DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) FONAMENTS DE COMPUTADORS Código 17234002
Titulación
Grau d'Enginyeria Informàtica (2010)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MILLAN MARCO, PEDRO
Correo-e pere.millan@urv.cat
francesc.serratosa@urv.cat
carlos.soriano@urv.cat
santiago.romani@urv.cat
carlos.molina@urv.cat
simeo.reig@urv.cat
Profesores/as
MILLAN MARCO, PEDRO
SERRATOSA CASANELLES, FRANCESC D'ASSÍS
SORIANO PROCAS, CARLOS
ROMANÍ ALSO, SANTIAGO
MOLINA CLEMENTE, CARLOS MARÍA
REIG PELLEJA, SIMEON
Web http://campusvirtual.urv.cat
Descripción general e información relevante
En aquesta assignatura la docència es farà mitjançant amb classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància i s’aprofitarà la presencialitat, en primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per dur a terme les classes més pràctiques.

Although this course is not offered in English, foreign exchange students will receive personalised support in English and will be able to develop the evaluation activities in this language.

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: Estructura, organització, disseny lògic, funcionament i interconnexió dels computadors; programació i rendiment de llenguatge assemblador; ús de sistemes operatius.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 FB4 Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
 FB5 Coneixement de l'estructura, organització, funcionament i interconnexió dels sistemes informàtics, els fonaments de la seva programació, i l'aplicació per resoldre problemes propis de l'enginyeria.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Coneixement de les matèries bàsiques i tecnologies, que capacitin per a l’aprenentatge i desenvolupament de nous mètodes i tecnologies, així com les que els dotin d’una gran versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 FB4 Comprèn la correspondència existent entre els elements fonamentals dels llenguatges d'alt nivell i els elements del llenguatge màquina que donen suport.
Utilitza les eines de desenvolupament i depuració de programari, específicament en l'àmbit de programació a baix nivell
Utilitza els recursos que proporciona un sistema operatiu des de la interfície d'usuari.
 FB5 Avalua valors expressats en diferents bases de numeració, especialment en binari i hexadecimal, sent capaç de convertir valors entre base decimal i base 2 o base 16 i viceversa, a més de saber realitzar operacions aritmètiques bàsiques (sumar, restar) amb valors naturals i sencers codificats en complement a 2
Coneix els diferents components d'un sistema informàtic compost per maquinari i programari.
Comprèn el funcionament, les interrelacions i l'estructura de nivells d'un computador.
Comprèn els circuits lògics combinacionals.
Comprèn els circuits lògics seqüencials.
Analitza màquines d'estats finits bàsiques.
Analitza l'organització i el funcionament de subsistemes de l'arquitectura Von Neumann: processador, memòria, i entrada / sortida.
Analitza el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul de direcció, seqüenciador, etc.) i entendre com intervenen en l'execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Comprèn la correspondència existent entre els elements fonamentals dels llenguatges d'alt nivell i els elements del llenguatge màquina que donen suport.
Comprèn els factors essencials que afecten el temps d'execució d'un programa.
Avalua els diferents components del llenguatge màquina: organització de la memòria, codificació d'instruccions / dades, seqüenciament del programa, operands d'una instrucció, maneres d'adreçament, tipus d'instruccions, ús de la pila, implementació de rutines, etc.
Utilitza els recursos que proporciona un sistema operatiu des de la interfície d'usuari.
Sintetitza programes escrits en llenguatge màquina
Analitza la relació entre un programa escrit en pseudocodi o en algun altre llenguatge d'alt nivell amb la seva corresponent versió en llenguatge màquina
Comprèn el funcionament de les eines de compilació, acoblament i enllaçat, en el seu paper de generació de codi màquina a partir del codi font.
Utilitza les eines de desenvolupament i depuració de programari, específicament en l'àmbit de programació a baix nivell
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Avalua valors expressats en diferents bases de numeració, especialment en binari i hexadecimal, sent capaç de convertir valors entre base decimal i base 2 o base 16 i viceversa, a més de saber realitzar operacions aritmètiques bàsiques (sumar, restar) amb valors naturals i sencers codificats en complement a 2
Coneix els diferents components d'un sistema informàtic compost per maquinari i programari.
Comprèn el funcionament, les interrelacions i l'estructura de nivells d'un computador.
Comprèn els circuits lògics combinacionals.
Comprèn els circuits lògics seqüencials.
Analitza màquines d'estats finits bàsiques.
Analitza l'organització i el funcionament de subsistemes de l'arquitectura Von Neumann: processador, memòria, i entrada / sortida.
Analitza el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul de direcció, seqüenciador, etc.) i entendre com intervenen en l'execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Comprèn els factors essencials que afecten el temps d'execució d'un programa.
Avalua els diferents components del llenguatge màquina: organització de la memòria, codificació d'instruccions / dades, seqüenciament del programa, operands d'una instrucció, mètodes d'adreçament, tipus d'instruccions, ús de la pila, implementació de rutines, etc.
Sintetitza programes escrits en llenguatge màquina
Analitza la relació entre un programa escrit en pseudocodi o en algun altre llenguatge d'alt nivell amb la seva corresponent versió en llenguatge màquina
Comprèn el funcionament de les eines de compilació, ensamblador i enllaçat, en el seu paper de generació de codi màquina a partir del codi font.
Utilitza les eines de desenvolupament i depuració de programari, específicament en l'àmbit de programació a baix nivell
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Components i funcionament d'un sistema informàtic
La informació en un computador
Disseny lògic Circuits lògics combinacionals.
Circuits lògics seqüencials.
Anàlisi de màquines d'estats finits bàsiques.
Llenguatge màquina i assemblador
Ús bàsic del sistema operatiu

