Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| CE11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| CE12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| CE13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
És capaç d’analitzar des d’una perspectiva psicosocial la realitat social i identifica les potencialitats dels individus i del seu context
| | CE11 |
És capaç de plantejar estratègies d’intervenció adequades al context de les xarxes
| | CE12 |
Genèric
| | CE13 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1: HISTÒRIA DEL TREBALL SOCIAL COMUNITARI |
Canvis socials que justifiquen la necessitat de promoure el treball social comunitari.
Breus pinzellades d' història de l' evolució del TSC
Que entenem per comunitat
Dimensions de la comunitat
|
TEMA 2: DEFINIÓ, CARACTERÍSTIQUES I OBJECTIUS DEL TREBALL SOCIAL COMUNITARI.
|
Reflexió relació home-comunitat
Nivells d' intervenció en TSC
Definicions de TSC
Trets fonamentals que defineixen i diferencien el TS i TSC.
Que és el TSC?
Característiques del TSC
Principis del TSC
Dimensions del TSC
Estratègies del TSC
Tipologia d' Accions Comunitàries
Perfil del treballador Comunitari
Tasques del treballador social comunitari
Condicions polítiques i organitzatives que faciliten la promoció de processos comunitaris .
Experiències de desenvolupament comunitari al s.XXI.
Models d' Intervenció comunitària
Treball pràctic i col·laboracions a l' aula de diferents professionals.
L' Aplicació del mètode de treball social en l' àmbit comunitari.
Com iniciar una avaluació: oportunitat, viabilitat i preguntes d' avaluació.
Treball Social i Treball Social comunitari.
Ètica en el Treball Social Comunitari
Factors bàsics de la intervenció comunitària en servei socials.
Principis d' actuació de l' acció comunitària
Perfil i Rol del Treballador social en l 'àmbit comunitari.
Tensions que provoca el TSC.
|
TEMA 3: LA PARTICIPACIÓ |
Definició.
Formes de participació
Coordenades sociopolítiques que faciliten el procés
Bases estructurals i condicions sociològiques que afavoreixen la participació
Perspectiva comunitària i participació ciutadana
Agents que intervenen.
Tècniques i mecanismes d' actuació per potenciar la participació ciutadana
Nivells de participació
Objectius que assolim amb la participació
Metodologies participatives
Empowerment comunitari
Situació a Europa dels serveis socials en relació a la participació dels usuaris i/o clients.
Tècniques
IAP
Governança
L'animació sociocultural com a estratègia educativa cap a la participació.
Treball pràctic i col·laboracions a l' aula de diferents professionals
|
TEMA 4: LA COMUNICACIÓ |
Funcions de la comunicació
Comunicació i Treball Social Comunitari.
Feed-back o retroalimentació
|
TEMA 5: EL TREBALL EN EQUIP , EL TREBALL EN XARXA I EL TREBALL TRANSVERSAL |
Concepte i característiques
Elements dels equips i formes de treball
Equip multidisciplinari i interdisciplinari.
Anàlisi de les intervencions
La qualitat personal dins l' equip de treball
Mites i condicionants del treball en equip en els serveis socials
Mètode del treball en equip
Dificultats de treball en equip
Que és el paternariat
Que és el treball en xarxa.
Transversalitat
|
TEMA 6:TERCER SECTOR I VOLUNTARIAT |
Definicions
Tercer sector i Desenvolupament comunitari.
Tercer sector i Economia Social.
Tercer sector i voluntariat.
Reptes de les associacions per transformar el Tercer Sector.
