DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) DIRECCIÓ ESTRATÈGICA Código 16204210
Titulación
Grau de Finances i Comptabilitat (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Correo-e antoni.vidal@urv.cat
Profesores/as
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Web http://moodle.urv.net
Descripción general e información relevante

LA DOCÈNCIA SERÀ PRESENCIAL  i  seguirà la informació inclosa en aquesta guia docent.

En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent:

  • Docència: En aquesta assignatura i en aquest escenari de docència semipresencial, la docència es farà mitjançant classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància (power points’s comentats amb àudio i/o videoconferències) i s’aprofitarà la presencialitat, en primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per dur a terme les classes pràctiques.
  • Avaluació: L’avaluació es mantindrà igual com està a la guia docent.
  • Atenció personalitzada: L'atenció personalitzada i resolució de dubtes es farà per videoconferència, correu electrònic o altres mitjans electrònics.

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA
Els continguts de l’assignatura s’enquadren en l’estudi de l’estratègia empresarial. Disciplina que, dins de l’Administració d’Empreses, representa un dels camps de màxim interès per la seva aplicació en l’anàlisi i solució dels problemes empresarials actuals. La Direcció Estratègica és el contrapunt necessari per entendre la realitat econòmica dels sectors industrials, dels agents econòmics i de les organitzacions en un entorn competitiu.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Ser capaç de dirigir l'àrea financera i/o comptable de qualsevol organització, pública o privada, aportant una visió interrelacionada d'ambdues àrees.
 A5 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments per l’establiment d’objectius i realitzar l’anàlisi estratègica, tant interna com externa, integrant-hi la informació financera i/o comptable
Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments de formulació i implementació d’estratègies de negoci i corporatives, integrant-hi la informació financera i/o comptable
 A5 És capaç de cercar, analitzar i interpretar informació per a la presa de decisions estratègiques.
Analitza adequadament casos d’empreses i els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals des d’una perspectiva global de l’alta direcció, i dissenya actuacions que proporcionen solucions adequades a la seva realitat competitiva.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
TEMA 1 FONAMENTS DE L’ESTRATÈGIA

1.1. Concepte d’estratègia
1.2. Concepte de negoci: Esquema d’Abell
1.3. Objectius estratègics: visió, missió i creació de valor



TEMA 2 ANÀLISI ESTRATÈGICA INTERNA 2.1. La cadena de valor
2.2. Anàlisi i gestió de recursos i capacitats
2.3. Avaluació estratègica dels recursos i capacitats: Criteris de Barney

TEMA 3 ANÀLISI ESTRATÈGICA EXTERNA 3.1. Anàlisi del grau de concentració / fragmentació de la indústria
3.2. Anàlisi de l’estructura de la indústria: les forces competitives de Porter
3.3. L’excedent de productivitat global (EPG)
3.4. Estratègies de defensa i atac

TEMA 4 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA COMPETITIVA I DE CREIXEMENT 4.1. Estratègies competitives: Costos (efecte experiència), diferenciació i rellotge estratègic
4.2. Models de negoci, innovació de valor i oceans blaus
4.3. Estratègies d’expansió i diversificació: La matriu BCG



Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A5
B2
C4
25 31 56
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A5
B2
C4
27 27 54
Projectes
A2
A5
B2
B5
C4
2 15 17
Presentacions / exposicions
A2
A5
B2
B5
C4
1 15 16
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A2
A5
B2
C4
1 0 1
Proves objectives de tipus test
A2
A5
1 0 1
Proves pràctiques
A5
B2
C4
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del professorat. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodologia de treball que se seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris i sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició a l’aula per part del professorat dels continguts teòrics de l'assignatura, però amb la participació activa dels estudiants. Part dels continguts teòrics de l’assignatura hauran de preparar-los els estudiants pel seu compte. Es reforçarà amb alguna activitat puntual en el Campus Virtual (Moodle): Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada (lectura i/o visionat de documentació publicada en diversos formats seleccionada pel professorat) combinat amb Fòrums de debat (on els estudiants argumenten i confronten amb esperit crític les idees de la documentació llegida i/o visionada, mitjançant l'ús d’eines asíncrones), les quals podran ser avaluades com a part de l’element “proves de desenvolupament”.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi i resolució a l’aula de problemes, exercicis i casos pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura. Activitats pràctiques per a relacionar i consolidar coneixements teòrics en la seva aplicació, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Es reforçarà amb alguna activitat puntual en el Campus Virtual (Moodle): Esdeveniments científics i/o divulgatius (xerrades mitjançant videoconferència o vídeo gravat prèviament de ponents empresarials de prestigi), per aprofundir en l’aplicació real i pràctica dels continguts de l’assignatura, les quals podran ser avaluades com a part de l’element “proves de desenvolupament”.
Projectes Treball monogràfic de temàtica molt concreta i específica, pautat i tutoritzat pel professorat i relacionat amb la temàtica de l’assignatura, que es desenvolupa en diferents apartats: introducció, identificació d’un problema u objecte d’estudi, revisió i anàlisi crític dels fonaments teòrics amb diferents fonts d’informació, plantejament d’objectius i/o hipòtesis, metodologia i pla de treball, recollida d’informació i dades, anàlisi i debat dels resultats, conclusions i llistat de referències bibliogràfiques. Es realitzarà en equip de 3-4 estudiants i es lliurarà mitjançant una tasca del Moodle. Els estudiants l’hauran de confeccionar com a treball autònom, però de manera dirigida pel professorat. La seva avaluació pot incloure la realització d’alguna activitat mitjançant el Moodle.
Presentacions / exposicions Exposició oral dels continguts del treball monogràfic realitzat en equip (projecte) en format vídeo (.mp4) enregistrat prèviament (pot incorporar també diapositives de power point i/o altres elements). Aquesta activitat no requereix presència síncrona d’estudiants i professorat i no permet la interactivitat de manera directa. En l’exposició oral hi hauran de participar tots els membres de l’equip d’estudiants amb un temps equilibrat entre ells. El vídeo enregistrat s’haurà de lliurar mitjançant una tasca del Moodle. La seva avaluació pot incloure la realització d’alguna activitat mitjançant el Moodle.
Atenció personalitzada Temps que el professorat dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes sobre l’assignatura, tant teòriques com pràctiques, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes.

Atenció personalitzada
descripción

Temps que el professorat dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes sobre l’assignatura, tant teòriques com pràctiques, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Projectes
A2
A5
B2
B5
C4
Treball monogràfic pautat i tutoritzat pel professorat i relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Es realitzarà en equip i es lliurarà mitjançant una tasca del Moodle. La primera setmana del curs es facilitarà als estudiants les instruccions específiques per a la seva realització mitjançant el Moodle. La seva avaluació pot incloure la realització d’alguna activitat mitjançant el Moodle. 10%
Presentacions / exposicions
A2
A5
B2
B5
C4
Exposició oral dels continguts del treball monogràfic realitzat en equip (projecte) en format vídeo (.mp4) enregistrat prèviament. El vídeo enregistrat s’haurà de lliurar mitjançant una tasca del Moodle. La primera setmana del curs es facilitarà als estudiants les instruccions específiques pera la seva realització mitjançant el Moodle. La seva avaluació pot incloure la realització d’alguna activitat mitjançant el Moodle. 10%
Proves objectives de tipus test
A2
A5
Part de la Prova integral (examen final) del continguts teòrics de l’assignatura, mitjançant un tipus test, on les preguntes respostes erròniament resten punts.


