Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financero-comptable, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials. |
| A6 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa que reflecteixin la capacitat per identificar i desenvolupar iniciatives empresarials. |
| A7 |
Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Cerca les fons d’informació estadística i empresarial.
| | A6 |
Planifica un pla de gestió d’un projecte d’innovació.
Gestiona projectes empresarials d’I+D+i
| | A7 |
Redacta estudis sectorials sobre la dinàmica de mercats concrets.
Sap fer Informes sobre l’evolució interna de les empreses.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
| | B4 |
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. Introducció.
|
1.1. Raons per comerciar.
1.2. La importància dels fluxos comercials, de persones (migració) i de capitals (inversió estrangera directa) avui en dia.
|
TEMA 2. Comerç i tecnologia: el model ricardià.
|
2.1. Avantatge absoluta i comparativa.
2.2. Comerç i salaris.
2.3. Aplicació: Relació empírica entre salaris i productivitat.
2.4. Altres aplicacions.
|
TEMA 3. Guanys i pèrdues del comerç: el model de factors específics. |
3.1. Factors mòbils i factors específics.
3.2. Determinació dels salaris.
3.3. Rendes del capital i de la terra.
3.4. Efectes redistributius del comerç.
3.5. Aplicacions.
|
TEMA 4. Comerç i recursos: el model de Heckscher-Ohlin. |
4.1. Supòsits i prediccions del model.
4.2. Aplicació: La paradoxa de Leontief.
4.3. Efectes del comerç sobre el preu dels factors.
4.4. Ampliacions del model: molts béns, factors i països.
4.5. Més contrastos empírics del model.
|
TEMA 5. Moviment de treball i capital entre països. |
5.1. Migració.
5.2. Inversió estrangera directa (IED).
5.3. Aplicacions.
5.4. Guanys de la migració i de la IED: teoria i evidència empírica.
|
TEMA 6. Comerç intra-industrial: economies d'escala i competència imperfecta. |
6.1. Model de competència monopolística.
6.2. Comerç i competència monopolística.
6.3. Aplicacions: l'equació de gravetat del comerç i els costos d'ajust deguts a l'obertura comercial.
|
TEMA 7. Externalització de béns i serveis. |
7.1. La cadena de valor i l'externalització d'activitats.
7.2. Aplicació: l'externalització i el premium dels salaris qualificats.
7.3. Un model senzill d'externalització.
7.4. Guanys de l'externalització.
7.5. Externalització de serveis.
|
TEMA 8. Política comercial I: aranzels i quotes amb competència perfecta. |
8.1. Breu història de l'OMC i les provisions comercials internacionals.
8.2. Aranzels per a un país petit i per a un país gran.
8.3. Quotes per a un país petit i per a un país gran.
8.4. Aplicacions: l'acord Multifibres i altres.
|
TEMA 9. Política comercial II: aranzels i quotes amb competència imperfecta. |
9.1. Aranzels i quotes amb un monopoli nacional.
9.2. Protecció de la indústria naixent.
9.3. Aplicacions.
9.4. Aranzels amb un monopoli estranger.
9.5. Dumping i polítiques de resposta al dúmping.
|
TEMA 10. Política comercial III: subsidis a l'exportació en l'agricultura i en indústries d'alta tecnologia. |
10.1. Subsidis agrícoles a l'exportació per a un país petit i per a un país gran.
10.2. Subsidis agrícoles a la producció.
10.3. Subsidis a l'exportació en indústries d'alta tecnologia.
10.4. Aplicacions.
|
TEMA 11. Acords comercials internacionals: comerç, treball i medi ambient. |
11.1. Acords comercials multilaterals i regionals.
11.2. Creació de comerç i desviació de comerç.
11.3. Acords internacionals i temes laborals.
11.4. Acords internacionals i el medi ambient.
11.5. Aplicacions.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
25 |
40 |
65 |
Treballs |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la matèria. Importància de la innovació en les nostres societats.
La innovació com instrument de competència de les empreses.
Que ès l'economia de la innovació? |
Sessió Magistral |
En aquestes sessions el professor/a presenta els continguts de la matèria, amb un debat obert i amb el suport de material disponible en el moodle. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Classe pràctica de resolució de exercicis, qüestions i discussió dels temes tractats a cada capítol. |
Treballs |
Els treballs pràctics tenen com a objectiu facilitar a l'estudiant/a l'apresentatge en la redacció d'informes, l'anàlisi de dades i la presentació de resultats empírics sota el suport de les respectives teories. |
Atenció personalitzada |
Per tal de resoldre dubtes sobre el material de l'assignatura, els exercicis i qüestions de les pràctiques, és convenient que l'estudiant faci ús de les hores de consulta que cada professor portarà a terme al seu despatx i que es faran públiques a principi del curs. |
Descripció |
Com a eina pel bon seguiment del curs es preveu una dedicació per part del docent en termes de tutoria presencial en horaris prèviament establerts i coneguts per l’alumne. L'atenció personalitzada és l'espai on es troben cara a cara alumne i professor per a fer un seguiment de la matèria i abordar les qüestions pendents i els dubtes que pugui generar el treball de classe i de fora. Es durà a terme tutories en línia |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
S'haurà de realitzar un treball individual relacionat amb les innovacions d'una empresa.
|
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova Parcial no eliminatòria (temes 1,2,3, 4 i 5) |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova final eliminatòria (tots els temes) |
50% |
Altres |
|
Resolució de problemes i participació |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.). Es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat. La segona convocatòria està adreçada per als alumnes que no superin la primera, al llarg del curs. Consistirà en un prova escrita i es tindran en consideració els treballs pràctics fets durant el curs. Els alumnes podran obtenir la qualificació màxima. |
Bàsica |
Robert Feenstra and Alan Taylor, International Trade, Worth Publishers, 2008
Robert Feenstra y Alan Taylor , Comercio Internacional, Ed. Reverte, 2011
|
-- |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|