Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| CE3 |
Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social |
| CE4 |
Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials |
| CE5 |
Gestionar i avaluar les polítiques públiques |
| CE9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| CE11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE2 |
Genèric
| | CE3 |
Genèric
| | CE4 |
Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
Coneix la influència de la Política Social en la configuració dels sistemes de protecció social
| | CE5 |
Coneix les polítiques públiques actuals que conformen l’Estat de Benestar
| | CE9 |
Genèric
| | CE11 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
BLOC I
1.L'ESTAT DEL BENESTAR.
2. SISTEMES I POLÍTIQUES PÚBLIQUES DE PROVISIÓ SOCIAL
3.LA UNIÓ EUROPEA |
. L'Estat del Benestar: Naturalesa i objectius
. La construcció dels Sistemes de protecció social. Origens i models.
. Polítiques públique i polítiques socials.
. Els Sistemes de provisió social:
-Nivells politico-administratius:
-Competències i distribució territorial
- dimensió social
- politiques públiques de provisió social
|
BLOC II
SISTEMES DE PROTECCIÓ SOCIAL DE RESPONSABILITAT PÚBLICA A CATALUNYA
EL MODEL PRESTACIONAL DELS SISTEMES DE PROTECCIÓ SOCIAL |
El Model de benestar social a Cat.
Sisteme de benestar social. La provisió de serveis i les polítiques públiques de protecció:
- Sistems de Seguretat Social
- Sistema Salut i subsistema socio-sanitàri
- Educació i subsistema socio-educatiu
-sistema de serveis socials i d'atenció a les dependències
-Polítiques d'ocupació
- Polítiques d' habitatge
Contingut de la matèria a desenvolupar:
-Consideracions generals i conceptes bàsics
- Marc legal regulatiu i competencial
- Estructura general, organització i funcionament
- Principis, mecanismes d'actuació i formes de provisió
- Serveis i prestacions
- Mecanismes d'interrelació dels sistemes i subsistemes de protecció
- Situació actual. Estratègies i reptes de futur |
LA INICIATIVA PRIVADA EN MATÈRIA DE PROVISIÓ SOCIAL |
Conflictes i limitacions dels Sistemes públics de protecció social.
La iniciativa privada mercantil
El tercer sector Social
El micromecenatge (crowdfunding) i l'emprenedoria social
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
3 |
5 |
Sessió Magistral |
|
26 |
44 |
70 |
Seminaris |
|
7 |
13 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
2 |
5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
5 |
10 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Coneixements previs i espectatives respecte de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Presentació per part de la professora dels continguts bàsics de l'assignatura |
Seminaris |
Es realitzaran seminaris per treballar en profunditat els diferents àmbits d' intervenció professional en els sistemes i subsistemes de protecció social a Catalunya relacionats amb les classes magisrals BLOC II de l'assignatura.
Inclou:
treballs, Presentacions / exposicions individuals i grups de debat
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
L'estudiant serà acompanyat durant el curs a través de sessions de tutoria d' orientació i suport formatiu en el desenvolupament de les diferents activitats que deriven de la planificació de l'assignatura, així com en el procés d'aprenentatge Aquestes tutories es programaran de manera presencial i/o virtual d'acord amb el desenvolupament dels seminaris.
Aquesta planificació es pot veure alterada per l' emergència sanitària COVID-19 i d'acord amb les directrius que estableixi la URV |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
ACTIVITATS OBLIGATORIES per optar a l'avaluació continuada
- TREBALL: S'avaluen el treball proposats; la capacitat analítica i de síntesi, d'organització
i planificació, de
gestió de la informació i les fonts i
d'expressió escrita. (10%)
- EXPOSICIÓ ORAL ; la capacitat d'organització de la
informació i l'expressió oral. (15%)
*** l'assistència al 80% dels Seminaris (5%)
No és obligatòria l'assistència per optar a l'avaluació continua
|
30% |
Proves de desenvolupament |
|
PRIMER PARCIAL: prova a l'aula al final primer bloc (BLOC I: temes 1, 2 i 3) -
(20%)
SEGON PARCIAL: prova de desenvolupament
a final del quadrimestre (BLOC II-resta de temari ) - (50%) Proves objectives de preguntes curtes (preguntes directes sobre un aspecte concret objecte d'estudi).
