DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) MICROECONOMIA Código 16234103
Titulación
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (CTE) (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
MANZANO TOVAR, CAROLINA
THEILEN , BERND GEORG
OSÓRIO DA COSTA , ANTÓNIO MIGUEL
Correo-e antonio.osoriodacosta@urv.cat
Profesores/as
OSÓRIO DA COSTA , ANTÓNIO MIGUEL
Web
Descripción general e información relevante

LA DOCÈNCIA SERÀ PRESENCIAL i seguirà la informació inclosa en aquesta guia docent.

En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent:

  • DOCÈNCIA:En aquesta assignatura la docència es farà mitjançant classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància i s’aprofitarà la presencialitat, en primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per dur a terme les classes més pràctiques.
  • AVALUACIÓ:L’avaluació es mantindrà igual com està a la guia docent.
  • ATENCIÓ PERSONALITZADA:L'atenció personalitzada i resolució de dubtes es farà per videoconferència o altres Mitjans electrònics.
DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Entendre els principis bàsics de funcionament de l'economia a nivell microeconòmic i macroeconòmic per a la gestió d'empreses.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Sap analitzar la conducta dels productors en diferents estructures de mercat.
Sap analitzar la decisió individual en situacions d'incertesa.
Sap analitzar les situacions on hi ha interacció estratègica.
Sap analitzar les situacions on hi ha informació asimètrica.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Troba la solució adequada
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
Part I: TEORIA DE JOCS
Tema 1. Jocs estàtics
1.1 Representació en forma normal d’un joc
1.2 Racionalitat i informació
1.3 Solucions als jocs estàtics amb estratègies pures
1.4 Solucions als jocs estàtics amb estratègies mixtes
Tema 2. Jocs dinàmics 2.1 Representació en forma extensiva d’un joc
2.2 Solucions als jocs dinàmics
2.3 Jocs repetits
Part II: MERCATS I ESTRUCTURES DE MERCAT
Tema 3. Monopoli 3.1 Concepte i causes d’un monopoli
3.2 La maximització de beneficis d’un monopolista
3.3 Comparació monopoli amb competència perfecta: el cost social del monopoli
3.4 Discriminació de preus
3.5 Monopoli natural
Tema 4. Oligopoli 4.1 Model de duopoli de Cournot
4.2 Col•lusió
4.3 Estabilitat dels càrtels
4.4 Model de duopoli de Stackelberg
4.5 Barreres a l’entrada
4.6 Model de duopoli de Bertrand
Part III: TEORIA DE LA DECISIÓ EN CONDICIONS D’INCERTESA I INFORMACIÓ ASIMÈTRICA
Tema 5. Elecció en condicions d'incertesa 5.1 Teoria de la utilitat esperada
5.2 L’aversió al risc
5.3 Aplicacions
Tema 6. Informació asimètrica 6.1 Risc moral
6.2 Selecció adversa
6.3 Senyalització
6.4 Problema del principal-agent

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
1 1 2
Sessió Magistral
A1
39 66 105
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
B2
11 20 31
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
A1
B2
C1
6 1 7
Proves mixtes
A1
B2
C1
C4
2 0 2
Proves orals
A1
C1
C4
0.5 2 2.5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. S'explica els objectius, continguts, metodologies i criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets.



Atenció personalitzada
descripción
Les tutories es realitzaran al despatx del professor. L'horari d'atenció es comunicarà el primer dia de classe.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves pràctiques
A1
B2
C1
Avaluació continuada. L'alumne haurà de realitzar un conjunt d'exercicis, qüestions teòriques i/o qüestions test relacionades amb els temes distribuïts en dos proves durant el curs (15% cadascuna). 30%
Proves mixtes
A1
B2
C1
C4
L'estudiant haurà de realitzar un examen final del contingut global de l'assignatura. Cal aprovar l’examen final per fer la mitjana amb l’avaluació continuada (és a dir, només es podrà aprovar l’assignatura si, com a mínim, s’obté un 5 a l’examen final). 60%
Proves orals
A1
C1
C4
Presentació de 10 minuts a classe per grups de casos reals relacionats amb un dels 6 temes de l'assignatura. Els grups es formaran el primer dia de classe, així com l'assignació del tema a exposar a classe. La nota del grup dependrà de l'exposició que podrà ser feta per qualsevol integrant del grup, el qual serà escollit el mateix dia de la presentació pel/ per la professor/a. Així mateix, el/la professor/a farà preguntes del tema analitzat a la resta d'integrants del grup. Com a resultat, la nota obtinguda pot ser diferent entre els integrants del mateix. 10%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

No es permet l'ús o tinença de dispositius de comunicació (incloses les calculadores) i transmissió de dades durant la realització de les proves.

En la segona convocatòria l'alumne haurà de realitzar un examen final del contingut global de l'assignatura. La seva qualificació representarà el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica José Manuel Giménez Gómez , Maria Llop Llop , Carolina Manzano Tovar, Problemas resueltos de microeconomía intermedia, Primera, Ediciones Pirámide
Nicholson, W. , Teoría Microeconomica: Principios básicos y aplicaciones, 7ª edició, McGraw-Hill
Pindyck, R. S. i D. L. Rubinfeld , Microeconomía, 7ª edició, Prentice Hall
Varian, Hal R. , Microeconomía intermedia: un enfoque actual, 7ª edició, Antoni Bosch
Mochrie, R., Intermediate Microeconomics, , Palgrave

Complementària Gravelle, H. i R. Ress, Microeconomía, 3ª edició, Pearson Prentice Hall

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
INTRODUCCIÓ A LA MICROECONOMIA/16214004
MATEMÀTIQUES II/16214009
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.