DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) TEORIA DEL SECTOR PÚBLIC Código 16224112
Titulación
Grau d'Economia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
THEILEN , BERND GEORG
LLOP LLOP, MARIA
Correo-e bernd.theilen@urv.cat
Profesores/as
THEILEN , BERND GEORG
Web
Descripción general e información relevante

LA DOCÈNCIA SERÀ PRESENCIAL i seguirà la informació inclosa en aquesta guia docent.

En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent:

- En aquest cas, els alumnes quedaran repartits en dos subgrups i cadascun d'aquests subgrups assistirà a classe un dia per setmana. El dia de assistència a classe de forma presencial les activitats consisteixen en les previstes (classes magistrals, resolució d'exercicis, exposició de casos). El dia de no presencialitat les classes es seguiran online. Les activitats previstes pera aquests dies és realitzaran a distància.  

- Un dia de la setmana la atenció personalitzada es realitzarà de forma no presencial on-line.  

- Les activitats d'avaluació es realitzaran el dia de presencialitat. 

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA

El objectiu d’aquesta assignatura es fer una descripció dels objectius del sector públic. En primer lloc s'analitza com els objectius del sector públic es deriven dels objectius dels individus de la economia. En segon lloc s'analitza com es poden finançar els objectius públics mitjans impostos. Es comparen diferents tipus d'impostos i s'analitzen els seus propietats.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Conèixer el funcionament del Sector Públic i ser capaç de gestionar eficientment les seves institucions.
 A5 Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis.
 A9 Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional, regional, local o de l'empresa.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Sap explicar els avantatges i inconvenients dels mecanismes de decisió col·lectius.
Analitza els efectes de les diferents formes d’imposició.
 A5 Explica les avantatges i inconvenients de les diferents formes d’organització pública i privada.
 A9 Coneix les fonts d’informació relevants per a la redacció de projectes econòmics.
Sap presentar i comunicar la informació de forma clara i entendible per a el públic objectiu del projecte.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
PART I TEORIA DEL BENESTAR
TEMA 1. L'economia del ''laissez faire''
1.1. Introducció
1.2. Els consumidors
1.3. Els productors
1.4. L'eficiència econòmica
1.5. Els teoremes fonamentals de l'economia del benestar
1.6. La intervenció pública
TEMA 2. L’agregació de les preferències individuals
2.1. Introducció
2.2. El teorema d'impossibilitat d'Arrow
2.3. Teoremes de possibilitat
2.4. La impossibilitat d'un liberal Paretià
TEMA 3. El mesurament del benestar
3.1. Cardinalitat i comparabilitat interpersonal
3.2. La redistribució de la renda: Formes funcionals de la FBS de Bergson-Samuelson
3.3. La redistribució de la renda: Limitacions
3.4. El mesurament del benestar
3.5. L'anàlisi cost-benefici

PART II TEORIA DE LA IMPOSICIÓ
TEMA 4. Els ingressos públics i l’impost
4.1. Classificació dels Ingressos públics
4.2. Tarifes impositius
4.3. Mesures de progressivitat

4.4. Principis impositius
4.5. Conclusions
TEMA 5. La incidència impositiva
5.1. Introducció
5.2. Incidència impositiva en equilibri parcial: competència perfecta
5.3. Incidència impositiva en equilibri parcial: monopoli
5.4. Incidència impositiva en equilibri general: model unisectorial
5.5. Incidència impositiva en equilibri general: model bisectorial
5.6. Conclusions
TEMA 6. Efectes microeconòmics de la imposició
6.1. Efectes generals
6.2. Imposicions i perduda de benestar
6.3. Imposicions i treball
6.4. Imposicions i estalvi
6.5. Imposicions, elusió i evasió d'impostos
6.6. Conclusions
TEMA 7. Imposició òptima
7.1. Imposició òptima directe
7.2. Imposició òptima indirecte
7.3. Imposició òptima amb renda bàsica
7.4. Altres aspectes d'optimitat
7.5. Conclusions


Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
A5
34 42 76
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
B1
16 32 48
Presentacions / exposicions
A4
A5
A9
B6
2 10 12
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A4
A5
B6
4 4 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció en la assignatura i el sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de la assignatura per part del professor.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exposició de part del temari i resolució de preguntes teòriques i pràctiques a l'aula.
Presentacions / exposicions Presentació d'un treball per part dels estudiants.
Atenció personalitzada Consulta dels estudiants sobre les problemes, el treball y altres continguts de la assignatura.

Atenció personalitzada
descripción

En el horari de consulta els estudiants poden fer preguntes respecte als continguts de la assignatura. Les consultes es farán al despatx del professor en el horari establert o concertant hora prèviament.


En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent: Un dia de la setmana les consultes es poden realitzar de forma no presencial on-line.  

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
B1


Exposició de part del temari i resolució de preguntes teòriques i pràctiques a l'aula.
25%
Presentacions / exposicions
A4
A5
A9
B6
S'ha de entregar i exposar un treball a l'aula. 25%
Proves de desenvolupament
A4
A5
B6
Proves objectives (escritas i orales). 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En segona convocatòria, si no ja s'ha aprovat durant el curs, s'ha de presentar el treball (25%) i es fa una prova escrita (75%).

Per a aprovar la assignatura la nota de la prova final i del treball ha de ser com a mínim un 4.

En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent: Les activitats d'avaluació es realitzaran el dia de presencialitat.


Fonts d'informació

Bàsica Albi, E. et al., Economia Pública, Vol 1 i 2, , 2000
Rosen, H.S. , Hacienda Pública, 7ª, 2005
Theilen, B., Manual Teoría del Sector Público, , 2013

Complementària Stiglitz, J.E., Lecciones sobre Economía Pública, , 1988
Jha, R., Modern Public Economics, , 1998
Auerbach, A. i Feldstein, M. (eds.), Handbook of Public Economics, , 1985
Laffont, J.-J., Fundamentals of Public Economics, , 1996

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
ECONOMIA PÚBLICA/16224111


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
INTRODUCCIÓ A LA MICROECONOMIA/16224004
MICROECONOMIA/16224103
TEORIA ECONÒMICA DEL BENESTAR/16224108
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.