DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) VALORACIÓ DE LES PERSONES GRANS Codi 14625107
Ensenyament
Envelliment i Salut (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Infermeria
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
Adreça electrònica eva.oliva@urv.cat
gabrielde.febrer@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
blanca.deusdad@urv.cat
Professors/es
OLIVA ANGUERA, EVA
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Web
Descripció general i informació rellevant
A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

Reconeixement de l'envelliment sa i diferenciar-lo de la malaltia. Patologies ocultes (síndromes geriàtrics, alteració dels òrgans dels sentits). Valoració de la capacitat funcional. Valoració mental, emocional i cognitiva. Valoració de la situació sociofamiliar. Valoració de la marxa i l'equilibri.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Analitzar les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC4 Diferenciar els anomenats Grans síndromes geriàtrics, la seva aproximació diagnòstica i terapèutica.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la valoració geriàtrica integral (VGI). AC3
Aplicar la valoració mèdica, funcional, mental i sociofamiliar per proposar un pla terapèutic integral. AC3
Demostrar el coneixement i l'aplicació de les diferents escales i interpretació d'aquestes. AC3
Conèixer els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor nerviós i cardiorespiratori AC3
Marcar objectius terapèutics i preventius a curt i llarg termini. AC3
Identificar i comprendre les escales de valoració en què actua el fisioterapeuta. AC3
Relacionar-se de forma adequada en un equip de treball.
Conèixer les característiques del pacient amb malalties neurodegeneratives. AC2
Saber avaluar la situació del pacient dins de cada nivell de la patologia AC2
Conèixer i saber preveure totes les situacions de risc per al pacient en la pràctica de la Fisioteràpia. AC4
Saber dissenyar el pla terapèutic.

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Valoració geriàtrica integral. Reconeixement de l'envelliment sa i diferenciar-lo de la malaltia.
Tema 2: Metodologia. Escales de valoració Escales de valoració
Tema 3. Valoració mèdica. Valoració de risc. Valoració funcional de l’aparell locomotor, nerviós i cardiorespiratori.
Escales de prevenció de caigudes, decúbits, quadre confusional..
Tema 4. Valoració mental. Emocional i cognitiva. Subtema 4.1: Valoració cognitiva.
Valoració informal: Orientació triplanar, Llenguatge, pràxia, memòria.
Valoració cognitiva: Pfeiffer, MEC, test del rellotge. GDS de Reisberg, Escala de Blessed

Subtema 4.2: Valoració emocional: Esdala de Yesavage, escala de Hamilton, Escala de Zung, Escala de Cornell de depressió en la demència, Escala de pressió i ansietat de Goldberg.
Tema 5. Valoració funcional. Valoració de les Activitats bàsiques de vida diària: Escala de Barthel, Index de Katz....
Valoració de les Activitats instrumentals de vida diària: Índex de Lawton.
Tema 6. Valoració rehabilitació. Valoració de la marcha i l'equilibri.
Escala de Tinetti.
Escala de Dowton.
Up and go.
Tema 7. Valoració social. Escala de Zarit. Escala de Gijon.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
1 2 3
Supòsits pràctics/ estudi de casos
5 30 35
Presentacions / exposicions
5 10 15
Treballs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
0 4 4
 
Proves objectives de tipus test
0 7 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitat encaminades a prendre contacte i a la presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Presentació de les diferents escales.
Metodologia.
Descripció.
Sensibilitat i especificitat.
Valoració i interpretació.
Bibliografia.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Casos clínics amb aplicació practica d’escales de valoració geriàtrica.
Preparació de la presentació dels casos clínics en equip multidisciplinar.
Marcar objectius terapèutics.
Presentacions / exposicions Presentació dels 5 casos per grup i discussió del mateix per tots els grups: aplicació i interpretació d’escales de valoració de la persona d’edat avançada.
Marcar objectius terapèutics i preventius.

Discussió.
Treballs Comentaris de text sobre escales
Comentaris de text i video del test "Timed up and go"
Test d'autoavaluació
Participació en el fòrum de dubtes i en les videoconferències
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Proves objectives de tipus test
Descripció
Per atendre i resoldre dubtes en relació a l'assignatura podeu contactar per correu electrònic : gabrielde.febrer@urv.cat També pel forum

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos Es valorarà de manera conjunta el treball i la seva exposició.
Del treball es valorarà:
La metodologia.
La correcta interpretació de les escales.
Que els objectius siguin raonables i reals.
Es valorarrà la exposició amb seguiment de metode cientific i aspectes formals com la durada de la presentació i exposició
60%
Presentacions / exposicions Comentaris de text sobre Escales
Comentaris de text i video del test "Timed up and go"
Participació en el fòrum de dubtes i en les videoconferències
35%
Proves objectives de tipus test Test d'autoavaluació de cada tema 5%
Altres

Presencialitat És obligatoria. El fet de no assistir no s'avaluarà l'assignatura

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Sobre la presentació del cas.

