Type A
|
Code |
Competences Specific | | TI6 |
The knowledge and skills necessary to understand, analyse, harness and manage the different energy sources. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | CT7 |
Apply ethical principles and social responsibility as a citizen and a professional |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| TI6 |
Are familiar with renewable and non-renewable energy resources and their characteristics.
Are familiar with energy transformation processes including combustion, cogeneration and trigeneration.
Are familiar with the characteristics of distributed generation.
Can analyse systems with renewable energy, cogeneration and cold production considering energy, environmental and economic aspects.
Can apply the integration of processes using the Pinch method for the design of heat exchanger networks.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| CT7 |
Be able to give arguments based on social values and make proposals for the improvement of the community.
Be personally and professionally committed to applying the ethical and deontological concepts of their field of expertise.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
T1. Energy Resources |
Renewable and non renewable energy sources. Introduction. |
T2. Process integration |
Process integration and heat exchange networks; pinch analysis |
T3: Energy conversion |
o Power cycling
o Production of electricity
o Refrigeration cycles
o Cogeneration and trigeneration
|
T4. Renewable energy |
o Concentrated solar and geothermal
o Biomass and biofuels
o Photovoltaics
o Wind power
o Hydropower
o Marine power
|
T5. Integration of energy systems |
o Distributed generation
o Energy storage systems
o Smart grids |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
24 |
37.5 |
61.5 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
11 |
30 |
41 |
Personal attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
Practical tests |
|
4 |
0 |
4 |
Mixed tests |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Introducció al contingut de la matèria, sistema d'avaluació i bibliografia |
Lecture |
Combinació de classe magistral i estudi de casos mitjançant la introducció de conceptes bàsics, la discussió d'exemples i la realització conjunta d'exercicis de forma presencial. Inclou reunions de discussió en grup o individuals per aclarir els conceptes o metodologies. |
Problem solving, exercises in the classroom |
Resolució de col•leccions de problemes per part dels estudiants sota la supervisió del professor, individualment o en grup. Inclou treball individual de l'alumne. |
Personal attention |
Trobades individuals amb els alumnes en el horari d'atenció del professor a partir de concertar una cita prèvia. |
Description |
Trobades individuals amb els alumnes en l'horari d'atenció del professor concertant una cita prèvia. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Practical tests |
|
Exercicis fets i recollits durant les hores de problemes. Aquests problemes es realitzaran de forma individual |
30 |
Mixed tests |
|
Exàmens d'avaluació parcials realitzats durant el curs (part tèrmica i part elèctrica). Cada examen té un pes del 50 %. |
70 |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Es realitzaran dues avaluacions parcials que eliminen matèria. La primera part contempla els temes 1, 2, 3 i la part tèrmica del 4; mentre que la segona part inclou la resta del tema 4 i tot el tema 5. Per superar l'assignatura s'han d'aprovar les dues parts per separat, es a dir, s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 5 sobre 10 en cadascuna de les parts. En segona convocatori es podran recuperar les parts de l'assignatura que s'han suspès, conservant la nota de la part que s'hagi aprovat No està permesa la utilització de telèfons mòbils o d'altres dispositius de comunicació durant la realització de les proves d'avaluació. En cas d'infringir aquesta norma el professor actuarà tal i com indica l'article 24 de la Normativa Acadèmica i de Matrícula de la URV, considerant que s'ha realitzat una acció fraudulenta en activitats d'avaluació. |
Basic |
B. Linnhoff [et al.] , A User guide on process integration for the efficient use of energy , Revised first edition , Rugby, Warwickshire : Institution of Chemical Engi
J.A. Carta et al, Centrales de energías renovables, 2 a, Pearson, 2013
A. Vieira da Rosa, Fundamentals of renewable energy processes, 3 a, Elsevier - Academic Press, 2013
C. Beggs, Energy: management, supply and conservation, 2 a, Taylor & Francis, 2009
|
Apunts i material de suport disponible al Moodle |
Complementary |
|
Redes de cambiadores de calor / Mauro A.S.S. Ravagnani, José A. Caballero Suárez. Publicació , San Vicente del Raspeig : Universidad de Alicante
Renewable energy : technology, economics and environment , Martin Kaltschmitt, Wolfang Streicher, Andreas Wiese , Berlin ; Heidelberg : Springer
Handbook for cogeneration and combined cycle power plants , Boyce, Meherwan P. , New York: ASME Press
Moran, Michael J., Fundamentos de termodinámica técnica, , Reverté
The RETScreen Clean Energy Project Analysis Software, www.retscreen.net
G.M. Masters, “Renewable and efficient electric power systems”, Wiley, 2004
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|