IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject (*) BIOQUÍMICA Code 17254011
Study programme
Grau d'Enginyeria Biomèdica (2017)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Formació bàsica Segon 2Q
Modality and teaching language
Department Bioquímica i Biotecnologia
Coordinator
TERRA BARBADORA, XIMENA
PINENT ARMENGOL, MONTSERRAT
E-mail ximena.terra@urv.cat
montserrat.pinent@urv.cat
neus.martinez@urv.cat
katherine.gil@urv.cat
anna.mas@urv.cat
maria.guirro@urv.cat
carolina.serena@urv.cat
esther.rodriguez@urv.cat
juanmaria.alcaide@urv.cat
nuria.llorens@urv.cat
cristina.torres@urv.cat
mariajosefina.ruiz@urv.cat
irene.cano@urv.cat
francesca.manocchio@urv.cat
alba.miguens@urv.cat
hector.palacios@urv.cat
Lecturers
TERRA BARBADORA, XIMENA
PINENT ARMENGOL, MONTSERRAT
MARTÍNEZ MICAELO, NIEVES BEATRIZ
GIL CARDOSO, KATHERINE
MAS CAPDEVILA, ANNA
GUIRRO CASTELLNOU, MARIA
SERENA PERELLÓ, CAROLINA
RODRÍGUEZ GALLEGO, ESTHER
ALCAIDE HIDALGO, JUAN MARIA
LLORENS POCA, NURIA
TORRES FUENTES, CRISTINA
RUIZ DE AZUA, MARÍA JOSEFINA
CANO TORRES, IRENE
MANOCCHIO , FRANCESCA
MIGUENS GOMEZ, ALBA
PALACIOS JORDAN, HÉCTOR
Web
General description and relevant information

La informació publicada en aquesta guia és la que correspon a classes presencials i pot servir de guia orientativa. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de l' assignatura.

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: Establir els conceptes bàsics que permetin comprendre el funcionament dels éssers vius a nivell molecular.


Competències
Type A Code Competences Specific
 CE8 Capacitat per entendre els principis biològics i de funcionament del cos humà en condicions de salut i malaltia, a fi de poder analitzar i dissenyar solucions tecnològiques aplicades en l'àmbit de la salut i de la biomedicina
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 CE8 Comprèn la manera en què els éssers vius extreuen, transformen i utilitzen l'energia del seu entorn
Coneix l'estructura i funcionament a nivell molecular dels diferents sistemes biològics
Adquireix habilitats pròpies per al treball en el laboratori bioquímic
Aplica els coneixements adquirits per solucionar casos pràctics
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1. Introducció a la Bioquímica Concepte i àmbit d'estudi de la Bioquímica. Nivells d'estudi.
Mètodes d'estudi.
Biomolècules
2. Estructura de les proteïnes. Nivells de complexitat.
Estructura primària, estructura secundària (?, ß ?i altres), estructura terciària, estructura quaternària.
Desnaturalització i renaturalització.
Dinàmica de proteïnes.
3. Enzims Els enzims com a biocatalitzadors.
Factors que afecten l'activitat enzimàtica.
Interaccions enzim-substrat, models. Mecanismes de la catàlisi enzimàtica. Cinètica enzimàtica.
Coenzims i cofactors
Modulació de l'activitat enzimàtica.
4. Genètica Àcids nucleics.
Replicació del DNA.
Reparació del DNA.
Transcripció.
El codi genètic. Mecanisme de la traducció. Regulació de l'expressió gènica
5. Introducció al metabolisme Organització.
Vies i cicles metabòlics.
Anabolisme i catabolisme.
Control del flux metabòlic.
Digestió i absorció de substrats en els mamífers
6. El flux energètic Els éssers vius com a sistemes termodinàmics oberts.
El grup fosfat i l'ATP com a intermediaris energètics comuns.
Reaccions acoblades.
Fosforilació a nivell de substrat i fosforilació oxidativa.
7. Cadena respiratòria i fosforilació oxidativa Localització.
Reaccions d'òxidoreducció.
Acoblament entre el transport d'electrons i la síntesi d'ATP.
Paper de les llançadores.
Transport d'electrons en el cloroplast i fosforilació fotosintètica.
La fotosíntesi. Fotosistemes.
8. Cicle dels àcids tricarboxílics Paper central en el metabolisme intermediari.
Reaccions del cicle.
Rendiment energètic.
Reaccions anapleròtiques.
Naturalesa amfibòlica del cicle.
Regulació del cicle
9. Metabolisme glucídic Esquema general.
Balanç global i importància energètica universal.
Fases de la glicòlisi.
Producció de lactat.
Rendiment energètic i regulació general.
Via de les pentoses.
Biosíntesi de glícids. Gluconeogènesi.
metabolsisme del glicogen
Cicle de Calvin.
10. Metabolisme lipídic Metabolisme de les lipoproteïnes. Catabolisme de lípids.
Betaoxidació dels àcids grassos.
Rendiment energètic
Cetogènesi.
Biosíntesi de lípids.
Lipogènesi.
Síntesi dels àcids grassos a procariotes. Balanç energètic de la lipogènesi. Metabolisme dels isoprenoids. Colesterol.
11. Metabolisme dels aminoàcids Catabolisme. Desaminació, transaminació i transdesaminació.
Fixació i organificació del nitrogen. Aminoàcids essencials i no essencials. Metabolisme del NH3.
Cicle de la urea.
Destí de l'esquelet carbonat dels aminoàcids.
Aminoàcids gluconeogènics i cetogènics. Els aminoàcids com a precursors. Degradació de nucleòtids.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE8
25.75 32 57.75
Seminaris
CE8
11 7 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE8
15 15 30
Debats
CE8
4 4 8
Pràctiques a laboratoris
CE8
15 15 30
Atenció personalitzada
0.25 0 0.25
 
Proves mixtes
CE8
3 2 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presa de contacte i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor
Seminaris Exposició d'un tema complementari al temari de l'assignatura, ja sigui un tema d'actualitat, de tècniques experimentals, etc...
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura. Els exercicis els resoldran els alumnes a casa i seran comentats a l'aula.
Debats Debats entre alumnes organitzats per grups, sobre un tema previament escollit amb l'ajut del professor i que versi sobre el contingut de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoría d'un àmbit de coneixement en un context determinat.
Atenció personalitzada Consulta individualitzada per part de l'alumne al professor de dubtes concrets.

Atenció personalitzada
Description
Consultes i comunicació via Moodle. Atenció a l'estudiant al despatx del professor, segons cita previa via e-mail.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE8
S'avaluarà l'assistència a classe amb els problemes resolts, i la participació en la discussió d'aquests. 15%
Debats
CE8
Preparació del debat i participació a l'aula 15%
Pràctiques a laboratoris
CE8
Participació i preparació previa del treball, i resolució dels problemes relacionats amb la pràctica, a la sessió de problemes a l'aula.
Assistència obligatòria.
10%
Proves mixtes
CE8
Les proves inclouran l'avaluació dels continguts donats a la classe magistral, així com dels problemes, pràctiques i seminaris. 60%
Others  
 
Other comments and second exam session

Hi haurà 2 proves durant el curs, que puntuaran totes per la nota final.

La nota mitjana de les 2 proves mixtes haurà d'assolir una nota mínima de 4 sobre 10 per tal de sumar-hi la resta de notes avaluades.

La segona convocatòria consistirà en un examen de format mixte, on s'avaluarà el contingut de tota l'assignatura, puntuarà el 60% de l'assignatura i del qual també caldrà assolir una nota mínima de 4/10 per a sumar-hi la resta de notes avaluades.

Els estudiants que repeteixen l'assignatura i ho demanin explícitament poden ser avaluats només a través de la següent distribució: 90% Proves mixtes + 10% Pràctiques a laboratoris

Normes bàsiques d'aplicació als exàmens de Bioquímica:

Els alumnes han de fer sempre l'examen a l'aula indicada (Moodle de l'assignatura)

• Cal portar calculadora.

• A l'hora d'inici d'examen, cal situar-vos asseguts en llocs alternats, a partir de la primera fila.

• Els exàmens comencen a l'hora en punt.

• No us podeu quedar els exàmens.

• Els exàmens que tinguin una lletra inintel·ligible i, el professor consideri que están malpresentats, no es corregiran.

• No es pot tenir el mòbil engegat durant l'examen.

• Cal portar el DNI o equivalent

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Mathews, van Holde, Ahern, Bioquímica, última edició disponible,
Stryer, Berg & Tymoczko, Bioquímica, última edició disponible,
Nelson & Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, última edició disponible,
Peretó, Fonaments de bioquímica, última edició disponible,
McKee, Bioquímica, las bases moleculares de la vida, última edició disponible,
Campbell & Farrell, Bioquímica, última edició disponible,
Devlin, Textbook of Biochemistry With Clinical Correlations, última edició disponible,
Elliott & Elliott, Biochemistry and Molecular Biology, última edició disponible,
Koolman, Röhm, Bioquímica: texto y atlas, última edició disponible,
Pratt, Cornely, Essential Biochemistry, última edició disponible,
Voet & Voet, Biochemistry, última edició disponible,
Voet, Voet & Pratt, Fundamentals of Biochemistry: Life at the Molecular Level, última edició disponible,

Complementària

Recomanacions


 
Other comments
Assistir el primer dia a classe on s’explica en detall el funcionament de l’assignatura. No estudiar només amb les presentacions usades pels professors a la classe. Cal estudiar amb la bibliografia recomanada.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.