Metodologia.

Correcta interpretació de les escales.

Objectius raonables i reals.


Fonts d'informació

Bàsica

Medicina interna / Farreras, Rozman ; [colaboradores Álvar Agustí García-Navarro ... et al.]. 17a ed. Barcelona : Elsevier, 2012

 

Cervera Díaz, Ma. Carmen Actualización en geriatría y gerontología / autores y coordinadores: Mª Carmen Cervera Díaz, Jesús Sáiz García. 5ª ed. act. y ampliada. Alcalá la Real : Formación Alcalá, 2006.

 

 

Brocklehurst's textbook of geriatric medicine and gerontology [Recurs electrònic] / [edited by] Howard M. Fillit, Kenneth Rockwood, Kenneth Woodhouse. 7th ed. Philadelphia, PA : Saunders/Elsevier, 2010.

 

Cuidados básicos de geriatría : atención a las necesidades biopsicosociales en el anciano.  Vigo : Ideaspropias, DL 2009

 

 

Dependencia en geriatría / Joaquín Álvarez Gregori y Juan F. Macías Núñez (eds.). Salamanca : Ediciones Universidad de Salamanca, 2009

 

Evaluación del anciano con caídas de repetición / Grupo de trabajo de Caídas de la Sociedad Española de Geriatría y Gerontología ; editora y coordinadora del grupo: Montserrat Lázaro del Nogal. 2ª ed. [Madrid] : Fundación Mapfre Medicina, DL 2001

 

 

Salgado Alba, Alberto. Fundamentos prácticos de la asistencia al anciano / Alberto Salgado Alba, Juan Ignacio González Montalvo, María Teresa Alarcón Alarcón. Barcelona [etc.] : Masson, cop. 1996.

 

D'Hyver de las Deses, Carlos. Geriatría / Carlos D'Hyver de las Deses, Luis Miguel Gutiérrez Robledo. 2ª ed. México, D.F. : El Manual Moderno, cop. 2009

 

Geriatría en atención primaria / editores José Manuel Ribera Casado, Alfonso J. Cruz Jentoft. 4a ed. Madrid : Aula Médica, cop. 2008

 

Kaplan, RobertoLos grandes síndromes geriátricos / Roberto Kaplan, José R. Jauregui, Romina K. Rubin. Buenos Aires : Edimed, cop. 2009

 

 

Wachtel, Tom J. Guía práctica para la asistencia del paciente geriátrico / Tom J. Wachtel, Marsha D. Fretwell. 3ª ed. Barcelona : Elsevier, 2008

 

 

Salgado Alba, Alberto Manual de geriatría / Alberto Salgado, Francisco Guillén, Isidoro Ruipérez. 3ª ed. Barcelona: Masson, 2002

 

Síndromes geriátricos. En: Geriatrics Review Syllabus. Cobbs EL, Duthie EH, Murphy JB (eds). Medical Trends SL. Barcelona. Laboratorio Janssen Cilag, 2001; 1: 47-109.

 

Fundamentos practicos de la asistencia al anciano. juan ignacio gonzalez montalvo ,Masson, 1995

 

Torres RM, Miralles R, Cervera AM. Deterioro progresivo en un paciente anciano sin causa aparente: síndrome del declive o failure to thrive. Rev Mult Gerontol. 2003;13 (5):334-339.

 

 

Societat Catalano-Balear de Geriatria i Gerontologia. Avaluació geriàtrica integral. Barcelona: Editorial Glosa. 1996.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ASSISTÈNCIA PRÀCTICA EN LES SÍNDROMES GERIÀTRIQUES I TREBALL INTERDISCIPLINAR/14625108
PREVENCIÓ DE LA DEPENDÈNCIA: FRAGILITAT/14625203

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HETEROGENEÏTAT DE L'ENVELLIMENT: EL PACIENT GERIÀTRIC. SÍNDROMES GERIÀTRICS/14625101

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HETEROGENEÏTAT DE L'ENVELLIMENT: EL PACIENT GERIÀTRIC. SÍNDROMES GERIÀTRICS/14625101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent