Type A
|
Code |
Competences Specific | | CE10 |
Capacitat per dissenyar programari, maquinari i sistemes de comunicacions d'utilitat en telemedicina, incloent els sistemes que utilitzen dispositius mòbils
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| CE10 |
Coneix les característiques bàsiques dels sistemes de comunicació, així com els seus paràmetres, mesures i unitats associades
Coneix el concepte d'espectre radioelèctric i l'assignació de freqüències dels sistemes més habituals.
Comprèn el concepte de probabilitat, funció de distribució i densitat de probabilitat
Coneix les funcions distribució de probabilitat més utilitzades en telecomunicació
Coneix el concepte de probabilitat condicionada
Comprèn el concepte de soroll i les fonts de soroll en sistemes de comunicacions
Coneix el concepte de correlació de senyals així com el concepte de filtre adaptat
Coneix el concepte de modulació i senyals pas banda així com el seu espectre
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
1. Introducció als sistemes de comunicacions |
1.1. Definició d'un sistema de comunicacions electrònic: transmissor, canal i receptor.
1.2. Història de les comunicacions.
1.3 Classificació dels sistemes de comunicació.
1.4 Paràmetres de qualitat i recursos d'us sistema de telecomunicació:
1.4.1 Senyals indesitjats: distorsió i soroll (conceptes).
1.4.2. Fidelitat del senyal rebut respecte al enviat.
1.4.3. Concepte de SNR i BER.
1.4.4. Recursos disponibles: potència transmesa i amplada de banda.
1.5. Tipus de canals: guiats i no guiats: L'espectre radioelèctric.
1.6. Senyal Pas banda: definició , representació freqüencial i fasorial. |
2. Probabilitat.
|
2.1 Espai de probabilitat finit. Probabilitat condicionada. Independència de successos. Teorema de Bayes.
2.2. Variables aleatòries. Funció de distribució. Funció de densitat de probabilitat. Funcions de variables aleatòries.
2.3. Centralització i dispersió. Moments. Mitjana, moda i variància. Teorema de l'esperança.
2.4. Esperança de la suma i del producte. Independència, incorrelació i ortogonalitat. |
3. Senyals aleatòries |
3.1. Senyals aleatòries i processos estocàstics. Procés ergòdic.
3.2. Producte escalar de dos senyals aleatòries ergódicas. Correlació.
3.3. Funció d'autocorrelació. Propietats. Senyals incoherents.
3.4. Densitat espectral de potència. Sinusoide amb fase aleatòria. Modulació amb fase aleatòria a la portadora.
3.5. Soroll en sistemes de comunicacions
3.5.1 Definició, tipus de soroll, soroll tèrmic, blanc i filtrat.
3.5.2 Caracterització estadística del soroll tèrmic,
3.5.3 Caracterització espectral del soroll tèrmic:
Densitat espectral i potència de soroll
Ample de banda de soroll,
Relació senyal - soroll
3.6.Transmisión de senyals aleatòries a través de filtres lineals. Valor mitjà de la sortida. |
4. Modulacions analògiques lineals |
4.1 Modulació d’amplitud (AM)
- Definició
- Representació en el domini temporal i freqüencial
- Esquemes Moduladors i desmoduladors d’AM
- Soroll en un sistema AM
4.2.Altres esquemes de modulació lineal:
- Doble banda lateral (DBL)
- Banda lateral única (BLU)
- Banda lateral vestigial (BLV) |
5 Modulacions analògiques angulars |
5.1 Modulació en freqüència (FM)
- Definició
- Representació d’un tó modulat en FM en el domini temporal i freqüencial: funcions de Bessel.
- Esquemes Moduladors i desmoduladors d’FM
- Soroll en un sistema FM
5.2 Modulación en fase (PM)
- Definició
- Comparació amb la modulació PM. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
30 |
44 |
Pràctiques a laboratoris |
|
14 |
19 |
33 |
Sessió Magistral |
|
22 |
25 |
47 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
4 |
6 |
Proves de desenvolupament |
|
3 |
6 |
9 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es farà una introducció al funcionament de la assignatura, detallant el temari, les pràctiques, la avaluació i la literatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Per a cada tema es proposaran una sèrie d'exercicis que l'alumne haurà de intentar solucionar abans de que siguin resolts a clase. Cada sessió de problemes exigirà que algun alumne surti a resoldre el enunciat i s'anunciarà prèviament quins exercicis es faran i resoldran a clase. |
Pràctiques a laboratoris |
Cada pràctica de laboratori constarà de un estudi previ, que el alumne haurà de presentar per poguer fer la pràctica (en cas contrari no la farà i no es puntuarà).
La pràctica s'haurà de completar en el temps assignat a clase i al final s'haurà de fer un informe que el professor corregirà.
|
Sessió Magistral |
Cada capítol del temari serà presentat a classe en forma de diapositives powerpoint que estaran disponibles per ser baixades abans de la clase. Les clases magistrals seran sobre teoria, problemes i pràctiques. L'alumne podrà preguntar en qualsevol moment al professor i aquest interromprà la exposició per respondre qualsevol dubte. |
Atenció personalitzada |
La atenció als alumnes es farà de forma conjunta i/o personalitzada. Es prefereix donar resposta als dubtes de forma conjunta ja que ajuda a que la classe sigui mes interactiva i que altres alumnes que no s'atreveixen a preguntar rebin les mateixes respostes. Tot i així es preveuen 6 hores fixes per consultes individualitzades al despatx del professor (s'anunciaran el primer dia de clase). A banda de les hores establertes, l'alumne podrà intentar contactar amb el professor a qualsevol hora d'oficina i, si esta disponible, resoldre els seus dubtes de pràctiques o de problemes o de teoria |
Description |
La atenció als alumnes es farà de forma conjunta i/o personalitzada. Es prefereix donar resposta als dubtes de forma conjunta ja que ajuda a que la classe sigui mes interactiva i que altres alumnes que no s'atreveixen a preguntar rebin les mateixes respostes. Tot i així es preveuen 6 hores fixes per consultes individualitzades al despatx del professor (s'anunciaran el primer dia de clase). A banda de les hores establertes, l'alumne podrà intentar contactar amb el professor a qualsevol hora d'oficina i, si esta disponible, resoldre els seus dubtes de pràctiques o de problemes o de teoria |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Treball desenvolupat al laboratòri |
15% |
Proves pràctiques |
|
Exàmens individuals al laboratori |
15% |
Proves de desenvolupament |
|
Relativa a la part de estadística i processos estocàstics formada per una prova escrita i un altra oral. |
40% |
Proves de desenvolupament |
|
Relativa a la part de modulacions analògiques |
30% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
En primera convocatòria s'ha d'aprovar amb una nota mínima de 5 les parts de a) probabilitat, senyals aleatòries i processos estocàstics i b) modulacions analògiques. Només es podrà optar a la prova oral sobre probabilitat i processos estocàstics, si es trau com mínim un 3 a la prova escrita relacionada amb aquesta temàtica i que es farà prèviament. En lo que respecta a l'avaluació a la segona convocatòria hi haurà tres exàmens: a) probabilitat i senyals aleatòries, b) modulacions analògiques part teòrica i c) modulacions analògiques part de laboratori, ponderades amb els percentatges: 40 %, 30 % i 30 %. La nota global per aprovar l'assignatura és de 5, condicionada a traure un mínim d'un 3 en cada un dels tres exàmens i a la avaluació subjectiva del professor de la part suspesa. No es permès l'ús de dispositius mòbils del tipus: tauletes, telèfons intel·ligents, ordinadors, etc. |
Bàsica |
• Leon W. Couch II, Sistemas de comunicación digitales y analógicos, , Pearson Educación
Bruce Carlson, , Communication systems. An introduction to signals and noise in Electrical Communication, , Mc Graw Hill
• Jay L. Devore, Probabilidad y Estadística para Ingeniería y Ciencias, , Cengage Learning
|
|
Complementària |
|
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
ANÀLISI MATEMÀTICA/17254006 | ANÀLISI DE CIRCUITS I SISTEMES LINEALS/17254014 | FONAMENTS DE COMUNICACIONS I/17254015 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|