35%


Proves pràctiques
A5
B2
C4
Part de la Prova integral (examen final) dels continguts pràctics de l’assignatura, consistent en la resolució d'exercicis i casos pràctics. 35%
Proves de desenvolupament
A2
A5
B2
C4
Realització a l’aula i/o online, en moments puntuals i sense previ avís, de controls d’assimilació continuada i acumulativa dels coneixements teòrics i pràctics de l’assignatura, per verificar el correcte assoliment progressiu al llarg del curs dels objectius d’aprenentatge per part dels estudiants. Es tracta de proves curtes que inclouen preguntes obertes sobre un tema teòric i/o element pràctic. L'estudiant ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. Pot incloure també la realització d’alguna activitat mitjançant el Moodle. 10%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per superar l'assignatura en 1a convocatòria s'ha d'obtenir com a mínim 5 punts, sobre un màxim de 10, en la suma de les qualificacions ponderades pels percentatges establerts i obtingudes en les diferents parts de que consta el sistema d'avaluació (totes elles obligatòries). No hi ha nota mínima en cap part del sistema d'avaluació.

La qualificació en la 2a convocatòria s'obtindrà com aquella que resulti ser més alta entre les dues següents:

a) La nota obtinguda en la prova integral teoricopràctica que es realitzi en 2a convocatòria (el 100% de la qualificació final s'obté d'aquesta prova: 50% la part teòrica i el 50% la part pràctica). La prova integral o examen final de 2a convocatòria seguirà el mateix esquema i estructura que el de 1a convocatòria.

b) La mitjana ponderada entre la nota de la prova integral realitzada en 2a convocatòria (que pondera un 35% la part teòrica i un 35% la part pràctica) i les notes obtingudes en 1a convocatòria en les 3 activitats d'avaluació continuada de l'APL (que ponderen un 10% cadascuna, és a dir, un 30% en conjunt).

Durant la realització de les proves integrals (exàmens), tant de la 1a convocatòria com de la 2a convocatòria i, si és el cas, de la convocatòria addicional, els estudiants no podran tindre al seu abast cap tipus de dispositiu telemàtic de comunicació i transmissió de dades (en el seu cas, hauran d'estar apagats i guardats).


Fonts d'informació

Bàsica NAVAS, J. E. I GUERRAS, L. A. , La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones., 2007 (o última edició), Madrid: Thomson-Civitas.

Complementària BUENO CAMPOS, E. et al., Dirección estratégica:Desarrollo de la estrategia y análisis de casos., 2006, Madrid: Pirámide.
FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, E., Dirección estratégica de la empresa: Fundamentos y puesta en práctica., 2005, Madrid: Delta.
GRANT, R. M., Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones., 2006 (o última edició), Madrid: Thomson-Civitas.
JOHNSON, G.; SCHOLES, K. i WHITTINGTON, R. , Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones., 2006 (o última edició), Madrid: Pearson Prentice Hall.
MENGUZZATO, M. i RENAU PIQUERAS, J. J. , La dirección estratégica de la empresa: Un enfoque innovador del management , 1991, Barcelona: Ariel Economía.
PORTER, M. E., Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia., 2009 (o última edició), Madrid: Pirámide.
PORTER, M. E., Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior., 1987 (o última edició), México: CECSA
PORTER, M. E., Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones. , 2003 (o última edició), Bilbao: Deusto.
STRATEGOR, Estrategia, estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa., 1995, Barcelona: Masson.
THOMPSON, A. A. Jr.;STRICKLAND III, A. J. i GAMBLE, J. E. , Administración estratégica:Teoría y casos., 2012 (o última edició), México: McGraw-Hill.
Strickland III , A.J.; Janes,A.; Thompson,A.A.; Sutton, C.; , Gamble,J.; Peteraf,M.A., Administración estratégica: Teoría y casos, 2018 (o última edició), McGraw-Hill
Chiavenato, I., Planeación estratégica: Fundamentos y aplicaciones, 2017 (o última edició), McGraw-Hill
David,F.R.i David,F.R., Conceptos de administración estratégica, 2017 (o última edició), Pearson
Hill,C.W.L. i Jones,G.R., Administración estratégica, 2014 (o última edició), McGraw-Hill
Johnson, G.; Scholes,K. i Whittington,R., Dirección estratégica, 2006 (o última edició), Pearson
Ribeiro, D. i Peris-Ortiz, M., Casos de dirección estratégica, 2012 (o última edició), Pearson

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.