ONG
Societat relacional
|
TEMA 7: EXPERIÈNCIES DE TREBALL COMUNITARI A DIFERENTS PAÏSOS DEL MÓN |
Estructura dels serveis socials comunitaris a diferents països. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
26 |
12 |
38 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
16 |
28 |
Debats |
|
6 |
10 |
16 |
Treballs |
|
9 |
39 |
48 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
16 |
16 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introduir als alumnes en el coneixement i la pràctica del Treball Social en l' àmbit comunitàri; així com explicar.los l' estructura , organització i avaluació de la assignatura. |
Sessió Magistral |
Es tracta de dotar als alumnes de competències especifíques, competències transversals i competències nuclears amb la finalitat que adquireixin els coneixements i habilitats necessaris per exercir com a futurs treballadors socials en l' àmbit comunitàri. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Complementar els coneixements teorics amb els practics amb la finalitat d' adaptar i aplicar correctament els coneixements teorics a una realitat social complexa . |
Debats |
Afavorir el pensament crític, lògic i creatiu dels alumnes amb la finalitat de dotar.los d' autonomia per poder exercir professionalment amb criteris de eficàcia eficiència i efectivitat. |
Treballs |
Aprendre a treballar amb equip, posant en marxa totes les habilitats personals;administrant i essent responsable del seu propi treball a la vegada que treballa de manera eficaç dins dels sistemes,xarxes i equips interdisciplinars. |
Atenció personalitzada |
És realitzaràn tutories individualitzades amb la finalitat de millorar la comprensió dels conceptes i activitats de l' assignatura. |
Descripció |
Podeu sol.licitar.la mitjançant el correu electrònic o podeu parlar amb nosaltres en el dia i l' hora assignat per aquest fi. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
2 treballs obligatoris, realitzats de manera individual,
1 treball grupal que s' haurà d' entregar dins el termini establert per poder ser avaluats.
|
50 % (25% + 25%) de la nota final.
50 % de la nota final |
Altres |
|
. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per tal de superar l'assignatura cal presentar els 3 treballs obligatoris (2 individuals i 1 grupal) en els terminis establerts. Els alumnes que suspenguin algun dels treballs en 1a convocatòria l'hauran de presentar en 2a convocatòria. Cal un 5 a tots els treballs per poder fer la mitjana del curs. | |
Bàsica |
Acebo,A, Trabajo social en los servicios sociales comunitarios, , Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomado
Aguilar,MJ,Fresno,Jm i Ander-Egg, Como elaborar proyectos para la Unión Europea, , CCS
Barbero,J Manuel, Viure el treball social, , Ajuntament de Girona
Bermejo, FRancisco, Ética y trabajo social, , Universidad Pontificia
Trigueros Guardiola,I, Manual de practicas de trabajo social comunitario en el movimiento ciudadano, 1991, Siglo xxI
Hernandez Calvo, Milagros, Niveles de intervención en el trabajo social, 1998, Ministerio de trabajo y Asuntos sociales.
Marchioni, Marco, Planificación social y organizacion de la comunidad, 1997, Ed. Popular
Martines Gonzalez,Antonio, Psicologia comunitaria, 1988, Visor
, La articulación del tejido social, 1994, Revista de servicios sociales y Politica social
Trigueros Guardiola,I, Manual de practicas de trabajo social comunitario en el movimiento ciudadano, 1991, Siglo XXI
Marchioni,Marco, Comunidad y cambio social:Teoria y praxis de la accion comunitaria, 2001, Editorial popular
Lillo,Nieves; Roselló,Elena, Manual para el trabjao social comunitario, 2001, Narcea
Sanchez Vidal,Alipio, Programas de prevencion e intervencion comunitaria, 1992, PPU
Garcia,Gustavo; Ramirez, Jose Manuel, Diseño y evaluación de proyectos sociales, 1996, Certeza
