Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| CE3 |
Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social |
| CE7 |
Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials |
| CE9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| CE13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE2 |
Genèric
| | CE3 |
Genèric
| | CE7 |
Coneix les tècniques d’anàlisi dels processos socials
Coneix els fonaments del mètode científic
| | CE9 |
Genèric
| | CE13 |
Aplica les tècniques d’interpretació i identificació de problemes socials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Ciència i Mètodes de recerca social. |
1.1. Causalitat i correlació. Variables dependent, independent i de control.
1.2. Les fases de la investigació social.
1.3. Els mètodes d’investigació social: quantitatiu, qualitatiu, i experimental
1.4. La ciència. El falsacionisme i les limitacions de la ciència. |
Tema 2. Bases d'estadística |
2.1. Teorema del límit central. Normalitat i homoscedasticitat
2.2. L’anàlisi inferencial: els intervals de confiança, contrastació i significació
2.3. Nocions sobre població i Tipus de mostratge. |
Tema 3. El procés d’operacionalització |
3.1. Formulació i operacionalització d’hipòtesis: conceptes, dimensions, indicadors
3.2. L’enquesta com a instrument quantitatiu
3.3. L’elaboració del qüestionari
3.4. Tipus de variables
3.5. Codificació i recodificació de variables
3.6. La creació d’una matriu de dades |
Tema 4. L’anàlisi descriptiva univariant |
4.1. L’anàlisi de variables categòriques: taules de freqüències
4.2. L’anàlisi de variables escalars: els índex estadístics
4.4. Representacions gràfiques de l’anàlisi univariant |
Tema 5. L’anàlisi bivariant. La variable de control. |
5.1. Les taules de contingència
5.2. Residuals tipificats ajustats
5.3. Coeficients per a la mesura de l’associació estadística
5.4. Variable de control
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
38 |
20 |
58 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
40 |
20 |
60 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
10 |
12 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
15 |
17 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als conceptes fonamentals i a la guia de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Sessions de teoria |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Anàlisi de dades mitjançant programari estadístic |
Atenció personalitzada |
Atenció individual tutoritzada |
Descripció |
Per tal de resoldre dubtes o programar una tutoria presencial (individual o en grup) contacteu el professorat al seu correu electrònic. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en els canals de tutorització del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Treball individual de pràctiques amb programari estadístic. Aquesta prova equival al 30% de la nota final. |
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
Proves tipus test sobre els continguts teòrics de l'assignatura. |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen final amb preguntes de desenvolupament i problemes d'anàlisi de dades. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura és presencial i d'avaluació continuada. Consta de dos exàmens individuals i un treball individual. La primera prova és de tipus test, i la segona de desenvolupament. El primer examen és sobre el Tema 1 i el Tema 2. Aquest examen es farà en la primera part de l'assignatura i per poder superar l'assignatura s'ha d'aprovar. El segon examen se centrarà en els Temes 3, 4 i 5, i serà de desenvolupament, resolució i interpretació d'anàlisis quantitatives. La nota dels exàmens representa el 70% de la nota final de l'assignatura. En l'examen tipus test les respostes encertades sumen, els errors resten, i les no respostes ni sumen ni resten. El 30% de la nota final correspon a la realització d'un treball individual mitjançant programari estadístic, a partir dels continguts desenvolupats a les pràctiques. Per poder sumar les tres notes de què es compon la nota final s'ha d'aprovar separadament cadascun dels apartats. La nota final, per tant, és el resultat d'haver aprovat per separat cadascuna de les parts. En segona convocatòria l'avaluació seguirà els mateixos paràmetres que per a la primera convocatòria, avaluant-se amb un examen final únic i les pràctiques. En el cas que s'hagi suspès l'APS en primera convocatòria, com que no es podrà replicar en segona convocatòria, l'alumne elaborarà un treball alternatiu fixat i acordat prèviament amb el professorat. L'alumnat que no pugui assistir a classe ha d'informar al professorat durant la primera setmana de docència per tal d'organitzar el seguiment de l'assignatura. Plagi: Es té en compte les directrius de prevenció, detecció i i tractament del plagi de la URV. Més informació al respecte en: http://www.urv.cat/ca/vida-campus/serveis/crai/que-us-oferim/formacio-competencies-nuclears/plagi/ |
Bàsica |
Brunet, I., Belzunegui, A., Pastor, I., Les tècniques d'investigació social i la seva aplicaciço, Editorial Pòrtic, Barcelona
García Ferrando, M., Socioestadística: Introducción a la Estadística en Sociología. Alianza Editorial., Alianza Editorial., 1999
Domínguez, Marius; Simó, Montserrat, Técniques d'investigació social quantitatives, Edicions Universitat de Barcelona, Barcelona
López, P. i Lozares, C. , Anàlisi bivariable de dades estadístiques, Servei Publicacions UAB, Barcelona
Sánchez carrión, J.J., Manual de análisis de datos, Alianza Universidad Textos, Madrid
Sierra Bravo, R., Técnicas de Investigación Social. Teoría y ejercicos., Madrid: Paraninfo., 1989
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INVESTIGACIÓ SOCIAL APLICADA/15224113 | TREBALL DE FI DE GRAU/15224301 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANTROPOLOGIA SOCIAL I CULTURAL/15224002 | SOCIOLOGIA/15224006 | ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓ I DESIGUALTAT SOCIAL/15224007 | TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL/15224111 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|