S'avalua coneixements adquirits:
Prove que incloen preguntes sobre aspectes concrets del contingut de l'assignatura, que els alumnes han de respondre de forma correcta, mitjançant els coneixements que ha adquirit sobre la matèria objecte d'estudi. Es combinen preguntes de desenvolupament i preguntes objectives de preguntes curtes |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
1a. Convocatòria: La no presentació o no superació d'una activitat avaluativa amb pes a la qualificació final no impedeix que l'estudiant pugui realitzar la resta d'activitats avaluatives. Pel supòsit descrit, tindrà la qualificació de no presentat o no superat, respectivament Les activitats que no superin l'aprovat (5 sobre 10) no seran objecte de mitja per la qualificació final. Qualificació de no presentat en les activitats avaluatives: Si el pes de les activitats d'avaluació en les quals ha participat l'estudiant és inferior al necessari per superar l'assignatura (5 sobre 10) serà qualificat de NO PRESENTAT , en 1a convocatòria, tal i com estableix l'art. 4 de la Normativa acadèmica de grau i màster de la URV. 2a. Convocatòria: (Pels estudiants que no accedeixin a la 1a convocatòria) Per superar l'assignatura en 2a convocatòria cal realitzar i aprovar les evidències avaluatives següents: -PROVA DE CONEIXEMENTS (75% de pes sobre la nota): preguntes curtes que cal respondre correctament . Per superar aquesta prova s'ha de treure un 5 (sobre 10) - TREBALL (25% de pes sobre la nota); a proposta de la professora sobre un tema objecte de l'assignatura. Per superar aquesta prova s'ha de treure un 5 (sobre 10) Per sota de la nota mínima requerida per aprovar cada evidència evaluativa no es fa mitja. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFÍA:
ESPING-ANDERSEN, Gösta, Los tres mundos del Estado del Bienestar, 1993, Valencia. Alfons el Magnànim. FERRERA, M., Los estados de Bienestar del Sur en la Europa Social, 1995, a Sarasa, S. i Moreno, L. (comp.) Madrid.CSIC-MAS, FORNS FERNÁNDEZ, M Victòria, El model de prestació dels serveis socials de Catalunya basat en la persona des de la prespectiva local. El sistema organitzatiu i competencial de la postcrisi. 2018.Atelier-llibres jurídics, GALLEGO, R.; GOMÀ, R. I SUBIRATS, J., Els règims Autonòmics de Benestar. , 2002, Barcelona. Prospectiva, n. 7., Institut d’Estudis GIDDENS, A, La tercera vía. La renovación de la socialdemocraci, 1999, Madrid, Santillana PELEGRÍ, X (ED), FERNANDEZ C. ...(ET AL) Els serveis socials a Catalunya:aportacions per al seu estudi - Lleida: edicions de la Universitat de lleida; Tarragona ; Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili, 2011 SUBIRATS, J., GALLEGO, R. Y GOMA, R. (eds.) , Estado de Bienestar y Comunidades Autónomas: la descentralización de las políticas sociales en España, 2003, Madrid, Tecnos. L'Estat del benestar a Catalunya, 2003, Barcelona : Diputació de Barcelona El Modelo social europeo frente a la globalización , 2005, [Bilbao] : EUROBASK, Consejo Vasco del Movimiento
Complementària |
:BELTRAN, M., La acción pública en el régimen democrático, 2000, Madrid.Centro de Estudios Políticos y Constitucion Capdevila i Palau, Carme, Informe nacional sobre l'estat social a Catalunya , 2008, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya CASTÓN, P y HERRERA, M, Las políticas sociales en las sociedades complejas, 2003, Barcelona. Ariel FERNÁNDEZ, T. y MARÍN, M., Estado de Bienestar y socialdemocracia, 2001, Madrid. Alianza Goerlich, Francisco J., Desigualdad y bienestar social: de la teoría a la práctica , 2009, Bilbao: Fundación BBVA Luhmann, Niklas. Teoría política en el estado de bienestar. 1927-1998 , 1993, Madrid : Alianza, cop. 1993 Navarro, Vicenç. Bienestar insuficiente, democracia incompleta : sobre lo que no se habla en nuestro país , 2002, Barcelona.Anagrama GRAU,M y MATEOS,A, (coords) , Análisis de Políticas Públicas en España: enfoques y casos, 2002, Ed. Tirant Lo Blanch, Colección Ciencia Política MONTAGUT, T., Política Social, 2000, Barcelona, Ariel. PELEGRÍ, X. Les Polítiques de Serveis Socials a Catalunya (1979-1999) Tesis doctoral , 2002 PELEGRÍ, X. Consideracions sobre l'Estat del benestar contemporani. Perspectiva des del treball social. 2006, RTS 177, Col·legi Oficial ROSANVALLON, P. La crisis del Estado Providencia., Civitas, 1995, Madrid. Civitas SERRA, A. Gestió dels serveis socials locals. 2000, Diputació de Barcelona. VILÀ, A., Tendencias de la nueva legislación de los Servicios Sociales, 2010, Madrid. EAPN España VILA, A ; BARBERO, J.M ; MORA, A i NICOLAU, R, "Serveis Socials en 20 anys d'ajuntaments democràtics a Catalunya", a Documentació i conclusions del Seminari de Barcelona, gener de 1999 i I Jornades de Badalona, Marc de 1999, 1999, Diputació de Barcelona. VV.AA. Estado de Bienestar y Socialdemocracia: ideas para el debate, 2001, Madrid. Alianza VV.AA. El Estado de Bienestar ante los nuevos riesgos sociales, 2007, Ed. Federación de Cajas de Ahorro Vasco-Navarras, Arquitectura dels serveis socials a Catalunya , 2009, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya, Arquitectura sanitària i de serveis socials a Catalunya , 1987, [Barcelona] : Generalitat de Catalunya.
|
| |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTRUCTURA DE SERVEIS SOCIALS/15224109 |
|
|
Altres comentaris |
Cal tenir present que poden haver-hi variacions en la planificació metodològica i avaluació de l'assignatura derivats de l' emergència sanitària del COVID-19
Bàsicament seran per mitjà de les eines de la webinaris-TAC i d'acord amb els criteris que fixi la URV en cas de pandèmia |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|