DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) HABILITATS DIRECTIVES Código 16665104
Titulación
Direcció d'Empreses (2016)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
4.5 Obligatòria Primer 1Q
Impartición
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VILLA NOLLA, BIBIANA
Correo-e bibiana.villa@urv.cat
Profesores/as
VILLA NOLLA, BIBIANA
Web http://www.bibivilla.consulting
Descripción general e información relevante
El què és més important a les empreses són les persones. En un entorn tan canviant i complex com és el d'avui, on les persones estan en una evolució contínua on canvien també les seves necessitats i expectatives, cal contemplar una nova visió en la direcció de les mateixes.

En l'assignatura veurem des de la cultura emocional de la mateixa, veient com alinear-nos amb la cultura corporativa i com dissenyar-la, els valors i el propòsit, així com les estructures més actuals per a l'organització de les persones, les habilitats per a gestionar les mateixes i els processos de canvi. Cal entendre el comportament organitzatiu per al desenvolupament del talent a les empreses.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Aplicar mètodes avançats d'anàlisi per a la presa de decisions empresarials.
 A3 Desenvolupar habilitats directives per comprendre la complexitat i la globalitat de la realitat empresarial i per implantar processos de qualitat i de millora contínua.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional. (Carreer development)
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Diagnosticar i proposar solucions a diferents problemes relacionats amb el factor humà en les organitzacions.
 A3 Desenvolupar les eines necessàries per aconseguir un bon compliment en les funcions directives.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional. (Carreer development)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. El valor principal a les empreses: les persones. Lideratge per a la gestió del talent. 1.1. Evolució de les persones a les empreses.
1.2 Cultura corporativa. Visió, missió i valors.
1.3. Estils de lideratge.
1.4 Habilitats del líder
1.3. Tipus d'estructures organitzatives
2. Eines per a la gestió i el desenvolupament del talent. Gestió dels equips. 2.1. Identificació de les necessitats a l'organització
2.2 Gestió per objectius
2.3 El procés de selecció
2.4 Fórmules de retribució
3. Gestió emocional a les organitzacions. 3.1. Què és la inel.ligència emocional.
3.2 Factors que defineixen l'intel.ligència emocional.
3.3 Eines per a reduir l'impacte de les emocions en l'entorn organitzatiu.
4. Comunicació estratègica i persuasió. 4.1. La comunicació estratègica dins l'empresa.
4.2. Què és la persuasió i la influència.
4.3. Principals eines per a l'aplicació.
5. Intraemprenedoria. 5.1 Nous perfils emprenedors a l'empresa.
5.2. Habilitats de l'intraemprenedor.
5.3. Aplicació pràctica dins l'organització.
5.4 Design Thinking, Lean Stratup i Agile
6. Negociació, Resolució de Conflictes i Presa de Decisions. 6.1. Negociació.
6.2. Aplicació estratègica a l'empresa.
6.3 Eines per a la resolució de conflictes
6.4 Eines per a la presa de decisions

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A3
24 0 24
Presentacions / exposicions
A2
A3
CT4
CT5
CT6
4 22 26
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A3
CT5
6 18 24
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
A3
CT4
CT5
CT6
6 18 24
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A2
A3
CT5
CT6
1 4 5
Proves orals
A2
A3
CT5
CT6
1 4 5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Es dedicarà un primer tema introductori per tal de contextualitzar l'aportació de coneixements de l'assignatura en el marc del programa formatiu del màster i les seves aplicacions en la gestió estratègica de l'empresa.
Sessió Magistral S'enfatitza en el caràcter participatiu de les sessions. Aquest caràcter participatiu es fonamenta en el treball previ dels estudiants a través de lectures i en la dinamització a través de preguntes crítiques o relacionades amb temes d'actualitat per part del docent que fomentin petits debat.
Per garantir la participació basada en el coneixement previ de la materia, se'ls hi demana als estudiants la lectura dels materials penjats amb Moodle amb caràcter previ a la sessió.
Presentacions / exposicions Es presentaran la síntesi i anàlisi crític d'articles científics relacionats amb cadasqun dels temes. Es proporcionaran pautes per tal que la classe aprengui a donar feedback. El material presentat entrarà a examen.
Consisteix en la presentació d'un article científic relacionat amb una de les habilitats directives i un problema/cas a resoldre per la classe relacionat amb aquesta habilitat directiva. S'entrega la presentació i el problema/cas. Es realitza i avalúa en equip.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge S'entrega de forma individual al finalitzar l'assignatura i resulta un compendi o carpeta d'elements sobre els que l'alumne reflexiona sobre l'aprenentatge de cadasquna de les habilitats directives i el seu autoconeixement, destacant els seus punts forts i els punts a millorar com a directiu i definint en conclusió els seus objectius professionals a partir d'aquesta reflexió. Es realitza individualment.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es realitzen al llarg de les sessions per il·lustrar e interioritzar els continguts impartits i la seva aplicació pràctica en la gestió de persones en les organitzacions. Desenvolupa el pensament analític dels directius.
Atenció personalitzada Temps per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
descripción
Es guiarà el treball de l'estudiant fora de l'aula de preparació de la presentació i la resolució d'exercicis a través de l'atenció personalitzada en les hores de tutoria acordades. Temps per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A2
A3
CT4
CT5
CT6
Consisteix en la síntesi, anàlisis crític i interiorització a través de la relació amb experiències laborals, articles de prensa, pel·lícules, etc. d'articles científics sobre un tema en particular. 25%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A3
CT5
S'entrega de forma individual al finalitzar l'assignatura i resulta un compendi o carpeta d'elements sobre els que l'alumne reflexiona sobre l'aprenentatge de cada una de las habilitats directives i sobre el seu autoconeixement. 25%
Proves de desenvolupament
A2
A3
CT5
CT6
Es realitza al finalitzar l'assignatura i es tracta d'una prova on s'avalua l'aprenentatge i la capacitat de relacionar els continguts de les classes magistrals amb un cas pràctic i/o de reflexió. 25%
Proves orals
A2
A3
CT5
CT6
Es realitza al finalitzar l'assignatura i s'avualuarà tant el contingut de la prova com la capacitat de comunicació i persuasió de l'alumne. 25%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es requereix un mínim de 4 en cada un dels elements avaluatius per poder fer mitja amb la resta. L'assistència resulta imprescindible per al seguiment i la realització deles activitats plantejades.

La segona convocatòria consisteix en els mateixos elements avaluatius que la primera convocatòria. Per poder realitzar aquesta prova és imprescindible entregar el portfolio i les presentacions sol.licitades durant l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Daniel Goleman, Inteligencia Emocional, 2006, Kairós
Daniel Goleman, Inteligencia Emocional en el Trabajo, 2005, Kairós
Daniel Kahneman, Pensar rápido, pensar despacio, 2000, DeBolsillo
James M Kouzes, El desafío del liderazgo, 2018, REM
Stephen Covey, Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva, 1990, Paidós
Patrick Lencioni, Equipos Ideales, 2016, Urano
Patrick Lencioni, Las 5 disfunciones de un equipo, 2002, Urano

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.