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
FB5
CT2
29 25 54
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
FB5
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
FB5
CT2
26 29 55
Atenció personalitzada
FB5
CT2
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
FB5
CT2
1 3 4
Proves pràctiques
FB4
FB5
B2
CT2
1 3 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics mitjançant transparències i pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals.
Pràctiques a laboratoris Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris.
Atenció personalitzada Els professors estaran disponibles durant les classes i en horari de consultes, per atendre als alumnes i respondre els dubtes que se'ls plantegi durant el desenvolupament de l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción

Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i evolució i dificultats en el seu procés d'aprenentatge.

A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves objectives de tipus test
FB5
CT2
Vàries proves objectives de preguntes curtes i/o tipus test.
- Examen 1a part (30%)
- Examen 2a part (30%)
60%
Proves pràctiques
FB4
FB5
B2
CT2
Laboratoris. Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: anàlisi preliminar, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista).
- Laboratoris/pràctica 1a part (20%)
- Laboratoris/pràctica 2a part (20%)
40%
Otros  

Es pot aconseguir sumar fins a 1 punt a la nota final, realitzant activitats optatives que es plantegen en diversos laboratoris.

+1 punt
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els elements d'avaluació de l'assignatura són 4: examen 1a part, laboratoris/pràctica 1a part, examen 2a part, laboratoris/pràctica 2a part.

Cal obtenir una nota mínima en cadascun dels 4 elements d'avaluació, per poder aprovar l'assignatura. Si algun element d'avaluació no arriba a la nota mínima, la nota final de l'assignatura no podrà ser superior a 4,5. La nota mínima és la mateixa en 1a i 2a convocatòria.

L'avaluació en 1a convocatòria serà de forma continuada.

En 2a convocatòria l'avaluació consistirà en 2 exàmens (1a part, 2a part), i un segon termini per lliurar els laboratoris/pràctica de 1a i 2a part. Només caldrà examinar-se dels elements d'avaluació que no hagin obtingut la nota mínima en 1a convocatòria. En cas de presentar-se a 2a convocatòria, la nota serà la de 2a convocatòria (tant si és superior com inferior a la de 1a convocatòria).

Es guarden les notes del curs anterior que superin el mínim per fer mitjana.

Durant la realització de les proves escrites, no es permet la utilització de cap tipus de dispositiu electrònic (calculadores, ordinadors, tauletes, telèfons, rellotges, etc).

En cas de detectar còpìa en alguna activitat d'avaluació, la nota global d'aquella convocatòria serà 0, i caldrà tornar a realitzar totes les proves avaluatives a la segûent convocatòria (no es guardarà nota de les activitats que tinguessin la nota mínima en la convocatòria que s'ha detectat la còpia).

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.


Fonts d'informació

Bàsica Professors/es Fonaments Computadors, Transparències Fonaments Computadors, 2020, ETSE-URV (Tarragona)
William Stallings, Computer Organization and Architecture, 11th ed (2018), Pearson
Thomas L. Floyd, Fundamentos de Sistemas Digitales, 11ª ed (2016), Pearson Prentice-Hall
Javier García Zubía, Problemas Resueltos de Electrónica Digital, 2003, Thomson

Complementària William Hohl, ARM assembly language : fundamentals and techniques, 2nd ed (2014), CRC Press
Mano M. Morris, Charles R. Kime, Fundamentos de diseño lógico y de computadores, 2005, Pearson Prentice-Hall
John P. Hayes, Introducción al diseño lógico digital , 1996, Addison-Wesley
Steve Furber, ARM System-on-Chip Architecture, 2nd ed (2000), Addison-Wesley Professional

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
ESTRUCTURA DE COMPUTADORS/17234108
COMPUTADORS/17234107

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ II/17234131

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ I/17234001
 
Otros comentarios
És molt important el treball dia a dia. Per obtenir una informació més acurada, detallada i actualitzada, consulteu freqüentment el campus virtual (Moodle) i estigueu pendents del correu electrònic d'estudiant URV.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.