Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE4 |
Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials |
| CE9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| CE11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| CE17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE4 |
Genèric
| | CE9 |
Genèric
| | CE11 |
És capaç de plantejar estratègies d’intervenció adequades al context de les xarxes
| | CE17 |
Aplica els recursos necessaris en la resolució de problemes individuals, familiars, grupals i comunitaris
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la diversitat funcional
|
- Evolució històrica
- Fets claus que han marcat l'evolució en l'àmbit
- Pluralitat terminològica
- Models d'atenció a la diversitat funcional
- Cultures professionals
- Moviment de vida independent
- Concepte de diversitat funcional
- Capacitats versus discapacitat
|
2. Actituds socials i professionals vers la diversitat |
- Concepte d'actitud
- Components actitudinals
- Creences errònies sobre les actituds
- Formació d'actituds
- Estratègies d'intervenció i tècniques més utlitzades per a la modificació d'actituds |
3. Marc legal relacionat amb l'àmbit |
- Revisió i anàlisi de la normativa del sector
- Concepte d'accessibilitat universal
- Convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad
- Llei de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència |
4. Incapacitació legal i altres figures de protecció |
- Causes d'incapacitació legal
- El procés i efectes
- Figures de protecció de l'incapaç
- L'autotutela
- el testament vital
- Casos pràctics |
5. Famílies i entorn de les persones amb diversitat funcional |
- Actituds familiars
- Abordatge amb les famílies
- Respostes de la família davant l'aparició de la discapacitat
- Família i entorn de les persones amb discapacitat
- Concepte de qualitat de vida centrada en la família
- Rol de ciudador en l'àmbit familiar
- Experiència d'un model de suport a pares |
6. Diferents formes de relacionar-se amb l,entorn, la diversitat funcional |
- Etiologia i tipus
- Definició discapacitat intel·lectual i model d'atenció segons la Associació americana (AAMR)
- Model de Qualitat de Vida
- Atenció centrada en la persona |
7. Serveis i prestacions per a persones amb diversitat funcional |
- Adaptació i accessibilitat
- Serveis residencials
- Serveis de Centre de dia
- Serveis de respir
- Serveis de valoració i orientació
- Prestacions del Departament d'Acció Social i Ciutadania
- Prestacions de sistema nacional de la seguretat social
- Programes i acccions diverses
- Casos pràctics |
9. Treball i ocupació |
- Accions d'ocupació
- Empresa ordinària
- Treball protegit. Modalitats
- Treball amb suport
- Ajuts i subvencions per generar ocupació
- Situació actual
- Programes i accions diverses
- Casos pràctics |
10. Rol del treballador social en l'ambit |
- Treball en equip interdisciplinar
- El treball social i les altres disciplines
- Aspectes i consideracions ètiques
- Casos pràctics |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
10 |
16 |
Sessió Magistral |
|
9 |
8 |
17 |
Debats |
|
7 |
7 |
14 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
6 |
16 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
15 |
17 |
Treballs |
|
8 |
16 |
24 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
11 |
12 |
23 |
Fòrums de debat |
|
6 |
8 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
3 |
9 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats introductòries en la mesura del possible pràctica a cada unitat temàtica amb la finalitat de facilitar la comprensió i adquisició de coneixements sobre el temari. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de cada unitat temàtica |
Debats |
Debats en relació al temari o sobre alguna qüestió d'actualitat en relació a la discapacitat. Prèvia visualització o lectura sobre el tema. En el debat dos grups defensen postures contràries sobre el tema |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi i resolució d'un cas pràctic.
Pràctiques amb documentació relacionada amb treball social i discapacitat. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral a classe d'un treball prèvia presentació escrita |
Treballs |
Treballs individual. Un d'ells amb la lectura d'un llibre i els altres a partir de la lectura, cerca i anàlisi d'articles o temes d'actualitat en l'àmbit específic de les discapacitats. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament d'una situació en la que l'estudiant amb el treball que es realitza en en grup ha de aportar una solució a un cas pràctic tot utilitzant i justificant la metodologia de treball social. |
Fòrums de debat |
Mitjançant documentals, pel·lícules o l'ús de les TIC aprofondir i crear coneixement al voltant d'un tema concret, informació que després serà d'utilitat per la realització d'algún dels treballs individuals. |
Atenció personalitzada |
Tant a l'espai classe, suport individual o grupal en funció del treball que es realitzi. De forma tutorial, atenció personalitzada prèvia cita o amb l'ús de les TIC. |
Descripció |
Amb l'objectiu de donar suport i facilitar l'aprenentatge de l'alumne, s, impulsarà l,ús l'espai de dubtes al fòrum de l'assignatura i també atenció personalitzada de forma presencial o per videoconferència. En aquest cas cal concertar cita per mail a neus.cardenas@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Treball en grup i presentació a classe de l'estudi d'una entitat d'atenció a persones amb diversitat funcional.
|
35% |
Treballs |
|
Resum i opinió personal de l'informe de la OMS sobre la discapacitat i situació actual a Espanya
|
30%
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Cas pràctic, es requerirà per acceptar la seva presentació haver assistit a un 50% de les classes |
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a la segona convocatòria contactar amb la professora. Per a les tres proves avaluatives la data de presentació serà la de l,examen i en cas de suspens caldrà recuperar la prova que no ha superat el 50% de la nota que tingui assignada la prova. |
Bàsica |
Vega, A., La educación social ante la discapacidad, Aljibe, 2003
Lorenzo, R., Tratado sobre discapacidad, Thomson Aranzadi, 2001
Mondragón, J.; Trigueros, I. , Manual de prácticas de trabajo social en el campo de la salud, Siglo Veintiuno de España Editores, 1999
López, C.; Zapata, R., Psiquiatria, salud mental y trabajo social, Eunate, 2000
Verdugo, M. A. y otros, Cómo mejorar la calidad de vida en personas con discapacidad: Instrumentos y estrategias, Amaru, 2006
Rolland, J.S., Familias, enfermedad y discapacidad: una propuesta desde la terapia sistémica, Gedisa, 2000
Pérez de Vargas, J., La encrucijada de la incapacitación y la discapacidad, La Ley, 2011
Izuzquiza, D., Discapacidad intelectual en la empresa: las claves del éxito, Pirámide, 2010
|
|
Complementària |
|
Webs recomanades: Portal de
Serveis Socials del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat
de Catalunya. En Serveis Socials, actualitat, àmbits i xarxa professional i
centre de documentació. http://dixit.gencat.cat Forum de la
Unió Europea de les persones amb discapacitat http://www.edf-feph.org/ Real
Patronato sobre discapacidad, del Ministerio de Política Social y Igualdad.
Promou la prevenció de deficiències, la rehabilitació i la inserció social de
les persones amb discapacitat. http://www.rpd.es/ Ministerio
de Sanidad Política Social y Igualdad. Imserso. Centro de Referencia Estatal de
Autonomía Personal y Ayudas Técnicas. http://www.ceapat.es Instituto
Universitario de Integración en la Comunidad de la Universidad de Salamanca.
Portal d’investigació, formació
especialitzada i assessorament en la discapacitat. http://inico.usal.es/ Portal de
Fundación Once y Technosite, és una iniciativa per fomentar la integració
social i laboral de les persones amb discapacitat. Ofereix actualitat
informativa, fons documental, agenda de convocatòries, información sobre
ocupació i comunitats virtuals. http://www.discapnet.es Servei
d’Informació sobre discapacitat (SID) xarxa pública del Ministerio de Sanidad,
Politica Social y Igualdad i la Universidad de Salmanca per l’establiment i
desenvolupament d’un sistema d’informació estatal sobre discapacitat. Inclou
notícies, fons documental, legislació, investigació i prestacions i ajudes
entre d’altres. http://sid.usal.es Confederación
Española de Personas con Discapacidad Física y Orgánica http://cocemfe.es Comité
Español de Representantes de Personas con Discapacidad http://www.cermi.es Organización
Nacional de personas ciegas y con discapacidad visual de España http://www.once.es Federació
de Persones Sordes de Catalunya http://www.fesoca.org Confederación
Española de Organizaciones a favor de las Personas con Discapacidad Intelectual http://www.plenainclusion.org Confederación
Española de Agrupaciones de Familiares y Personas con Enfermedad Mental http://www.consaludmental.org Federación
Española de Asociaciones de Rehabilitación Psicosocial http://www.fearp.org Comité
català de representants de persones amb discapacitat http://www.cocarmi.cat Federació
Internacional de Treballadors Socials. Federació global de les organitzacions
nacionals de treballadors socials. http://www.ifsw.org Consejo
General de Colegios Oficiales de Trabajo Social y Asistentes Sociales.
Organització que agrupa els 37 Col·legis Oficiales de treballadors socials i
assistents socials d’Espanya. http://www.cgtrabajosocial.es Col·legi
Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. http://www.tscat.cat/ |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|