Corral, L, Seguimiento de la gestión de los servicios sociales comunitarios: Propuesta de un sistema de indicadors, 1998, Siglo XXI
mdausa.org/espanol/esp-mdasvcs, Servicios sociales comunitarios, ,
mdausa.org/espanol/esp-mdasvcs, Servicios para la persona, la família y la comunidad, ,
cruzroja.es/CR-docs, Recusos Cruz Roja, ,
carm.es/csan/dgps/cgi/Know3.exe, Recusos en internet sobre servisios sociales, ,
portal social.net, Generalitat de catalunya, ,
, Revista de Treball social, , Col.legi Oficial de Treball Social i Assistents So
, Documentación sociakl, , Caritas española
Favibc, La Favibc i els Plans de Desenvolupament comunitari, 2000,
Dieguez, Alberto José, La intervención comunitaria, 2000, Ed Espacio
, Todo empieza hoy, ,
, Lista de espera, ,
, La balada de Nayarama, ,
, Tuya siempre, ,
, Mi Hijo, ,
, La dignidad de los nadies, ,
Jesus Hernandez Aristu, Trabajo social comunitario en la sociedad individualizada, 2009, Nau LLibres
Tomas Fernanadez Garcia, Trabajo Social Comunitario Afrontando juntos los desafios del siglo XXI, 2008, Alianza Editorial
Ricardo Escudero Rodriguez, Aportaciones al debate comunitario sobre flexiseguridad, 2007, La Ley
Antonio Gutierrez Resa., Origenes y Desarrollo del Trabajo Social, 2010, Ediciones Academicas
Roberto D. Putman, El declive del capital social:un estudio internacional sobre sociedades y el sentido comunitario, 2003, Galaxia Guitenberg
Sindo Froufe Quintas, Tecnicas de grupo en animación comunitaria, 2005, Amaro Ediciones
Artur Parcerisa Aran y Asun Clera Berne, 10 Ideas Clave de la Accion Comunitaria, 2009, Grao
Gracia Fuster,E, El apoyo social en la intervención comunitaria, 1997, Paidós
Calvo,A, La animación sociocultural.Una estrategia Educativa para la participación, 2002, Alianza Editorial
Fidel González;Beatriz Maín, Educar en participació:una assignatura pendent, 2010, Casals de Joves de Catalunya
Antonio Gutiérrez Resa, Tercer Sector e intervención social, 2010, Ediciones Académicas
Carles Riera, Serveis Socials,acció comunitària i participació ciutadana: un nou marc per a la inclusió:nous escenais,reptes,estratègia i metodologia, 2009, Generalitat deCatalunya
, Servicios sociales i cohesión social, 2011, Consejo Económico i social
Carola Castellà, Eines de participació ciutadana : metodologies i tècniques per a l'acompanyament de processos participatius, 2018, Diputació de Barcelona
Marc Pradel Miquel y Marisol García Cabeza, El Momento de la ciudadanía : innovación social y gobernanza urbana, 2018, Madrid : Los Libros de la Catarata
Héctor Núñez López, Evaluación participativa en la acción comunitaria : aproximaciones teórica y metodológica, Madrid : Popular, 2015
José Manuel Fresno y Cornelia Rauchberger, Estudio tercer sector y provisión de servicios [Recurs electrònic] : prácticas europeas y lecciones para España, 2016, Plena Inclusion
|
|
Complementària |
Andrés del Moral Vico, El desarrollo comunitario en la obra d elos teoricos mas representativos, , Universitat de granada
Associacionisme i cultura, Tornaveu, ,
Casado,D, Reforma política de los servicos sociales, 2002, Madrid,CCS
Del Castillo,M, Manual de Servicios sociales comunitarios, 2006, Madrid,Síntesis
, , ,
Gallardo,Mª del C, manual de servicios sociales comunitarios, 2006, Madrid,Síntesis
Gomez,M, Els serveis socials i la seva avaluació, 2000, UNiversitat de Barcelona
Pelegri,X, Sobre la contribución economica de los usuarios:el absurdo peaje de los servicios sociales, 2004, XCongresos Estatal de Diplomados en Trabajo Social
Garcia Roca, J, Memorias silenciadas en la construccion de los servicios sociales., 2006, Cuadernos de Trabajo Social,19
Pelegri,X, Consideracions sobre l' Estat del benestar contemporani.Prespectiva des del Treball Social, 2006, Revista de Treball Social 177
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|