Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Més Plató i menys Prozac |
- Reflexió moral i pràctica professional
- Conceptes bàsics: moral, ètica, valors, principis, ètica de la convicció, ètica de la responsabilitat, pluralisme moral, la deontologia, la metaètica o la norma (moral, jurídica, social, deontològica).
- Les grans corrents de pensament i la filosofia moral
- L’ètica en la societat moderna: consciència moral, ètiques per a un món complex, ètica de mínims i l’ètica de màxims, l’ètica laica, l’ètica de l’alteritat, l’ètica dialògica, la bioètica, l’ètica heterònoma, l’ètica autònoma, l’ètica pública, etc. I, especialment, sobre l’ètica cívica |
2. Ètica de la intervenció social |
- Ètica apicada i ètica professional
- Dimensions de l’ètica professional: teològica, deontològica i pragmàtica
- Qüestions, problemes i dilemes ètics
- Codis deontològics de Treball social i educació social |
3. Àrees de risc ètic |
- concepte de risc ètic
- Àrees de risc ètic de Reamer
- Dilemes de Loewenbweg i Dolgoff
- Qüestions sobre drets individuals i benestar, qüestions sobre el benestar públic i qüestions sobre la desigualtat i l’opressió estructural de Sara Banks.
|
4. Ètica com a compromís: El maltractament institucional |
- Concepte de maltractament institucional
- Indicadors de maltractament institucional
- La protesta fonamentada |
5. Ètica per aixecar la moral |
- Propostes d'abordatge per minimitzar els riscos ètics
- Models de resolució de conflictes ètics: el model bioètic de Beauchamps i Childress (1999), el paradigma de Charles Levy (1993), el model agregat de Loewenberg i Dolgoff (1996), el model èthic d’Elaine.P. Congress (1999), el model col.laboratiu (2004 i el model Social Work Ethics Audit de G. Reamer (1990
- Procediments i eines: codis de bones pràctiques, cartes de serveis, comitès d’ètica, memòries de responsabilitat social corporativa, fòrums dialògics, formació, l’auditoria ètica.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
1 |
1 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
1 |
8 |
9 |
Treballs col·laboratius. |
|
0 |
15 |
15 |
Sessió Magistral |
|
1 |
2 |
3 |
Fòrums de debat |
|
0 |
2 |
2 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
0 |
2 |
2 |
Seminaris |
|
2 |
2 |
4 |
Webconferència |
|
0 |
4 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
A partir de la introducció d’un tema d’una corrent de pensament o autor filosòfic per part del professor/a, l’alumne o alumna ha de reflexionar sobre les idees plantejades i ser capaç d’identificar valors o principis ètics per al seu ús en la pràctica de la intervenció social, estiguin contemplats o no en els Codis Deontològics de la Educació Social i el Treball Social. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
A partir de la presentació de les àrees de risc ètic, l’alumne ha de detectar i aportar casos pràctics de conflictes ètics i de maltractament institucional, tot identificant en aquests casos pràctics problemes, qüestions i dilemes ètics que hi són presents i classificar-los utilitzant la tipologia de Reamer, Banks i Loewenbweg i Dolgoff |
Treballs col·laboratius. |
Els diferents membres del grup (màxim 3 persones)- aportaran propostes per abordar el conflicte ètic present en la intervenció social que contribueixen al seu abordatge metodològic. També elaboraran 2 propostes en un determinat àmbit d’intervenció per abordar la prevenció del maltractament institucional i la actuació en cas d’existir-ne. |
Sessió Magistral |
Exposició dels principals continguts de cada bloc temàtic |
Fòrums de debat |
A partir de la introducció d’un tema d’una corrent de pensament o autor filosòfic per part del professor/a, l’alumne o alumna ha de reflexionar sobre les idees plantejades i ser capaç d’identificar valors o principis ètics per al seu ús en la pràctica de la intervenció social, estiguin contemplats o no en els Codis Deontològics de la Educació Social i el Treball Social |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Diferents lectures de documentació relativa als continguts del temari. |
Seminaris |
Es faran seminaris específics sobre casos de maltractament institucional. |
Webconferència |
Es faran dues videoconferencies sobre Àrees de risc ètic i sobre Maltractament instittucional |
Atenció personalitzada |
Es realitzarà acompanyament en els dubtes des de l'atenció personalitzada. |
Descripció |
Es realitzarà acompanyament en els dubtes des de l'atenció personalitzada mitjançant e-mails o tutories individualitzades mitjançant teams a demanda de l'alumnat o del professor. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
A partir de la presentació de les àrees de risc ètic, l’alumne ha de detectar i aportar casos pràctics de conflictes ètics i de maltractament institucional, tot identificant en aquests casos pràctics problemes, qüestions i dilemes ètics que hi són presents i classificar-los utilitzant la tipologia de Reamer, Banks i Loewenbweg i Dolgoff |
50 % |
Treballs col·laboratius. |
|
Els diferents membres del grup (màxim 3 persones)- aportaran propostes per abordar el conflicte ètic present en la intervenció social que contribueixen al seu abordatge metodològic. També elaboraran 2 propostes en un determinat àmbit d’intervenció per abordar la prevenció del maltractament institucional i la actuació en cas d’existir-ne. |
50 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Hi haurà un període de recuperació d'activitats avaluatives de quinze dies posteriors a les dates d'entrega. |
Bàsica |
Alcoberro, Filosofia i pensament, ,
Cortina, La ética de la sociedad civil, , 2000
Aranu, H, Doltra, H, Gutiérrez JM, Lasterra, J, Monjon R, Navarro, G, L’ètica, ahir i avui, , 1992
Maclnytre, Alasdair, Historia de la ética, , 1988
Marinoff, Lou, Més Plató i menys Prozac, , 2001
Alcoberro, Ètiques per a un món complex, , 2004
Banks, Ética y valores en el Trabajo social, , 2000
CEESC, Codi deontològic de l’educador social., , 2007
Col.legi Oficial de Treball Social, Codi ètic del Treball Soical, , 2000
Vilar, L’ètica en la pràctica quotidiana de les professions socials, , 2001
Bermejo, Ética y Trabajo Social, , 2000
Bermejo, Ética de las profesiones: Trabajo Social, , 2002
Dixit, centre de documentació de serveis socials, Ètica aplicada, ,
Ginesta, Ètica per aixecar la moral, , 2012
Vilar, L’ètica en la pràctica quotidiana de les professions socials, , 2001
Salcedo, Los valores en la pràctica del Trabajo Social, , 2000
Vilar, Anàlisi dels conflictes ètics en la pràctica de l’educació social. Aproximaciò a una ètica aplicada., , 2010
Cots, Els maltractaments institucionals, , 2007
Navarro, El maltrato institucional: Protesta con propuesta, , 2007
Asociación Vasca para la Ayuda de la Infancia Maltratada, Decálogo para la prevención del maltrato institucional a la infancia y adolescencia., , 2008
Fuentes, Abordar el conflicte moral. De la intel·ligència ètica personal a la intel·ligència ètica compartida, , 2001
Úriz, La auditoria ètica en el Trabajo Social: un instrumento para mejorar la calidad de las Instituciones sociales, , 2006
Roman, Ètica en els serveis socials: professions i organitzacions, , 2009
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|