DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) SALUT MENTAL EN LES PERSONES GRANS Codi 14625207
Ensenyament
Envelliment i Salut (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MARTÍNEZ ALMAZÁN, MARIA ESTHER
Adreça electrònica mariaesther.martinez@urv.cat
joseluis.sanchez@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ ALMAZÁN, MARIA ESTHER
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, JOSÉ LUÍS
Web
Descripció general i informació rellevant
A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

La asignatura propuesta tiene como objetivo introducir al alumno los aspectos más relevantes de la valoración cognitiva y afectiva del paciente anciano. Se identifican los problemas más frecuentes que afectan a la esfera mental, identificando los principales síndromes psicopatológicos. Con más profundidad, se explican la demencia, el delirium y los trastornos afectivos. La asignatura se impartirá a través de clases teóricas a distancia (videoconferencias) y se aprovechará la asistencia a los talleres presenciales para reforzar los conceptos teóricos más complejo, resolver dudas y llevar a cabo las clases más prácticas. Si hubiera una situación especial (confinamiento) se realizará la adaptación adecuada para llevarla a cabo a distancia.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Valorar l'envelliment fisiològic i diferenciarlo de la patologia.
  AC2 Analitzar les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC4 Diferenciar els anomenats Grans síndromes geriàtrics, la seva aproximació diagnòstica i terapèutica.
  AC5 Analitzar i orientar les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica.
  AC8 Identificar els signes de sobrecàrrega del cuidador.
  AC9 Capacitar en l'educació sanitària.
  AC10 Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Distingir els diferents síndromes clínics en psicogeriatria AC1
AC2
AC3
AC4
Conèixer les característiques més importants de la demència, per poder aplicar un pla d'intervenció adequat. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC8
AC9
AC10
Identificar i reconèixer el Delirium per poder actuar en la seva prevenció i saber aplicar un pla d'intervenció multicomponent. AC1
AC2
AC3
AC4
AC8
AC10
Conèixer situacions desfavorables prevalents en la vellesa AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC8
AC9
AC10

Continguts
Tema Subtema
I. INTRODUCCIÓ 1. La salut mental.
2. Síndromes clínics en Psicogeriatria.
II. DEMÈNCIA 1. Descripció
2. Criteris diagnòstics
3. Classificació
4. Evolució
5. Símptomes psicològics i de conducta
6. Punts clau en el maneig de la demència
III. DELIRIUM 1. Concepte
2. Epidemiologia
3. Classificació
4. Etiologia / Fisiopatología
5. Concepte de reserva cognitiva
6. Clínica
7. Diagnòstic i diagnòstic diferencial
8. Maneig del delirium:Prevenció, Intervenció multicomponent
IV. TRASTORNS AFECTIUS: DEPRESSIÓ I ANSIETAT 1. Epidemiologia
2. Prevalença
3. Fisiopatología
4. Classificació DSM 5
5. Clínica
6. Etiología
7. Diagnòstic i diagnòstic diferencial
8. Tractament
9. Suïcidi en l'ancià
V. Miscel·lanis. (SOLEDAD I AÏLLAMENT SOCIAL) 1. Concepte.
2. La Soledat i la Salut
3. Epidemiologia
4. Etiologia / Factors causals
5. Valoració del risc.
6. Estratègies i recursos per a superar-la
7. Aïllament Social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
 
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
2 10 12
Sessió Magistral
2 10 12
Webconferència
5 30 35
Fòrums de debat
1 3 4
Activitats d’auto seguiment
0 2 2
Treballs
0 4 4
 
Atenció personalitzada
3.5 0 3.5
 
Proves mixtes
0 0 0
Proves objectives de tipus test
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al pla de l'assignatura: objectius generals, índexs temàtics i metodologia. En cada un dels blocs temàtics es realitzarà una introducció dels punts clau a desenvolupar a través d'una videoconferència. Es disposarà del material en forma de power point, articles i capítols de suport.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Presentació de casos clínics per a l'anàlisi conjunt i multidisciplinar de supòsits pràctics, desenvolupament conceptual i terminològic en l'àmbit clínic, argumentació diagnòstica i elaboració de focus i estratègies d'intervenció.
Sessió Magistral Exposició oral dels continguts de l'assignatura seguint l'índex de temes i subtemes: introducció als conceptes generals de l'assignatura i als contextos d'anàlisi i aplicació pràctica.1) Utilització de videoconferències / Webconferencias (Tots els temes).2) Classe magistral presencial (Depressió)

Webconferència Es refereix a les videoconferències programades en cadascun dels temes (Es desenvoluparan els continguts de l'assignatura seguint l'índex de temes i subtemes)
Fòrums de debat Durant l'assignatura estan programats 2 Fòrum de discussió:1) Fòrum virtual (Solitud i aïllament social) que correspon a l'activitat 3.2) Un Video-Fòrum (a classe presencial) sobre el tema de les Demències.Es podran desenvolupar altres fòrums de discussió durant l'assignatura (Aquests altres fòrums serien activitats voluntàries)
Activitats d’auto seguiment Test d'autoavaluació tipus selecció simple en cada tema de l'assignatura
Treballs 1) Comentari de text sobre un article. (DEMÈNCIA). Correspon a l'activitat 1.2) Prova Mixta de selecció simple i desenvolupament curt sobre Cas Clínic (Delirium). Correspon a l'activitat 2.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Webconferència
Atenció personalitzada
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Descripció
Resolució de dubtes i orientació bibliogràfica, a través de cites opcionals amb el docent a través del fòrum de dubtes o correu electrònic. I de manera presencial al seminari presencial (Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de Reus), i mitjançant el correu electrònic mariaesther.martinez@urv.catjoseluis.sanchez@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de debat Actividad Fórum Virtual (Soledad) 1 punto
Activitats d’auto seguiment
Tests de autoevaluación
0.5 puntos
Treballs Lectura y comentario de artículo y/o

Actividad Mixta sobre Caso Clínico
2 puntos


Proves objectives de tipus test
Examen Final (escrito y presencial) tipo selección simple (60 min)
6 puntos
Proves mixtes Participación activa en el foro de dudas, las videoconferencias, clase presencial y otras actividades. 0.5 puntos
Altres

------------------------------------------ En resumen : 2 partes A) Evaluación Continua: 40% B) Examen Final : 60% Es requisito superar el 50% de cada parte para poder superar la asignatura.

25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Actividades de seguimiento

El alumno deberá presentar en el plazo definido la formulación por escrito de uno de los casos clínicos desarrollados en el aula, definiendo los problemas planteados con rigor terminológico, aplicando los conceptos aprendidos para su análisis y planteando las estrategias de intervención posibles. En la elaboración del caso se valorará la lectura crítica y el uso de las referencias bibliográficas.

Comentario de texto sobre artículo.

Autoevaluación.

Otros

Examen Final escrito

Participación en fórum de preguntas.

test

En segunda convocatoria se da la oportunidad de presentar las actividades que no se entregaron en su fecha de finalización.


Fonts d'informació

Bàsica Fernández Ballesteros, R (ed), Gerontología Social, Madrid: Pirámide, 2000
Inmaculada de la Serna, Manual de Psicogeriatría Clínica, Barcelona: Masson, 2000
SEGG, Tratado de Geriatría para residentes, Madrid:IM&C, 2007
Martínez-Velilla N, Petidier-Torregrosa R, Casas-Herrero A, Delirium en el paciente anciano: actualización en prevención, diagnóstico y tratamiento., Med Clin (Barc);138(2):78-84, 2012
Inouye SK, Westendorp RG, Saczynski JS, Delirium in elderly people, Lancet; 383(9920): 911–922, 2014
Oh ES, Fong TG, Hshieh TT, Inouye SK, Delirium in Older Persons. Advances in Diagnosis and Treatment, JAMA;318(12):1161-1174., 2017
Rob M. Kok, Management of Depression in Older Adults A Review, JAMA.2017;317(20):2114-2122, 2017
Rodríguez Martín, M, La soledad en el anciano, GEROKOMOS 2009; 20 (4): 159-166, 2009

Delirium en el paciente anciano: actualización en prevención, diagnóstico y tratamiento. Martínez-Velilla N, Petidier-Torregrosa R, Casas-Herrero A. Med Clin (Barc) 2012 Feb 4; 138(2):78-84.

Delirium in elderly people. Inouye SK, Wearwnsoep RG, Saczynski JS: Lanacet 2014, Mar 8; 383.

Delirium in older persons. Advances in Diagnosis and treatment. Oh ES, Fong TG, Hshieh TT, Inouye SK. JAMA 2017; 318(12):1161-1174.

Manual del Residente en Geriatría. Capítulo 5. Demencia. Capítulo 6. Depresión y ansiedad. En SEGG: https://www.segg.es/media/descagas/ManualResdieneGeriatria.pdf

Complementària Robin Jacoby ... [et al.], Oxford textbook of old age psychiatry, Oxford [etc.] : Oxford University Press, 2008
Anthony D. Ong, Loneliness and Health in Older Adults: A Mini-Review and Synthesis, Gerontology 2016;62:443–449, 2016

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GESTIÓ D'EQUIPS I SERVEIS/14625208
FARMACOLOGIA EN LA GENT GRAN/14625105
PREVENCIÓ DE LA DEPENDÈNCIA: FRAGILITAT/14625203
MODELS D'ATENCIÓ EN LA GENT GRAN/14625102


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PATOLOGIES PREVALENTS/14625204
BIOÈTICA EN GERIATRIA/14625205
ASSISTÈNCIA PRÀCTICA EN LES SÍNDROMES GERIÀTRIQUES I TREBALL INTERDISCIPLINAR/14625108
HETEROGENEÏTAT DE L'ENVELLIMENT: EL PACIENT GERIÀTRIC. SÍNDROMES GERIÀTRICS/14625101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent