IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject (*) QUÍMICA Code 17254009
Study programme
Grau d'Enginyeria Biomèdica (2017)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modality and teaching language
Department Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinator
BOUTUREIRA MARTÍN, OMAR
PAZOS PÉREZ, NICOLÁS CARLOS
E-mail omar.boutureira@urv.cat
nicolas.pazos@urv.cat
Lecturers
BOUTUREIRA MARTÍN, OMAR
PAZOS PÉREZ, NICOLÁS CARLOS
Web
General description and relevant information
La informació publicada en aquesta guia és la que correspon a classes presencials i pot servir de guia orientativa. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs
2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: Els objectius generals de l’assignatura son proporcionar a l'alumne els conceptes fonamentals de la química en l'àmbit de la biomedicina.

Competències
Type A Code Competences Specific
 CEB3 Comprensió i domini dels conceptes bàsics sobre les lleis generals de la física i la química i la seva aplicació per resoldre problemes propis de l'enginyeria.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 CEB3 Coneix el concepte de mol.
Sap realitzar càlculs estequiomètrics.
Sap preparar una solució de concentració definida.
Comprèn el model atòmic.
Sap predir les propietats dels elements per la seva ubicació a la taula periòdica.
Distingeix els tipus d'enllaç.
Sap predir les propietats dels compostos segons el tipus d'enllaç.
Coneix el concepte de calor de reacció i les seves lleis.
Entén i sap aplicar el concepte de pH.
Sap ajustar reaccions redox.
Comprèn l'estructura tridimensional dels compostos d'interès biològic.
Distingeix isòmers.
Coneix les normes d'un laboratori químic.
Sap utilitzar instrumentació bàsica de laboratori.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Introducció Conceptes fonamentals de la química. Importancia de la química en biomedicina
Estructura atòmica L’Àtom. Models atòmics. Orbitals atòmics. configuracions electròniques. Taula Periòdica. Propietats periòdiques
Enllaç químic Formulació del compostos inorgànics. Tipus d’enllaç. Enllaç metàl·lic, iònic i covalent. Estructures de Lewis. Geometria dels compostos covalents. Hibridació.
Estats d’agregació i forces intermoleculars Forces dipol-dipol. Forces de dispersió. Enllaç d’hidrogen. Conseqüències en les propietats. Solubilitat. Dissolucions aquoses. L’equilibri químic (concepte de pH).
Reaccions químiques tipus de reaccions. Estequiometria, reactiu limitant i rendiment d’una reacció. Estequiometria de les dissolucions. Formes de donar la concentració d’una dissolució.
Termodinàmica i cinètica química Primer principi de la termodinàmica. Llei de Hess. Segon principi de la termodinàmica: l’entropia. Tercer principi de la termodinàmica. Energia lliure de Gibbs. Velocitat de reacció. Equació de velocitat. Modificació de la velocitat de les reaccions. Catalitzadors.
Electroquímica
Sistemes redox. Potencials Standard. Força oxidant. Equació de Nerst
Estructura i reactivitat de compostos d’interés en biomedicina Nomenclatura i formulació. Representacions bidimensionals i tridimensionals. Isomeria. Reactivitat.
Laboratori Instrumentació de laboratori. Normes i seguretat. Separació de compostos d’una barreja. Mesures de pH (indicadors).

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
CEB3
1 0 1
Sessió Magistral
CEB3
26 24 50
Resolució de problemes, exercicis
CEB3
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
CEB3
30 30 60
Atenció personalitzada
CEB3
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
CEB3
1 4 5
Proves objectives de preguntes curtes
CEB3
1 2 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i la seva organització, metodologia a seguir, bibliografia més adient i la forma d’avaluació. També s’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe.
Sessió Magistral S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes i qüestions relacionades amb la teoria per part dels alumnes sota la supervisió del professor, individualment o en grup.
Pràctiques a laboratoris Realització de problemes pràctics relacionats amb la teoria
Atenció personalitzada Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes

Atenció personalitzada
Description
L'alumne podrà contactar amb el professor de l'assignatura en qualsevol moment del curs via correu electrònic, moodle o en el seu despatx per tal de resoldre dubtes referents a l’assignatura. El primer dia de classe es donarà la informació pertinent.

A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Pràctiques a laboratoris
CEB3
Es resoldran problemes pràctics relacionats amb la teoria. Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions pràctiques. 10%
Proves objectives de preguntes curtes
CEB3
Primer Parcial: Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. 45%
Proves objectives de preguntes curtes
CEB3
Segon Parcial: Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. 45%
Others  
 
Other comments and second exam session

- La nota mínima en cada parcial per a fer mitja és de 4.

- Remarcar que l'assistència a les pràctiques és obligatòria i s'ha d'obtenir com a mínim un 5 per poder aprovar-les. Si no s'aproven les pràctiques no es pot aprovar l'assignatura.

- A la segona convocatòria es podran recuperar els dos parcials de forma independent. El % restant correspondrà a la nota obtinguda en la realització de les pràctiques i del parcial aprovat a la primera convocatòria.

- No és permès l'ús de dispositius mòbils als exàmens.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien en línia en les dates previstes. A l'espai Moodle de cada assignatura podrà consultar la informació actualitzada.


Fonts d'informació

Bàsica Atkins, P. W., Química General, 2006,
Brown, Theodore L., Química. La ciencia central, 2009,

Complementària Horta Zubiaga, A; Esteban Santos, S.; Navarro Delgado, R.; Cornago Ramírez, P. Barthelemy González,C, Técnicas experimentales de química, 1991, UNED, Madrid,
López Solanas, V., Técnicas de laboratorio, 1991, Edunsa, Barcelona,
Sastre Requena, A. M.; Miralles Esteban, N., Fonaments de química, 1993, Pràctiques, edicions UPC, Barcelona
P. Yurkanis, Fundamentos de Química Orgánica, 2007, Pearson Educación
M.J. Herranz, M.L. Pérez, Nomenclatura de Química Orgánica, 2008, Editorial Síntesis

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.