urv.cat
Professors/es
BERNAL ALARCÓN, GLÒRIA
PÉREZ MERINO, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant
A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

En el cas de no poder realitzar de manera presencial les classes magistrals programades, aquestes es realitzaran de manera virtual.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Valorar l'envelliment fisiològic i diferenciarlo de la patologia.
  AC2 Analitzar les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Relacionar els principis de la biomecànica amb les teories de base de la fisioteràpia, la Cinesiologia i l'ergonomia en l'envelliment AC1
Dissenyar programes basats en l'exercici terapèutic d'acord amb la comprensió dels canvis de la funció motriu que comporta l'envelliment. AC1
Dissenyar exercicis propioceptius en base a la comprensió de la motricitat de l'envelliment AC1
Conèixer els canvis fisiològics que apareixen amb l'envelliment AC1
Saber distingir entre envelliment normal i malaltia AC1
Identificar els factors que influeixen en l'envelliment i el seu entorn AC1
Conèixer aquells aspectes de l'envelliment predisposen a l'aparició de patologia i de dependència AC2

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Sistema sensorial i musculoesquelètic
Tema 2. Avaluació
Tema 3. Fisioteràpia preventiva
Tema 4. Fisioteràpia terapèutica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
4 20 24
Treballs
2 44 46
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica i virtual dels blocs temàtics
Treballs Realització de treballs
Atenció personalitzada Concertar cita prèvia per correu electrònic

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció

L'alumne que necessiti atenció personalitzada haurà de demanar cita via mail per poder realitzar una tutoria. 

- Laura Pérez: laura.perez@urv.cat 
- Gloria Bernal: gloria.bernal@urv.cat  

En el cas que les tutories no es puguin realitzar de manera presencial, aquestes es faran en línia de manera virtual. Caldrà contactar per correu electrònic amb el professorat per realitzar l'atenció personalitzada virtual.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Realització dels treballs 35%
Proves objectives de tipus test Examen presencial tipus test
60%
Altres

Tests d'autoavaluacións

5%




 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura l'alumne haurà de superar amb una nota igual o superior a 5 cadascuna de les parts: avaluació continua (treballs i tests d'autoavaluacions) i examen tipus test.

En el cas de no superar alguna de les proves l'alumne tindrà una oportunitat més de superar-la.

L'actitud negativa de l'alumne envers els seus companys i/o al professorat repercutirà negativament en un 10% en la qualificació final de l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica

Grima, R; Bagur, C. Prescripción de ejercicio físico para la salud. Barcelona: Paidotribo. 2004.

European Comission. The Healthy Ageing Project. A Challenge for Europa. The Swedish National Institute of Public Health R. 2006:29. [en linea] 2007 [consultat el 9 de desembre de 2007]. Disponible en: URL: .http://www.imsersomayores.csic.es/documentos/documentos/project-healthyageing-01.pdf

Fernández – Ballesteros R. Gerontología Social. 1ª Edición. Pirámide: Madrid. 2000.

OMS. Envejecimiento saludable. EL envejecimiento y la actividad física en la vida diaria. 2002. [en linea] 2007 [consultat el 7 de desembre de 2009]. Disponible en: URL:  http://www.imsersomayores.csic.es/documentos/documentos/oms-envejecimiento-02.pdf

Rose D. Equilibrio y  movilidad en personas mayors. Barcelona:Ed. Pardotribo;2005

José Rubens Rebelatto, José Geraldo da Silva Morell.  Fisioterapia geriátrica : práctica asistencial en el anciano / Madrid [etc.] : McGraw-Hill Interamericana, cop. 2005  

 

Complementària

Vaillant GE, Mukamal K. Successful Ageing. Am J Psychiatri 2001; 158: 839-847.

 

Pérez Castejón, JM, Durany S, Garrigós A, Olivé A. Prevención de la dependencia y ejercicio saludable.  [en linea] 2007 [consultat el 9 de desembre de 2009]. Disponible en: URL:  

http://www.imsersomayores.csic.es/documentos/boletin/2007/numero-53/art-07-08-01.pdf

 

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent