DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INNOVACIÓ I CANVI TECNOLÒGIC Codi 15204220
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
MIRAVET ARNAU, DANIEL
Adreça electrònica mercedes.teruel@urv.cat
daniel.miravet@urv.cat
Professors/es
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
MIRAVET ARNAU, DANIEL
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Aquesta assignatura forma part de le menció de Tècnic/a d'ocupació. Per obtenir-la cal superar 18 crèdits de les assignatures de la menció. La resta de crèdits optatius, fins a 30, poden ser de tota l'oferta d'assignatures optatives activades del Grau. Aquesta assignatura pretén aprofundir en el coneixement del fet tecnològic com a impulsor de canvis importants en l'estructura econòmica i social d'un país. Els objectius del curs són tres: en primer lloc, aprofundir en la pròpia comprensió del significat de tecnologia i de canvi tecnològic, a través de la teoria i de la història. En segon lloc, delimitar el nivell de desenvolupament tecnològic de Catalunya, utilitzant una valoració comparativa amb les economies més desenvolupades. Finalment, centrar-se en l'anàlisi de les implicacions de l'actual canvi tecnològic sobre la transformació del tipus de treballador que necessita l'empresa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La tecnologia

2. La innovació tecnològica



3. Els sistemes de ciència, tecnologia i indústria


4. El posicionament tecnològic de l’economia catalana


5. Efectes econòmics de la innovació


6. Innovació tecnològica i demanda de mà d’obra
1.1. Delimitació conceptual.
1.2. Classificació de les tecnologies: els sistemes tecnològics.
1.3. Cicle de vida de la tecnologia.


2.1. Delimitació conceptual.
2.2. Taxonomia de la innovació.
2.3. El procés d’innovació
2.4. La innovació en serveis
2.5. Factors determinants de la innovació.

3.1. La planificació social de les activitats d’innovació.
3.2. Elements configuradors d’un sistema de CTI.
3.3. Política industrial i tecnològica.


4.1. Introducció: el cicle de vida de les indústries
4.2. Estructura productiva.
4.3. La configuració d’avantatges competitives.
4.4. L’esforç d’inversió tecnològica.


5.1. Efectes sobre el creixement econòmic.
5.2. Efectes sobre la productivitat i la competitivitat.
5.3. Efectes sobre la ocupació i les necessitats de formació.


6.1. Canvi tecnològic i demanda de treball.
6.2. Canvi tecnològic i demanda de qualificacions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
CE12
CE13
10 6 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE9
10 6 16
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
CE12
CE13
2 12 14
Proves orals
CE12
CE13
4 12 16
Proves pràctiques
CE13
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de pràctiques a classe, on es realitzaran diverses activitats que permetran una aproximació menys teòrica als coneixements que s'han impartir durant les sessions magistrals.
Atenció personalitzada Atenció tutoritzada a disposició de l'alumne

Atenció personalitzada
Descripció
Tutorització de l'alumne per tal d'assegurar que la comprensió de les diferents tasques que planteja l'assignatura es comprenen correctament. Potencial segona tutorització si apareixen problemes en el desenvolupament de les tasques.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
CE12
CE13
Examen final de caràcter resum del contingut de l'assignatura 40
Proves orals
CE12
CE13
Exposició oral el darrer dia de classe. Es basa en una presentació on es demostri la capacitat d'extreure informació de la realitat i analitzar-la en base als coneixements adquirits a classe. 40
Proves pràctiques
CE13
Durant el curs es realitzaran pràctiques relatives els temes tractats a la teoria cada dues setmanes. Dues d'aquestes seran avaluades, i cadascuna valdrà un 10%. Els alumnes no sabran quines proves seran avaluades fins que arribi el dia. 20
Altres  

La participació a classe dels alumnes pot ser tinguda en compte en l'avaluació.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria serà un examen final de caràcter prova de desenvolupament, i una sèrie d'exercicis que correspondran a la feina més pràctica desenvolupada a classe. 50% correspon a la part teòrica i 50% part pràctica.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.

En cas que la presencialitat no sigui possible, l'avaluació presencial serà substituïda per proves a distància. Els estudiants seran degudament informats en temps i forma dels canvis introduïts.


Fonts d'informació

Bàsica

- Benavides, Carlos Ángel. Tecnología, innovación y empresa. Madrid: Editorial Pirámide, 1998

-Freeman, Chris i Soete, Luc. Cambio tecnológico y empleo : una estrategia de empleo para el siglo XXI. Madrid : Fundación Universidad-Empresa, 1996.

- Molero, José. Innovación tecnológica y competitividad en Europa. Madrid: Editorial Síntesis, 2001.

- Vence, Xavier. Economía de la innovación y del cambio tecnológico. Madrid: Siglo Veintiuno de España Editores, S.A., 1995.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ECONOMIA LABORAL/15204101
ECONOMIA/15204002


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ECONOMIA LABORAL/15204101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent