Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Valorar l'envelliment fisiològic i diferenciarlo de la patologia. |
|
AC2 |
Analitzar les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat. |
|
AC3 |
Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica |
|
AC4 |
Diferenciar els anomenats Grans síndromes geriàtrics, la seva aproximació diagnòstica i terapèutica. |
|
AC5 |
Analitzar i orientar les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica. |
|
AC8 |
Identificar els signes de sobrecàrrega del cuidador. |
|
AC9 |
Capacitar en l'educació sanitària. |
|
AC10 |
Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Distingir els diferents síndromes clínics en psicogeriatria |
AC1 AC2 AC3 AC4
|
|
|
Conèixer les característiques més importants de la demència, per poder aplicar un pla d'intervenció adequat. |
AC1 AC2 AC3 AC4 AC5 AC8 AC9 AC10
|
|
|
Identificar i reconèixer el Delirium per poder actuar en la seva prevenció i saber aplicar un pla d'intervenció multicomponent. |
AC1 AC2 AC3 AC4 AC8 AC10
|
|
|
Conèixer situacions desfavorables prevalents en la vellesa |
AC1 AC2 AC3 AC4 AC5 AC8 AC9 AC10
|
|
|
Tema |
Subtema |
I. INTRODUCCIÓ |
1. La salut mental.
2. Síndromes clínics en Psicogeriatria. |
II. DEMÈNCIA |
1. Descripció
2. Criteris diagnòstics
3. Classificació
4. Evolució
5. Símptomes psicològics i de conducta
6. Punts clau en el maneig de la demència |
III. DELIRIUM |
1. Concepte
2. Epidemiologia
3. Classificació
4. Etiologia / Fisiopatología
5. Concepte de reserva cognitiva
6. Clínica
7. Diagnòstic i diagnòstic diferencial
8. Maneig del delirium:Prevenció, Intervenció multicomponent |
IV. TRASTORNS AFECTIUS: DEPRESSIÓ I ANSIETAT |
1. Epidemiologia
2. Prevalença
3. Fisiopatología
4. Classificació DSM 5
5. Clínica
6. Etiología
7. Diagnòstic i diagnòstic diferencial
8. Tractament
9. Suïcidi en l'ancià |
V. Miscel·lanis. (SOLEDAD I AÏLLAMENT SOCIAL) |
1. Concepte.
2. La Soledat i la Salut
3. Epidemiologia
4. Etiologia / Factors causals
5. Valoració del risc.
6. Estratègies i recursos per a superar-la
7. Aïllament Social. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
2 |
10 |
12 |
Sessió Magistral |
|
2 |
10 |
12 |
Webconferència |
|
5 |
30 |
35 |
Fòrums de debat |
|
1 |
3 |
4 |
Activitats d’auto seguiment |
|
0 |
2 |
2 |
Treballs |
|
0 |
4 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
3.5 |
0 |
3.5 |
|
Proves mixtes |
|
0 |
0 |
0 |
Proves objectives de tipus test |
|
0 |
0 |
0 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció al pla de l'assignatura: objectius generals, índexs temàtics i metodologia. En cada un dels blocs temàtics es realitzarà una introducció dels punts clau a desenvolupar a través d'una videoconferència. Es disposarà del material en forma de power point, articles i capítols de suport. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Presentació de casos clínics per a l'anàlisi conjunt i multidisciplinar de supòsits pràctics, desenvolupament conceptual i terminològic en l'àmbit clínic, argumentació diagnòstica i elaboració de focus i estratègies d'intervenció.
|
Sessió Magistral |
Exposició oral dels continguts de l'assignatura seguint l'índex de temes i subtemes: introducció als conceptes generals de l'assignatura i als contextos d'anàlisi i aplicació pràctica.1) Utilització de videoconferències / Webconferencias (Tots els temes).2) Classe magistral presencial (Depressió)
|
Webconferència |
Es refereix a les videoconferències programades en cadascun dels temes (Es desenvoluparan els continguts de l'assignatura seguint l'índex de temes i subtemes) |
Fòrums de debat |
Durant l'assignatura estan programats 2 Fòrum de discussió:1) Fòrum virtual (Solitud i aïllament social) que correspon a l'activitat 3.2) Un Video-Fòrum (a classe presencial) sobre el tema de les Demències.Es podran desenvolupar altres fòrums de discussió durant l'assignatura (Aquests altres fòrums serien activitats voluntàries) |
Activitats d’auto seguiment |
Test d'autoavaluació tipus selecció simple en cada tema de l'assignatura |
Treballs |
1) Comentari de text sobre un article. (DEMÈNCIA). Correspon a l'activitat 1.2) Prova Mixta de selecció simple i desenvolupament curt sobre Cas Clínic (Delirium). Correspon a l'activitat 2. |
Atenció personalitzada |
|
|
Webconferència |
Atenció personalitzada |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Resolució de dubtes i orientació bibliogràfica, a través de cites opcionals amb el docent a través del fòrum de dubtes o correu electrònic. I de manera presencial al seminari presencial (Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de Reus), i mitjançant el correu electrònic mariaesther.martinez@urv.catjoseluis.sanchez@urv.cat
|
|
|
Descripció |
Pes |
Fòrums de debat |
Actividad Fórum Virtual (Soledad) |
1 punto |
Activitats d’auto seguiment |
Tests de autoevaluación |
0.5 puntos |
Treballs |
Lectura y comentario de artículo y/o
Actividad Mixta sobre Caso Clínico |
2 puntos
|
Proves objectives de tipus test |
Examen Final (escrito y presencial) tipo selección simple (60 min) |
6 puntos |
Proves mixtes |
Participación activa en el foro de dudas, las videoconferencias, clase presencial y otras actividades. |
0.5 puntos |
Altres |
------------------------------------------ En resumen : 2 partes A) Evaluación Continua: 40% B) Examen Final : 60% Es requisito superar el 50% de cada parte para poder superar la asignatura. |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Fernández Ballesteros, R (ed), Gerontología Social, Madrid: Pirámide, 2000
Inmaculada de la Serna, Manual de Psicogeriatría Clínica, Barcelona: Masson, 2000
SEGG, Tratado de Geriatría para residentes, Madrid:IM&C, 2007
Martínez-Velilla N, Petidier-Torregrosa R, Casas-Herrero A, Delirium en el paciente anciano: actualización en prevención, diagnóstico y tratamiento., Med Clin (Barc);138(2):78-84, 2012
Inouye SK, Westendorp RG, Saczynski JS, Delirium in elderly people, Lancet; 383(9920): 911–922, 2014
Oh ES, Fong TG, Hshieh TT, Inouye SK, Delirium in Older Persons. Advances in Diagnosis and Treatment, JAMA;318(12):1161-1174., 2017
Rob M. Kok, Management of Depression in Older Adults A Review, JAMA.2017;317(20):2114-2122, 2017
Rodríguez Martín, M, La soledad en el anciano, GEROKOMOS 2009; 20 (4): 159-166, 2009
|
Delirium en el paciente anciano: actualización en
prevención, diagnóstico y tratamiento. Martínez-Velilla N, Petidier-Torregrosa
R, Casas-Herrero A. Med Clin (Barc) 2012 Feb 4; 138(2):78-84. Delirium in elderly people. Inouye SK, Wearwnsoep
RG, Saczynski JS: Lanacet 2014, Mar 8; 383. Delirium in older persons. Advances in Diagnosis
and treatment. Oh ES, Fong TG, Hshieh TT, Inouye SK. JAMA 2017;
318(12):1161-1174. Manual del Residente en Geriatría. Capítulo 5.
Demencia. Capítulo 6. Depresión y ansiedad. En SEGG:
https://www.segg.es/media/descagas/ManualResdieneGeriatria.pdf |
Complementària |
Robin Jacoby ... [et al.], Oxford textbook of old age psychiatry, Oxford [etc.] : Oxford University Press, 2008
Anthony D. Ong, Loneliness and Health in Older Adults: A Mini-Review and Synthesis, Gerontology 2016;62:443–449, 2016
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GESTIÓ D'EQUIPS I SERVEIS/14625208 | FARMACOLOGIA EN LA GENT GRAN/14625105 | PREVENCIÓ DE LA DEPENDÈNCIA: FRAGILITAT/14625203 | MODELS D'ATENCIÓ EN LA GENT GRAN/14625102 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PATOLOGIES PREVALENTS/14625204 | BIOÈTICA EN GERIATRIA/14625205 | ASSISTÈNCIA PRÀCTICA EN LES SÍNDROMES GERIÀTRIQUES I TREBALL INTERDISCIPLINAR/14625108 | HETEROGENEÏTAT DE L'ENVELLIMENT: EL PACIENT GERIÀTRIC. SÍNDROMES GERIÀTRICS/14625101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|